(Moes)tuintopic

Ik ga proberen wat voor te zaaien in een bak, maar vanaf maart ga ik dit zaaien:
Bloemkool, herfstprei, wortel, koolrabi,
Radijs, veldsla, rucola, lenteui, spinazie, kropsla

Verder wil ik nog een keer tomaat proberen, die stond vorig jaar op een verkeerde plek en had teveel op elkaar staan. Broccoli zaadjes heb ik ook nog liggen, iemand dat wel eens geoogst?

Ik ben benieuwd hoe mijn kruiden en aardbei er straks bijstaan, hoe ze de winter overleefd hebben.

2 likes

Broccoli is erg leuk, maar heb ik nog niet vaak gehad! Wel een net over de kolen spannen tegen vraat.
Bloemkool heb ik redelijk vaak geprobeerd, maar dan vergeet ik regelmatig het net, hallo rupsen!

Onze tuin (volkstuin, 150 m2) schiet goed op! Meeste is omgespit, we hebben een huisje geplaatst en zijn bezig met een compostbak.

Jostabes, framboos en een nog onbekende bes staan er nu in.
Ik wil dit jaar verbouwen:
SNijbiet, gewone biet, wortelen, paprika, tomaat, ui, aardappel, spinazie, prei, sla, andijvie, boerenkool. Daarnaast nog een aantal bloemen (zonnebloem, afrikaantjes, goudsbloemen, dahlia’s)

Thuis zetten we nog wat wortelen, pepers en kruiden in de tuin.

@Axolotl, dat weet ik niet zeker? Misschien ook afhankelijk van eventuele medicatie die de kat heeft gehad? Als ze niets heeft gehad, dan lijkt het mij geen kwaad kunnen. De kat vergaat langzaam en geeft dan juist voedingsstoffen af aan de bodem. Maar ik ben eerlijk gezegd geen kenner.

@Issaaa Rupsen, had ik nog niet aan gedacht, had vorig jaar erg veel last van slakken. Bedankt voor de tip

Vanmiddag heb ik in een bak voorgezaaid, ik ben benieuwd of dat goed gaat

Net bij het boodschappen zaden voor prei en wortels meegenomen (Lidl). Ze hadden veel meer maar ik wist niet meer wat ik thuis nog heb liggen. Vanavond of van het weekend even een plan maken voor dit jaar.
Wat gaan jullie zaaien?

1 like

Ik ben nog een beetje afwachtend wat het weer gaat doen. Ik ben bang dat het nog heel koud gaat worden ergens komende maanden en ik met allemaal zaailingen zit.

Ik denk dat ik dit jaar voor veel stokboon-achtige dingen gaat. Groente wat in de grond groeit (aardappel, biet, wortel etc.) ga ik dit jaar niet meer doen. Al twee jaar zo een last van veenmollen. Ze vreten dat allemaal op. Complete aardappel oogst is opgevroten vorige jaar. Helaas, want ik vind dat gewas altijd wel leuk.

Ik heb nog een kas, daar ga ik tomaten in doen, paprika, komkommer. ik twijfel nog een beetje of ik weer meloen ga doen. Ging vorig jaar niet goed.

Ik wil eigenlijk binnenkort naar vreeken’s Zaden, maar is ver rijden voor mij. Maar hij heeft wel heel veel.

Komkommer, paprika, meloen, courgette, pompoen (die laatste 2 laat ik hier klimmen aan de tuinmuur dus kunnen prima omhoog). Aardbeitjes, snijbiet, sla, kruiden?

1 like

Ik durf ook nog niet te zaaien hoor, na ijsheiligen pas. Misschien dat ik van te voren wel vast wat voor zaai in huis, maar daar twijfel ik nog over.

Doen jullie eigenlijk nog iets speciaals met de grond zolang er niks in staat? Ik dacht er aan om misschien nog wat compost ofzo erdoorheen te schoffelen?

Bij ons staat de knoflook al een tijdje, verder gaan we zoals gewoonlijk snack komkommers en snack tomaten planten. Aardbeien gaan we in hangbakken doen, niet meer op de grond.

We gaan een constructie van ijzeren palen maken zodat alles mooi de lucht in kan klimmen. Verder willen we nog wat maïs planten en misschien nog een kool.

