Good old varens misschien ook nog als opvulling (niet zo heel boeiend voor bijen/insecten alleen)
Voor inspiratie, ken je Cruydt Hoek? Daar kun je zoeken naar inheemse soorten op locatie, grondsoort, hoogte, wanneer de bloei moet zijn, etc:Wilde planten voor in de halfschaduw en schaduw | Cruydt-Hoeck
@sashiko Deze exoten zijn prima voor een aantal insecten, zoals hommels of honingbijen, maar voor veel wilde bijen niet. En die hebben het juist moeilijk. Voor de lokale wilde bijen zijn inheemse planten echt beter. Zie: Red de wilde bij!
Hebben jullie tips voor (winterharde) klimplanten? Wij hebben een kleine tuin die ik zo groen mogelijk wil hebben, maar heel veel planten is geen optie want dan heb je weinig ruimte om te zitten, dus ik zou graag de schuttingen willen laten begroeien maar kom niet heel veel verder dan klimop, passievrucht, klimhortensia, kamperfoelie en jasmijn.
Sommige clematissoorten blijven groen. Ik heb ook toscaanse jasmijn maar die groeien heel langzaam in vergelijking met clematis.
Super, dankjewel! Ik heb nu wel wat planten op m’n lijstje gezet, binnenkort even naar het tuincentrum.
Ik denk dat dat ook wel de beste zijn, love m’n winterjasmijn. Je kan ook een hoge struik neerzetten die groen blijft in de winter. Dat hebben wij ook gedaan. Mijn moerasspirea doet het trouwens ook heel goed in de schaduw @Nefertiti en klokjesbloem/campanula hebben wij ook als bodembedekker. Longkruid bloeit vroeg en trekt daardoor veel bijen en hommels.
@TanteBetje bedankt voor je uitleg. Ik wist het voordeel niet zo goed van inheems maar om me heen zijn mensen er wel veel mee bezig. Zal er bij nieuwe aankopen toch meer op letten.
Ik heb net toch bijna al m’n tulpenbollen verwijderd en in een andere bak gezet. En een van de verhoogde bakken die ik nieuw gekocht heb past perfect in het stukje dat ik graag wilde tegelwippen vorig jaar maar toen te veel werk was. Wel vooral in de schaduw maar ik heb nog wel wat in m’n tuin staan dat in het najaar naar die bak toe kan.
Ik heb net mijn grote bakken gevuld maar ik voelde me wel echt een armoezaaier. Ik had bij iemand in het blok aangebeld die z’n tuin deze week had laten doen of ik tegels uit z’n stortcontainer mocht pakken. Dus daar heb ik 45 tegels uitgehaald om de onderste laag te vullen met tegels, zodat er iets minder aarde in moet. Daarnaast had iemand anders z’n groenbak buiten gezet (week te vroeg) met snoeisel en die bak heb ik meegenomen en geleegd in m’n bakken. Dan daaroverheen nog tuinaarde en dan de planten erin. Maar die klus bewaar ik voor morgen en later.
Edit : ik voelde dus een gigantische drempel dit allemaal te doen terwijl die spullen voor anderen gewoon al weggegooid waren. Maar ik denk juist daardoor? Het beeld is zo dat als je afval gebruikt je arm bent.
Bij de mensen met de stortcontainer heb ik het trouwens gevraagd en die vonden het alleen maar fijn.
Ik heb dat beeld helemaal niet? En in de tuin al helemaal niet. Ik vind het juist leuk om alles in de tuin zo circulair mogelijk te doen! Ik heb deze week ook klimrekken voor mijn bonen staan maken van snoeiafval, ik maak soms ook paaltjes van dikke snoeitakken en anders droog ik ze voor de vuurschaal. Mijn bakken staan op pallets van de buren, een andere buurvrouw heeft weer karton van mij onder haar bakken liggen, veel buren hebben verhoogde borders gemaakt van stenen die ooit over waren. Planten, stenen, zelfs grond wordt hier in de straat als het even kan allemaal aan elkaar doorgegeven. Duurzaam én gezellig!
Even mijn zelfgemaakte insecten drinkschaal showen. Ik vind het zo schattig dat er steeds beestjes komen drinken af en aan
Wat schattig! Ik wil dit nu ook maken
Hebben jullie dit jaar ook minder last van slakken?
Meestal worden de lupines hier meteen opgegeten maar ik heb nog helemaal niks gezien. Laten we hopen dat het er minder zijn dit jaar.
Ik had tomaten, wortel en preiplantjes in bakken 1 dag buiten gezet en de helft was al weg helaas. Wel minder last dan vorig jaar, maar ik heb inmiddels al 4 dagen op rij elke ochtend een stuk of 40 slakken verwijderd, voornamelijk (nog kleine) naaktslakken
Ja een stuk minder! Hoef er ook nog niet echt veel actie op te ondernemen, paar slakken gezien
Nog geen 1 naaktslak gezien in mijn tuin en vorig jaar was het echt een naakslakken walhalla. Maarja… het is ook 1000x droger dan vorig jaar en de slakken houden wel van nattigheid.
Ja! Ik heb 1 bonenplantje dat is opgegeten en dat is het. Terwijl er 7 plantjes in die pot staan.
Ja, ik zie er nog niet zoveel inderdaad, hoor van de buren hetzelfde. Ik heb wel wát vraat maar vooral in de volle grond en nog niet zoveel.
Kun je mij een persoonlijk berichtje sturen?
Dan stuur ik je de foto’s
Ja, ik heb ook weer gewoon veel slakken. Misschien iets minder veel dan vorig jaar.
Vanmiddag botersla en rucola uit eigen tuin gegeten en net noodles met paksoi uit eigen tuin. Kan daar zo vrolijk van worden.