(Moes)tuintopic

Als ze nog niet komen vandaag kan je je roos ook goed schoon spuiten met de tuinslang. Dat haalt niet alles weg maar helpt wel.

3 likes

Nee, ik speel vals. Deze hortensia heb ik van de kweker. Wanneer die is uitgebloeid gaat die de grond in.

Ben je in de gelegenheid om er een slang naar toe te leggen? Wij hebben door de hele tuin druppel slangen liggen en elke avond gaat deze een paar uur aan. De hortensia’s in de grond doen het hier nu erg goed, beter dan die in de potten buiten ook al geef ik die ook dagelijks veel water.

2 likes

Ugh, ook al mijn rozen en de hibiscus zitten helemaal onder. :sob:
Helpen die lieveheersbeestjes daar echt goed tegen? Ik heb ook al mussen in de tuin die veel wegpikken, maar het zijn er zo ontzettend veel. (Al bloeien de rozen er niet minder om)

We gaan het meemaken :grin: ik kan wel een update geven later deze week (? Geen idee hoe snel het gaat)

1 like

Die van mij komen ook vandaag binnen en ik durf gewoon geen foto te delen van hoe erg het is :grimacing: de hele vlinderstruik is zwart, voor mijn gevoel is elke millimeter bedekt help

Rood met zwarte stippen heeft goede zaken gedaan haha, want ik heb vorige week ook larven besteld en al binnen gehad. Het kan wel 2 weken duren voordat je resultaat ziet, dus ik zit nog vol spanning te wachten. Al heb ik wel het idee dat m’n sierkers weer wat nieuwe blaadjes krijgt :crossed_fingers:

2 likes

Mijn vlinderstruik zit ook helemaal onder de bladluis en plakkerige afscheiding :sob:. Ik heb vorig week larven uitgezet maar zie nog geen verschil helaas (kon ook wel 2 weken duren). Ik zie het ook wel bij meerdere vlinderstruiken in mijn buurt. Ik hoop dat ze wel nog mooi gaan bloeien uiteindelijk!

Bij mij hebben de larven na 2 weken wel echt effect. Niet alles is weg, maar wel al flink veel luizen.

2 likes

Ik heb gisteren ook een bestelling voor lieveheersbeestjes gedaan want een aantal planten zitten helemaal onder. Tot er genoeg gespaard is om de tuin echt aan te pakken is het een soort wilde tuin met de voormalig grasmat (die is opgegeten door engerlingen) nu een wilde bloemenweide. Sommige mensen (mijn vader) vinden het rommelig maar ik geniet er ontzettend van, zoveel insecten zoemen er rond.

Heeft iemand trouwens ervaring met het opnieuw opbouwen van een tuin met behoud van deel van planten? Ik heb echt een aantal planten/boompjes/struiken die ik echt niet kwijt wil de tuin echt opnieuw inrichten. Meer Engelse tuin, minder rechte tegels (al is zeker een kwart er al uit gehaald maar zonder al te veel logica erachter behalve meer groen en minder tegels.

4 likes

Klinkt heerlijk, zo’n bloemenweide! Veel leuker dan een aangeharkt gazon imo haha.

Veel vaste planten en struiken kan je prima verplaatsen. Liefste in het najaar of vroege voorjaar, dat is ook een goed moment om nieuwe dingen aan te planten dus dan kan in 1x de hele tuin op de schop. Als ik een plant heb verplaatst, dan bewater ik hem dat seizoen altijd als een nieuwe plant omdat hij natuurlijk flink heeft moeten inleveren qua wortelstelsel. Tot nu toe slaat alles aan, zelfs de manshoge hibiscus die ik van de zon naar de schaduw heb verplaatst bloeit vrolijk verder, haha.

Bomen zijn iets moeilijker om te verplaatsen, dan moet je echt een flinke kluit uitgraven. En veel bomen hebben voor de stabiliteit een hoofdwortel die recht en diep de grond in gaat, die verliest hij dan bij verplaatsing. Dus als het even kan zou ik zelf boompjes lekker laten staan.

1 like

Zeker, de bloemenweide blijft ook (deels) terugkomen. Grasmat was meer wat er al lag toen we het huis kochten. Goed om te weten dat het wel kan met deels planten meenemen. Plan is ook om dit aan te pakken met een tuin-ontwerper/hovenier want het moet echt helemaal anders.

1 like

Je tuin klinkt heeeeerlijk! Ik heb geen ervaring, maar ik kan mij voorstellen dat het ook juist leuk is en je verplicht je creativiteit te gebruiken, om te werken met wat er al staat wat je niet kwijt wil. Dus die planten/boompjes/struiken die er staan juist (zo veel mogelijk?) laten staan en de rest van je tuin daaromheen te plannen.

1 like

De tuin is ook fantastisch. Woon in een heel saai rijtjeshuis maar de tuin is 18 meter diep. Denk er weleens aan om te verhuizen (dankzij de buren) maar zo’n tuin krijg ik nooit meer terug. Ik zal ook wel niet de enige zijn die de tuin deels wil laten zoals het is dus hopelijk is er iemand te vinden die dat snapt. En inderdaad zelf mee denken, mijn man heeft al een aantal ‘voorwaarden’ die in de nieuwe tuin moeten. (O.a. een watervalletje :joy:)

4 likes

Zijn er hier nog tips voor vaste tuinplanten die groenblijvend zijn, niet te hoog en met een witte bloei?

We gaan 3 grote bloembakken plaatsen in de tuin, zonder bodem op verschillende locaties dus geschikt voor schaduw/zon maakt niet uit want we hebben keuze.

Goed voor insecten zou een plus zijn.

Via natuurlijksterker en sprinklr.
Wil je alleen maar witte bloemen erin?

2 likes

Ja ik ben specifiek op zoek naar witte bloemen (of geen bloemen/gewoon groen). Ik wil het graag rustig houden.

2 likes

Logisch! Die ik deelde zijn allemaal wintergroen en wit. Niet allemaal inheems. Bij beide webshops wel biologisch. Je kan ook nog bij jouw gebied op cruydthoeck zoeken wat daar het beste bij past.

Clematis apple blossom?

Nou inderdaad, ik heb ze ook een aantal dagen geleden uitgestrooid over een aantal planten. Sowieso grappig om de beestjes te zien (moet je wel je best voor doen nu ze op de plantjes zitten) en bizar dat dit lieveheersbeestjes worden.

Ik ben echt verliefd op mijn hoornbloem! Winterhard, wintergroen, (veel) witte bloemen. Als hij uitgebloeid is trek je zó de stengels weg en groeit snel weer aan.
Echt een makkelijke plant.

4 likes