We hopen dat de kersenboom en pruimenboom dit jaar wel wat gaan geven.

Edit. Ja straks gaat er compost van de. Compostbak in de grond en dan inderdaad schoffelen.

Wij hebben sinds januari een moestuin en gaan er wat compost door doen!

Er ligt van de vorige eigenaar een strook waar asperge groeit, iemand daar ervaring mee? Ze zei dat het ieder jaar vanzelf opkomt dus ik heb er nog niks mee gedaan maar ben heel benieuwd. Verder gaan we voor een deel mini plantjes kopen omdat ik wel een beetje succes wil het eerste jaar dus niet alles durf met zaadjes :sweat_smile:

1 like

Ah asperges zo tof! Die komen inderdaad volgens mij gewoon zo op.

Plantjes zijn niet per se een garantie voor succes hoor haha. Mijn gekochte knolselderij is nauwelijks gegroeid bv. Zou vooral letten op grondsoort en hoeveel moeite je in een soort moet steken vs hoeveel tijd je hebt. Daar vergis ik me nog weleens in :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Ik heb nu een aantal dingen voorgezaaid en meteen een experiment met onze kas buiten. Daar staat de zon toch een deel van de dag op, overdag is het er best warm. Dus ook een voorzaaibak daar staan.
Heb nu staan:

• Courgette (bol en recht)
  • Flespompoen
  • Doperwten
  • Tuinbonen
  • Andijvie
  • Paprika (3 soorten)
  • Tomaten (1 soort)
  • Ui (nog nooit gedaan vanuit zaad eigenlijk)

Wil dan op onze moestuin ook nog wortelen, aardappelen, mais, snijbiet, prei en pastinaak zaaien, maar dat komt pas later.
Verder heb ik nog tomaten en peperzaden nodig.

Op onze tuin staan nu 2 jostabessen, braam, een onbekende bessenstruik en wat framboos. Ben heel benieuwd wat het wel en niet gaat doen. Als het niets doet, dan vervangen we ze.

1 like

Nou, ik doe altijd mijn tomaten in potten in de kas. En de potten had ik dus gevuld met aarde uit de tuin. In een aantal potten heb ik dus blijkbaar een veenmol mee geschept ook al heb ik er heel goed opgelet. Tomatenplantjes dood… Dus grote kans dat dat ook gebeurd als ik aardappels in een bak doe helaas. En om nou speciaal aarde te kopen terwijl ik een moestuin van 100 vierkante meter heb gaat mij een beetje ver. Dus ik laat het maar.

Aah ik heb nu voor het eerst geen balkon, hier ook mensen die binnen wat laten groeien?

Wellicht een kleinere tomaatsoort ook? (Dat ie niet zo enorm wordt op je vensterbank).
Ligt er ook aan hoeveel hoogte/diepte je hebt. Anders zou je nog een (snack)komkommer of iets kunnen laten klimmen langs een stokje?
En een bak kruiden? Basilicum, salie, oregano ect.

1 like

Ik heb toevallig bij de Lidl ook het een en ander meegenomen. Verbaasde me erover dat ze zo veel hebben!

Ik heb nu dit gehaald:

3 likes

Ja he? Ik had haast dus heb niet goed kunnen kijken maar als ik dit zie ga ik nog even terug denk ik haha

1 like

En het zijn ook gewoon goede zaden!
Ik haal er ieder jaar wel iets eigenlijk. Deze week even kijken voor nog wat tomatensoorten en pepers.

Voor binnen kweken:

• Kleine trostomaatjes
  • Pepers
  • Kruiden

Iemand al een keer watermeloen zelf geprobeerd? Ging dat goed?

Ik had eerst zo’n vierkante meter bak maar ik haatte al die beestjes en dat ik telkens op mijn hurken met dat tuintje bezig kon. Dus nu een bak op poten. Heb er al zin in!

2 keer geprobeerd in de kas, 2 keer niets geworden. Ik denk dat we te korte warme zomer hebben. De vruchten komen wel, maar blijven heel klein.

Hij is nog zo een 10cm groter geworden dan dit.

5 likes

Ah jammer zeg.