Ik ben jaloeeers
Ik ben dus net verhuist naar de stad samen met mn vriend in een oud pand. Er is alleen weinig groen aan de straatkant, zo zonde! Ben me dus helemaal aan het inlezen over zogenaamde âgeveltuinenâ maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen mn vriend wil geen zelfhechtende klimplant vanwege de voegen. Heb nu in ieder geval een olijfboom gekocht die ik in een grote pot naast de deur ga zetten. Dus dan is er een begin
Heeft iemand soort van ervaring met het aanleggen van een geveltuin(tje)? Ik zou ook graag een druif willen maar dat lijkt me toch iets best ingrijpends ofzo.
Iemand nog een goed, simpel recept voor tomatensoep? Heb hier nog een hele emmer tomaten staan die op moeten
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je vriend absoluut gelijk heeft. Doe jezelf alsjeblieft een lol en doe geen klimmende planten aan je gevel! Het ruĂŻneert je voegen.
Ik zou het gewoon aanpakken zoals op de fotoâs. Grote potten met planten en enkele hangplanten aan de gevel.
Nee dat doen we idd ook niet. Maar je hebt ook klimplanten die je moet leiden zoals een klimroos. Daar zat ik meer aan te denken dan idd bv klimop!
Geroosterde tomatensoep! Tomaten roosteren met ui, knoflook en redelijk wat olijfolie (verhouding 100%, 10%, 1%. Dus bijv. 1 kg tomaat 100 gr. Ui en 1 gr. Knoflook) op 200 graden in de oven roosteren ong. 30-40 min. Tussendoor even husselen. Hierna staafmixer er door heen. Peper en zout toevoegen. Heb je wel stevige soep, ik hou er zelf van. Je kan het verdunnen met bouillon als je het een te stevige soep vindt.
Als k nog dingen over heb zoals paprika of courgette, gooi ik het er ook doorheen.
https://favorflav.com/nl/recipes/vegan/de-beste-tomatensoep-ever/
Ik had deze pas gemaakt en vond hem goed gelukt!
Een echte geveltuin kun je in Amsterdam bij de gemeente aanvragen. Er wordt dan een klein reepje aan stenen vanaf je gevel verwijderd en daar kun je in planten. En verder kun je potten buiten zetten. Bedenk bij potten wel dat ze in de zomer veel water nodig hebben. Hoe groter de pot, hoe beter het water kan vasthouden, maar ik geef op die dagen 2x per dag water. En als je op vakantie gaat, zorg dan dat iemand dat voor je doet, of al je werk is voor niets. In het centrum worden potten nog wel eens kapot geschopt door dronken gasten, dus hout, plastic of beton is aan te raden.
Thanks! Het is kadastraal gezien onze eigen grond dus denk dat we dat zelf mogen doen haha. En dat van die houten/plastic/beton bakken is een goed idee je weet het idd maar nooit (al koop ik alles bij de kringloop dus veel geld kost het niet, al zou het wel zonde zijn). Ga denk ik toch voor een combi potten met niet zelfhechtende planten direct in de grond. En goed nadenken over welke plant in pot ivm water. Zat zelf te denken aan olijf en lavendel, die kunnen wat beter tegen droogte.
Zoveel zin innnnn
Dit hebben ze nu bij action voor 2,50 geloof ik! Ik doe dit in een grote pot en dan heb je vanaf april tot september bloemen. Ze hadden (iig bij deze action) ook ng met paarse bloemen en geel geloof ik.
Ooh leuke en goede tip!
Ik zou m leeghalen en in het voorjaar nieuwe grond geven. De voeding is er toch al uit nu en van uitgedroogde grond wordt niemand blij.
Ik heb sinds kort een nieuwe moestuin. Hebben jullie nog tips wat ik nog kan zaaien?
Voor volgend jaar alvast knoflook planten en plantui.
Misschien is er nog een spinazie ras wat kan? Winterradijs en volgens mij kan paksoi nog.
Maar ik zou sowieso voor de knoflook gaan heb je volgend jaar juni heerlijke knoflook!
Onze kas is bijna klaar! Hij heeft nu een fundering en we zijn gestart met de glazen plaatsen.
Het is een vrij oude kas (van mijn oma geweest), dus her en der past niet alles, dus puzzelen geblazen!
@Solsikke Mocht het echt veel grond zijn, die je niet zomaar kwijt kan. Dan zou ik gaan voor nu goed door laten regenen, bemesten en een groenbemester er op zetten voor de winter (omscheppen in de lente voor meer voedingsstoffen in de bodem).
Kleine update!
De kas staat en inmiddels zijn wij ook de trotse eigenaren van 150m2 volkstuin!
De eerste bramenstruiken zijn er al uit, dit weekend een huisje plaatsen en nog wat gras afgraven.
Iemand misschien ervaring met paardenmest op de moestuin?
Is er al iemand begonnen met voorzaaien?
Ik heb net een lijstje gemaakt met wat ik dit jaar in de moestuin wil hebben. Ik heb echt zin in de lente!
Ik ben benieuwd naar je lijstje.
OkĂ© sorry voor deze misschien wat lugubere vraag⊠We hebben onze kat laatst begraven en ik kom er net achter dat dat is onder onze bessenstruik. Nu zei mân moeder dat we dan beter geen bessen meer kunnen eten. Is dat waar? Ze ligt best diep⊠(de kat, niet mân moeder)
Vanaf maart hebben mijn schoonmoeder en ik een moestuintje Ik ga dit topic even doorlezen op zoek naar tips voor beginners, maar mochten jullie meer tips hebben: graag! We krijgen 100 m2.