(Moes)tuintopic

Ik zou ze inderdaad verplaatsen en ook nieuwe planten kopen zodat je een eventuele ziekte niet meeverhuist

1 like

https://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/

Het eerste jaar geeft een dan nog jonge aardbeiplant niet een heel grote opbrengst; het eerste jaar gebruikt de plant voornamelijk voor de groei. En geeft een kleine opbrengst. Het tweede is haar beste jaar: ze zal dit jaar de beste opbrengst geven. Het derde jaar heeft ze haar top gehad en zal ze weer wat minder opbrengst geven (maar wel meer dan in haar eerste jaar). Elk jaar daarna wordt het wat minder. Oftewel; een aardbeienplant kan wel jarenlang mee gaan maar als je haar in de moestuin zo intensief wilt gebruiken als een moestuinder doet; dan is de plant na 3 tot 4 jaar ‘op’.

Voor mezelf ook wel een goede want ze zitten nu in een zak maar dan kunnen ze dus ook niet groeien.

Allemaal al gedaan: nieuw stukje grond en nieuwe aardbeiplanten…we snappen er helemaal niks van.

Ja zeker! Ik heb twee van die onderschalen voor onder potten gekocht. De grootste gevuld met een laagje aarde. Daarna de kleinere in. En vervolgens aan de zijkanten dus opgevuld met rotsplantjes.
Wat steentjes / keien erin zodat de insecten niet verdrinken en klaar!

Ik heb 1 schaal op een verhoogde border staan en de andere vastgekit op een pot die dus ondersteboven staat.

Heb er vandaag ook weer super veel complimenten over gekregen en het blijft zo leuk om te zien hoe de beestjes telkens de weg er weer naar toe vinden!

1 like

Superleuk! Ik ga dit ook doen. :smiley:

Verder wil ik even mijn tuinupdate delen. Van nieuwbouwzandvlakte vorig jaar:

Tuinaarde, klinkerpaadje en krentenboom:

Vandaag:

Alles (behalve de krentenboom en acer (gekregen)) biologisch en dus heel klein gekocht, meeste ook inheems. En er is nog veel werk aan de winkel, veel lege plekken, dingen die het niet hebben gered, etc etc maar ik ben toch heel trots! En hoop/denk dat sommige dingen nog wel flink de lucht in gaan de komende maanden. Heb het afgelopen jaar ook dingen geprobeerd om de bodem te verbeteren en ik heb het idee dat dat ook helpt. En er vliegen veel verschillende insecten in m’n tuin!! Alleen de vogels komen niet meer sinds ik niet meer bijvoer (nav deze post: Waarom je nu beter niet de vogels voert | Iris' Garden Ecology), heel ondankbaar haha. Ik hoop dat ze wel weer komen als de krentenboom besjes heeft (en ik heb bijvoorbeeld ook een sporkehout die besjes voor vogels moet geven maar weet niet of hij dat nu al gaat doen). Of als jullie tips hebben hoor ik die graag!

80 likes

Word er echt blij van hoe dat paadje met klinkers is en niet superstrak recht loopt :smiling_face_with_three_hearts:
Heel gezellig allemaal

10 likes

Wauw dit is echt prachtig!!

1 like

Heel leuk!!! Hoop dat mensen met een nieuwbouwtuin zo ook zien dat er echt meer mogelijk is dan alleen rechtoe rechtaan ‘terras-gras-kliko ombouw’.

15 likes

Heel mooi gedaan! Voor de vogels zou je eventueel nog een waterschaal kunnen aanschaffen. Ze gebruiken het hier om te drinken en zich te wassen, heel schattig om te zien.

3 likes

Vind het ook heel mooi ja! Heb er echt spijt van dat wij alle paden recht hebben. Die bochtjes brengen ve meer speelsheid in de tuin en bloemenborders komen er ook beter uit.

Ik opperde thuis nog om opnieuw te bestraten en dan een kronkelpaadje te doen, maar de tegels zitten er krap 5 jaar in, dus dat is een beetje zonde.

