(Moes)tuintopic

Ja weghalen, is ook nog eens invasive

4 likes

Je moet ervoor zorgen dat de uitloper zijn eigen wortels kan ontwikkelen, dat kun je zo doen:

Met wat binddraad kun je de uitloper contact laten maken met de grond, als het plantje groot genoeg is en goed geworteld is kun je de streng doorknippen

Tadaaaa, je hebt een nieuwe plant:

Het is wel heel verslavend om te doen :joy: Iedereen die ik ken gaat met aardbeienplanten naar huis

27 likes

Ohh wat leuk, dit ga ik doen! :smiley: Dankjewel voor de tip

En ik heb de reuzebalsemien eruit gehaald. Was ook echt al groot, gelukkig nog zonder bloemen.

Mijn snijbiet is een beetje slap… zou het helpen ze iets te ondersteunen met wat meer potgrond? Lijkt een beetje alsof ze niet diep genoeg staan.

4 likes

In mijn ervaring komt dit vanzelf goed als ze groter en sterker worden!

2 likes

Hoe leuk! Er komt van alles op in m’n potten! Echt geen benul wat het is :rofl:

IMG-4202

Nouja ik weet wat ik er in gestopt heb; onderstaande. MAARRR bedoel meer, geen idee wat die sprieten zijn en wat die dikke stengel moet worden. Misschien groeit er wel onkruid :crazy_face:haha
IMG-3702

3 likes

De bovenste vind ik lijken op een dahlia

5 likes

Ja wordt vanzelf beter volgens mij!

2 likes

Bij mijn vader in de tuin doen de aardbeien het al jaren niet meer goed, terwijl het daarvoor prima ging. Al verschillende akkers, type aardbeien en dergelijke geprobeerd, maar ook dit jaar krijgen ze al heel snel bruine blaadjes.

Iemand hier misschien een idee wat het probleem kan zijn?

Zouden ze teveel mest kunnen krijgen?

1 like

Bij mij was dat een teken van te weinig water in combinatie met veel zon

2 likes

Wat voor voeding gebruiken jullie voor jullie (snij)bloemen?

Ik gebruik deze voeding van de hessenhof, is ook biologisch. Geen idee of die heel goed is want nog nooit zonder gebruikt.

2 likes

Super leuk! Hoe heb je het precies gedaan/wat is belangrijk om aan te denken/te doen als ik dit zelf wil maken? :grimacing:

1 like

Wachten jullie nog tot ijsheiligen voor het planten van dahlia’s en andere zomerbollen?

Als ik de weervoorspellingen kijk blijft het de hele week stabiel weer en zou het nu ook wel moeten kunnen toch?

2 likes

Kan prima nu. Las volgens mij gister of eergister op NOS ook dat er geen nachtvorst meer komt

3 likes

Heb er net ook al vanalles ingezet, zoals courgette.

Ik heb ook voor het eerst heel veel gemulcht rond de planten ivm de droogte. Scheelt heel veel voor de planten denk ik. Hebben jullie daar ervaring mee? Ik heb het nu met stro gedaan en had er wat lupine bladeren onder gelegd. Ben benieuwd…

2 likes

En @Mette12

Thanks voor jullie reacties! Te veel mest kan het niet zijn, misschien kunnen we wel proberen wat meer water te geven.

Mann wat zou het fijn zijn als er weer wat regen zou vallen.

2 likes

Hier vandaag ook voor het eerst stro gelegd om te mulchen. Nu pas bij 1 bed maar wil het bij meer bakken / potten doen. Sommige zijn echt na een nachtje alweer droog (ook omdat ze in te kleine potten staan).
Ik had die stro vorig jaar bij een bestelling van natuurlijksterker.nl gehad en nu toch blij dat ik het bewaard heb.

Edit : hierin staan: 3 of 4 dahlias, 1 cosmea, 2 calendula, 6 reukerwten, 5 leeuwenbekjes, 1 lamsoor en een juffertje in het groen (die het niet gaat redden maar dat terzijde).

Mijn aardbeien zijn ook druk bezig! En ik ben echt verliefd op deze combinatie van nagelkruid en klokjesbloem. Sowieso, die nagelkruid heb ik als 3 plantjes gekocht in september voor 9 euro in totaal, en kijk wat een weelderigheid nu al!

14 likes

Te weinig water kan het ook niet zijn volgens mn vader :thinking:. Hij denkt dat er een ziekte in de grond zit :sob:.

Kan het zijn dat doordat de planten al jaren op dezelfde plek zijn de grond uitgeput/ziek is? Dan zou je ze kunnen verplaatsen en dan de grond nu braak laten liggen en/of iets anders poten.

1 like