(Moes)tuintopic

Ik had de gedroogde rucola resten van vorig seizoen nog niet weggehaald en dat wou ik dus dit weekend doen, en toen zag ik dat er gewoon al allemaal nieuwe rucola is opgekomen op dezelfde plek! :smiling_face_with_three_hearts: De droge resten er dus maar snel tussen uit gehaald haha. Nu nog een keer 't onkruid wat er ook vrolijk naast groeit.

7 likes

Ik heb bij de Action voor €3,99 een mini moestuin oid gekocht met snack komkommers en tomaatjes, maar er eigenlijk helemaal niet aan gedacht of dat deze uiteindelijk in de tuin moeten worden geplant en of ik ze nu al kan zaaien? Op de verpakking staat dat je ze 8-10 weken op een lichte, warme plek moet zetten, maar niks over verplanten naar de tuin en in welke maanden je ze kunt planten.

Het is zo’n bak, kan geen foto vinden van die ik heb, maar is iemand hier bekend mee?
afbeelding

Vriendin heeft het ooit geprobeerd, bleef inderdaad klein maar zag er super mooi uit. Toen sneden ze ‘m open en was het helemaal geel met in het midden een mini stipje rood :joy:

4 likes

Je kunt hem nu alvast voorzaaien. Misschien binnen nog een keer ompotten als de plant echt groot wordt.

Uiteindelijk kunnen de planten pas na ijsheiligen (rond 11 mei geloof ik) naar buiten. Dan is de kans het grootste dat het niet meer vriest.
Je moet ze eigenlijk afharden dan. Dus steeds wat langer naar buiten, zodat de planten wennen aan een wisselende temperatuur.

1 like

Ik heb gisteren de eerste dingen voorgezaaid. Sugar snaps, tuinboon, broccoli en aubergine staan nu in de vensterbank. En buiten in de koude bak alvast wat ijsbergsla en spinazie gezaaid. Even afwachten of dat nu al wat wordt

1 like

Ah ik zie inderdaad dat iedereen al aan het voorzaaien is. Maar mijn bestelling van vr.eekens is nog niet binnen :frowning: En daar zitten wel de leukste nieuwe dingen in. Dit weeken toch alvast beginnen met mijn oude voorraad zaadjes. Anders is alles weer zo laat.

Wij hebben afgelopen zondag kropsla, paprika, tomaat, basilicum en spitskool voorgezaaid. Ze staan nu op de vensterbank in voorzaai bakken. De kropsla lijkt al een beetje omhoog te komen😍 Hoop echt zó dat het meeste gaat ontkiemen. Vind het echt spannend (dit is de eerste keer dat ik dit doe, en ondanks dat we ons vet goed hebben ingelezen, voelt het alsof we maar wat doen).

1 like

Morgen komen mijn nichtjes, ik ga ze enthousiast maken :blush:

Voor mezelf heb ik dit boek:

Ben ik aan het doornemen en dit weekend ga ik aan de slag.

3 likes

Gisteren mijn woonkamer omgebouwd en de eerste zaadjes in het aarde gezet.
Ik heb nu

• courgette;
  • aubergine;
  • basilicum;
  • pompoen;
  • tomaat.

3 likes

Soort van tuin gerelateerd: heeft toevallig iemand hier haar bestaande tuinhuisje uitgebouwd?

De eerste dingen zijn gezaaid/gepoot :heart_eyes: De aardbeien plantjes heb ik verplaatst en de rabarber (niet op de foto) staat er ook weer goed bij! Vandaag hebben we spinazie, sla, wortel, winterpeen, prei en snijbiet gezaaid en ui en aardappel gepoot.
In de kruidenbak zit nu citroen melisse en bieslook. De rozemarijn en peterselie doen het alweer super goed dus die heb ik niet bij gezaaid.
Het perenboompje staat al vol met knoppen, de braam loopt weer uit en de bessenstruiken zien er ook uit alsof ze het naar de zin hebben!

En in de gewone tuin hebben we klaprozen gezaaid :heart_eyes: Kan ook niet wachten om m’n wilde bloemen mix en korenbloemen te zaaien, die vind ik zo mooi! En m’n vingerhoedskruid! Ben zó blij dat het weer een beetje lekker weer is. En zeker nu met de kinderen thuis kunnen ze lekker helpen en leren over plantjes en diertjes.

7 likes

Hier is over enkele nachten nog nachtvorst voorspeld… Misschien dat je er beter plastic overheen kan spannen ofzo?

Hier nog niet gelukkig! Maar anders laat Ik het gaan. Vorig jaar ook niks mee gedaan en de plantjes die toen nog opkwamen waren super sterk :see_no_evil:

1 like

Ik heb net met tuingaas mijn hekwerk bespannen en er klimplanten tegenaan gesmeten. Hopelijk groeit het gauw dicht, dan heb ik wat meer privacy aan een kant. :blush:

1 like

Vanaf vandaag lekker aan de slag in ons volkstuintje. We hebben hem net, dus er moet nog veel gebeuren. Planning is om vandaag één pad aan te leggen met wat grotere tegels en om vakken af te bakenen waar we straks gaan zaaien. Beetje kijken of alles past en hoeveel ruimte we hebben. Op papier is het natuurlijk heel anders dan in het echt.

Ik ben heel benieuwd hoe het bij de rest gaat, waar zijn jullie nu mee bezig?

Wij proberen om om de dag naar onze volkstuin te gaan.
Ook bij ons moest er veel gebeuren (hebben hem sinds november).
Het grootste deel is nu onkruidvrij, er staat een huisje op en de compostbak is gebouwd.
Zijn nu begonnen aan de eerste vakken en de hekken voor de fruitstruiken staan.

Morgen eens kijken wat ik in de eerste 2 vakken al zou kunnen zaaien.

1 like

Ik heb eind januari geprobeerd om in huis voor te zaaien, maar dat lukte niet.

Nu opnieuw, met tomaat, bloemkool, broccoli en boerenkool.
In de tuin heb ik radijsjes, wortel, veldsla en spinazie gezaaid. Ook heb ik de kontjes van prei en lente-ui er zo in gezet, meestal komt dat gewoon weer op! Ik hoop zo dat ik niet te vroeg ben, want vind het veel te leuk om te doen. :grinning:

1 like

Pfoe wat is iedereen hier vroeg met voorzaaien :open_mouth: al helemaal buiten al.
Ik mag van mijn ouders pas na 1 april beginnen met binnen voorzaaien haha. Maar hier hebben wij sowieso de afgelopen dagen nog grondvorst gehad dus dat hadden ze anders ook niet overleefd.

1 like

Wij hebben een tuin op het Zuid-Oosten (thuis) en de volkstuin net zo.
Dus de kas in onze achtertuin is al best warm, daar zaai ik al wat dingen voor onder koud glas.
Verder dit weekend de uien en wortelen de tuin in.

@Issaaa In een kas begrijp ik het inderdaad wel! en uiteraard zijn een aantal soorten nu ook wel mogelijk.

@Solsikke Dat klinkt inderdaad ook wel logisch haha.

Wij hebben een tweedehands kas gekregen die wij nog moeten opknappen en in elkaar zetten. En dus helaas heel veel grondvorst gehad nog. Maar het lijkt er op dat de komende dagen niet meer het geval is :smiley:

1 like