(Moes)tuintopic

Dat kan ik me wel voorstellen! Maar ik ben niet bang voor hoeveel tijd het kost, want een volkstuin met een huisje is wel heel anders. Daar ben je automatisch meer tijd omdat je er slaapt, en het is niet 100% moestuin maar ook siertuin.

Dan is het echt een volkstuintje met een ‘vakantiehuisje’ denk ik?
Dat je er ook mag slapen en eten koken etc.?

Op mijn 150m2 heb ik staan

• Schuur (voor gereedschap, opslag en kruiwagens)
  • Kas
  • 3 grote rijen fruitstruiken
  • 2x IBC-vat voor opslag van water
  • 2 regentonnen
  • 5 rijen voor te kweken groentes
  • 1 leeg veld wat ik nog moet bewerken om er iets te kunnen planten
  • 1 appelboom

Met die wateropslag kom je in een hittegolf een week of 2 a 3 door met watergeven.

1 like

Ja het is een volkstuin waar je mag slapen! Zo leuk dat je zoveel al hebt! Vet handig die wateropslag. Heb je foto’s van je tuin?

1 like

Heeft iemand wel eens een parasoldoek gerepareerd of vervangen? We zijn er vandaag achter gekomen dat er een familie muizen in onze parasol heeft geleefd :frowning:

Ahw haha, het klinkt wel schattig eigenlijk. Wat is er nu mis mee/wat zou er gerepareerd moeten worden?

Wij hebben een lelijk bamboo muurtje weggehaald uit de voortuin en nu hebben we ineens een mooi randje over voor plantjes. Probleem is dat er letterlijk de hele dag geen zon bij komt, omdat het tegen een muurtje aanzit. Het is een randje van 15-20 cm. Zou ik daar nog wel wat leuks kunnen planten? Liefst inheems, een vaste plant en leuk voor insecten. Hoeft niet heel mooi te zijn haha.

Stokrozen? Wij hebben er wat op het noorden staan (komt hoog zomer eind van de dag een half uur zon verder niet) en die doen het prima daar!

4 likes

Niet inheems of insectvriendelijk, helaas.

2 likes

Smeerwortel is heel verantwoord maar vind ik niet zo mooi. Vaste judaspenning vind ik mooier. Beide doen het goed in de schaduw.

Kaukasisch vergeet-mij-nietje vind ik prachtig en doet het bij ons heel goed in de schaduw (niet de ‘frost’ varianten, die vreten de slakken direct op), is niet inheems.

1 like

Waarom niet insectvriendelijk? Oprechte vraag. Ik zie nl wel vaak hommels op die van ons…

Zit hier iets bij?

2 likes

Oh nu lees ik ineens tegenstrijdige verhalen, dus ik weet het niet zo goed. Maar ik vind ze ook niet zo mooi en ze staan dan op een onhandige plek, ze hoeven niet zo hoog van mij.

@tessel bedankt! Deze had ik ook al gevonden dus de keuze is niet echt reuze haha. Maar goed, dan wordt dat het ook een beetje. Hoeft niet heel mooi te zijn, vooral fijn om daar wat meer groen te hebben.

@roeptoeter dank!

2 likes

Vraagje: als mijn relatief jonge blauwe regen nog helemaal NIKS doet deze tijd van het jaar… dan is hij dood denk ik toch? Wil hem ook niet te snel opgeven haha. Lees wel dat blauwe regens laat op gang komen maar ik zie overal bloeiende takken in de straat en die van mij heeft niet eens 1 groen puntje. Vorig jaar heeft hij gebloeid maar hebben hem daarna moeten verplaatsen ivm verbouwing dus mogelijk heeft dat hem genekt :skull_and_crossbones:

Die van mij is ook altijd een stuk later. Pas 2 weken geleden is er wat begonnen (nu wel vol knoppen kleine blaadjes).
Dus misschien nog even hopen.

2 likes

Echt nog helemaal niks doen klinkt niet heel hoopvol inderdaad.

Ik zou toch nog heel eventjes wachten denk ik. Toen we jaren geleden onze vijgenboom eens hebben verplaatst dachten we dat hij dood was gegaan toen er niks gebeurde in het voorjaar. Uiteindelijk kreeg hij pas in de zomer knoppen en bladeren.

2 likes

Ik zit in heel veel tuinieren Facebookgroepen en bij sommige bloeit die om het jaar of ging de verplaatsing niet zo goed en doet de plant daardoor een jaar niks. Ik zou dus wachten en angstvallig foto’s maken om te zien of er echt echt niks gebeurt.

3 likes

Zoek iets met bloemen? Moet het wintergroen zijn? Ik wil wel meedenken! Heb een schaduwbalkon wat inmiddels helemaal vol staat met mooie inheemse plantjes. Wat leuk is aan schaduwbloemen is dat die meestal in het vroege voorjaar of juist najaar bloeien - een tijd dat er wat minder nectaraanbod is voor de insecten dus die zijn daar juist erg blij mee.

4 likes

Nee hoeft niet wintergroen te zijn, het is vooral dat er grond over is waar ik wat plantjes voor de bijen wil zetten. Dus het hoeft niet mooi te zijn. Voor en najaarsbloeiers klinken goed!

In dat geval: campanula (laag en groen blijvend, leuke klokjes paar maanden lang), komkommerkruid, digitalis, akelei en wat netels zijn altijd goed!

1 like