3 likes

Misschieen een tip
Wij voeren ze hier eigenlijk voornamelijk bij met meelwormen, juist in deze droge periode zijn er weinig wormen te vinden en deze zijn voor zowel ouder als jong van belang

1 like

Kun je ze hergebruiken? En anders is er ook best veel bestrating gratis te vinden op MP

Ik had in mijn vorige tuin ook alles recht aangelegd (geen verstand van tuinen, eerste tuin en had me totaal niet verdiept in een ontwerp oid, wilde gewoon ‘gras en steen’) en het was zo saai. Toen we de ruin opnieuw gingen aanleggen met vloeiende lijnen was het echt ontzettend mooi

Leuk! Ik heb het gelijk geprobeerd. 1 van de planten geeft veel uitlopers.
Ik had niet genoeg binnenpotjes dus ik heb ze ook even in grotere bloempotten gedaan. Hopelijk kan ik ze later gewoon scheiden en in een apart potje doen.
Hoe lang duurt het ong voor er wortels uit groeien en hoe weet ik dat er genoeg wortels uit zijn gekomen voor ik hem af kan knippen?

11 likes

Onze tuin is op sommige plekken echt een hoofdpijndossier. We zijn hier 5 jaar geleden komen wonen en toen was het nieuwbouw en alles zand. Woon in een zandrijke omgeving (Veluwe) en de grond is gewoon echt dramatisch. Vorig jaar heb ik een van de plantenborders opnieuw aangeplant met een borderpakket van Sprinklr en ik hoop zo dat deze het wel goed gaat doen. Ik behandel de border nu echt als mijn kindje met mesten, water en vandaag alles voor het eerst gemulcht. Nu de voortuin nog aanpakken want hoewel er veel planten in staan is het nog steeds kaal en zanderig op veel plekken.

3 likes

Zoooo leuk zo’n kronkelpaadje, dit wil ik ook nog heel graag! :heart_eyes:

Mulchen jullie trouwens en zo ja hoe? Mijn tuin is ZO droog (zuiden enzo) en ik heb gelezen dat mulchen kan helpen… maar ik kom niet verder dan houtsnippers op de grond gooien. Is dat genoeg? :sweat_smile:

2 likes

We hebben heel random één Bulgaarse ui in de tuin staan. Ik denk overgewaaid van de buren, want dit heb ik nooit geplant haha.

2 likes

Ik heb kort onderzoek gedaan en daar zeggen ze dat je oa. houtsnippers kunt gebruiken, maar ook oud blad of gemaaid gras. En dan is het inderdaad een kwestie van er op gooien en weer herhalen als het een soort van verteerd is, of als er weer veel onkruid door komt.

Ik heb het gedaan ook met het idee dat de grond dan niet te snel te droog wordt. Ben heel benieuwd of het wat werkt, haha.

2 likes

Ik trek na een poosje gewoon voorzichtig aan het uitlopertje, dan voel je al snel of hij vastzit ik de grond en dus wortels heeft. Als ik 'm los trek (en kleine worteltjes zie) zet ik 'm weer terug, als ie vast zit knip ik de stengel af.

3 likes

Ik wilde dit eigenlijk in het opbiechttopic zetten want ik schaam me echt heeel erg ervoor.
Ik heb 2 weken geleden laaghangende takken van m’n gigantische clematis afgeknipt. Maar alle takken zagen er verdord uit en ik was te enthousiast. Toen heb ik dus de levende takken weggeknipt waardoor de bloei direct stopte.
Nu ben ik 'm met het schaamrood op m’n kaken aan het kort knippen, want de schutting waar die op ligt moet ook vervangen worden. Maar ik heb dus ook aan niemand verteld dat het mijn schuld is dat de clematis in no time uitgebloeid was. En iedere keer als ik ergens een clematis in bloei zie staan voel ik zo’n vlaag van schaamte.
Hopelijk komt die volgend jaar weer terug…

2 likes

Joh het is maar een plant. Kan gebeuren toch, fijne van tuinieren is dat het meeste wel weer terug groeit als je iets te enthousiast bent geweest.

8 likes