(Moes)tuintopic

Ahhh haha ik snap het wel, want tot vlak voor de bloei lijkt zo’n clematis ook een dorre bende idd. Al doende leert men, hè!

1 like

Ohh ik heb dit laatst ook gedaan… mijne was echt nog wel heel klein (vorig jaar geplant) en ik dacht, even snoeien… maar ik wist niet dat het nieuwe groeit uit de oude/dode takken, dus toen was alles ineens weg :rofl:

2 likes

Joh als je m nou had vervangen door een plastic kunstplant had je iets om je voor te schamen :wink:

4 likes

4 april

23 april (kort hierna heb ik 'm dood geknipt)

Vandaag

Nouja, de schutting kan nu iig vervangen worden.

6 likes

Hahaha ooohhh neee wat zonde (voor jezelf ook/vooral). Ach you live en you learn, dit doe je niet nog een keer

4 likes

Oké ja ik dacht eerst boeiend joh het is een plant maar dit is wel echt heel kut haha

1 like

Ik doe het ook sinds afgelopen weekend! Ik zou er idd nog ander materiaal onder leggen wat kan verteren, dan krijg je een veel betere bodem. Wel opletten dat het geen onkruid is waar potentieel nieuwe zaden in zitten, dat wil je natuurlijk liever niet. Er staan ook veel goede video’s over op YouTube.

Ik was net in de tuin en de planten die ik er dit weekend in had gezet met mulch eromheen waren er erg goed aantoe. De bodem voelt daaronder mooi vochtig (terwijl de andere planten waar nog geen mulch is alles meteen weer droog is) en de planten krijgen geen hittestress. Ik denk dat met klimaatverandering en de droogte het eigenlijk gewoon stom is om niet te doen: we hebben het water hard nodig en moeten het niet verspillen, dit is echt een goede duurzame manier om het makkelijk aan te passen in je tuin. Ook veel beter voor de bodemkwaliteit dan droge kale bodems waar geen regenworm of ander leven meer te bekennen is. Ik ben echt om, nu al hehe.

3 likes

Okee top! Maar jij gebruikt dus snoeiafval o.i.d.? Ik heb geen gras en ook weinig snoeiafval, dus ik moet dan wel iets kopen… ik denk dan dus aan houtsnippers. Doe je er dan karton onder, of wat bedoel je precies met ander materiaal wat goed kan verteren? (of juist snoeiafval?) :slight_smile:

Ja ik heb ook nog een tuin op het zuiden en het is echt droger dan droog, pfft.

1 like

Ja ik pak gewoon bladeren van “onkruid” uit mijn tuin of pluk wat bladeren af van planten die erg groot worden, of gras (van onkruid) en dan stro eroverheen. Je kunt het zelfs ook nog isoleren met (onbewerkte) wol, dat schijnt ook goed te werken. Ik gebruik gewoon stro van het tuincentrum, moet wel een laagje van minstens 3 cm zijn ofzo. Maar alleen stro is ook al een winst, houtsnippers weet ik niet zo goed maar kan vast ook. Cacoadoppen zijn ook slim, die houden slakken weg mocht je daar last van hebben.

Ik was vorige week ook in de moestuin van een vriend die er veel van wist en altijd mulcht, hij had speciaal voor het mulchen een smeerwortel gezet in zijn tuin omdat die bladeren heel veel voeding hebben die de bodem dan weer terugkrijgt.

2 likes

Ik sinds dit jaar voor het eerst houtsnippers op de bodem. Vond het er eerst nogal boomer uitzien maar nu zijn de meeste planten al aardig groot en zie je die houtsnippers niet heel erg meer. Tuin is bijna volledig op het zuiden, en heb afgelopen 2 weken geen water gegeven, alle planten zien er nog goed uit. Merk echt veel verschil in droogte! Eenjarigen staan er nog niet in, die en nieuwe planten zullen wel wat meer water nodig hebben. Ik heb de tuinsnippers bij het tuincentrum gehaald, maar hoorde van de week dat je het bij sommige gemeentes gratis kan ophalen

2 likes

waarschijnlijk een sierkers die niet vruchtdragend is.

2 likes

Bloei in de voortuin! De roos had vorig jaar 1 bloem dus ziet er nu al beter uit.

Bloei in de achtertuin, alhoewel de varen in de voortuin staat. De varen komt nog uit de tuin van m’n oma, heb die nu weer van m’n vader gekregen.

Oh en er zitten trouwens al zoveel hommels op de bloemen van mijn braam. Kom maar door met heel veel zoete bramen :heart_eyes:

16 likes

Ik vind het zo leuk dat als ik de zomer uit het raam kijk het bijna lijkt alsof ik in de natuur woon en niet midden in een stad, haha. Als je goed kijkt zie je een flatgebouw en een auto staan, maar goed. Wel jammer dat die bomen daarachter, die niet in onze tuin staan, steeds minder worden, vorige week zijn er weer twee gekapt want die waren dood.

24 likes

Ik heb net 10 minuten gefascineerd gekeken naar een lieveheersbeestje-larve die bladluizen aan het eten was, ze eten ze echt op van kont tot hoofd en de bladluis bleef bewegen, echt fascinerend hoe veel ze kunnen eten ook. En satisfying dat je erna een luisvrije shoot van een plant ziet :smiling_face_with_three_hearts:

11 likes

Ja vet he, ben ook blij met zoveel lieveheersbeesten in de tuin :heart_on_fire: en ik las idd dat de larves 100 luizen per dag eten. Waar the fuck laten ze al die luizen haha

2 likes

Holy shit dat wist ik niet! Dus keer 50 (aantal besteld) is dat 5000 per dag?! Hoop maar dat ik er zoveel heb als eten voor ze haha.

Vind het altijd leuk als je ze binnenkrijgt in een envelop, meestal zitten ze op zaagsel (en kan je ze dus goed zien) maar dit jaar zaten ze op iets donkers, ik weet niet goed wat het was maar het leken schillen van iets en ik kon de larven niet goed zien. Maar zie er nu dus een aantal op plantjes hun werk doen dus het is goed gegaan :pray:t3:

1 like

Omg geef me lieveheersbeestjes! De luizen beginnen ook toe te slaan in mijn tuin :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ik heb ze ook nodig, ze eten m’n roos op :sob: waar heb je ze gekocht @Zemraluani?

1 like

De website heet rood met zwarte stippen hahaha zo cute :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

Deze heb ik: 50 larven van lieveheersbeestje tegen bladluis - Rood met Zwarte Stippen

En als ze alles opgegeten hebt, heb je lieveheersbeestjes rondlopen. Is nu het derde jaar geloof ik? Werkt elke keer weer als een tiet.

Ze hebben ook voor andere dingen zoals taxuskevers en spint natuurlijke vijanden trouwens.

5 likes

Weten jullie of ze bij de intratuin citroenverbena verkopen? Ik wil graag een plantje maar vind het een beetje suf om 1 plant online te bestellen