(Moes)tuintopic

Dat natte voorjaar vorig jaar was heftig, qua slakken, nu echt veel minder!

2 likes

Mijn Geum valt een beetje sad uit elkaar, zou die topzwaar zijn ofzo? Grond voelt nog vochtig, hij staat in een bak met worteldoek dus de grond kan volgens mij ook niet te vochtig zijn… iemand een idee/tips?

4 likes

Oké toch niet vochtig genoeg haha. Ik denk dat ik te ver van de plant gevoeld heb en dat de aarde om de plant heen toch te droog was. Begint al bij te trekken na wat water!

10 likes

Wat een leuke bak/border is dat! Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag? :slight_smile:

2 likes

Thanks! In de post waar ik nu op reageer staan de linkjes @ciselering

1 like

Ohh totaal niet gezien dat dit al gevraagd was, oeps. Dankjewel!

1 like

Ik heb dit jaar echt weer meer plezier in van alles uit proberen in de tuin.

drie verschillende dahlia’s in potten gezet. De eerste twee zijn al hard aan het groeien, de derde had ik opgegeven maar zie nu toch een klein groen puntje verschijnen.

De paksoi doet het zo goed dit jaar, al paar keer van gegeten. Net als de rucola en botersla. De peultjes en aardappels lijken ook super goed en snel te groeien

Links zou een vijgenboom moeten worden, komt langzaam wat groen aan. Rechts is een frambozenstruik en die groeit fantastisch.

Van bloemen planten weet ik nog niets. Paar probeer kale plekjes in de tuin op te vullen met leuke bloemen.

En voor later in de zomer vast aan het voorzaaien: courgettes, komkommers, gele tomatenstruik en spekbonen.

21 likes

70 stoeptegels aan de weg gezet, die komt de gemeente gratis ophalen. Het was me het klusje wel :hot_face:

32 likes

Dit jaar op tijd de Dahlias voorgetrokken, ze beginnen voor mijn gevoel al bijna te bloeien.
Die ga ik deze week in de volle grond zetten, ik verwacht geen vorst meer

17 likes

Waarschijnlijk echt een domme vraag dit maar lees zoveel verschillende dingen.

Ik wil deze week dahlia bloembollen planten in een pot en ze ook niet meer verplanten later. Kan dit nog of ben ik te laat om ze deze zomer nog te laten uitkomen?

2 likes

Top ze nog even, dan krijg je meer vertakking = meer bloemen.

@Tokyo juist precies de goede tijd nu!

5 likes

Dank je wel! Ga ze nu meteen bestellen

2 likes

Nog een voor de handliggende tip, maar doe niet meerdere knollen in een pot, tenzij je pot gigantisch is. Ik dacht vorig jaar dat er wel 3 knollen in een pot van 40(?) cm konden en die moest ik er toen allemaal weer uitgraven.

2 likes

Karin Luiten heeft een moestuinkookboek uitgebracht! Het is uitgegeven door een kinderboekenuitgeverij maar volgens mij geschikt voor iedereen.

Hebben jullie nog meer leuke kookboeken/blogs die uitgaan van de moestuin voor recepten? Ik vind dianasmooiemoestuin.nl altijd leuk en eten uit de volkstuin vind ik ook een mooi kookboek met lekkere recepten. Oh en Mari Maris is altijd goed, bijv pluk de dag. In haar boeken staat heel veel informatie, leuke weetjes en de opmaak is overzichtelijk met mooie foto’s.

4 likes

Ik heb een moestuinkookboek van Mme Zsazsa, vind ik een fijn boek!

1 like

Een vriendin heeft me een stekje van een judaspenning gegeven, maar dat blijkt nu een reuzebalsemien te zijn. Blijkbaar woekeren die als een malle. Kan ik beter de hele plant verwijderen? Ik lees dat de zaadjes wegspringen als je het aanraakt :sweat_smile: Ik vind de bloemetjes alleen wel leuk haha, maar ik vrees dat dit wel erg gaat woekeren…

En mijn aardbeitjes gaan hard! Ik vind mijn aliums zo leuk :heart_eyes:

9 likes

Oh en…
Wat doe ik met deze spriet? Is dit een stek?

5 likes

Een uitloper. Ja, dat is een nieuw plantje :slight_smile:

2 likes

Op aarde leggen en laten wortelen voordat je de streng doorknipt!

6 likes

Reuzenbalsemien zou ik zeker weghalen, daar kom je moeilijk vanaf.

3 likes