(Moes)tuintopic

Alles wat ik nu heb gezaaid in de tuin kan geloof ik tegen nachtvorst. Mijn tuin staat ook op het zuid-oosten, dus ik hoop dat het lukt

2 likes

Ja hier begint het ook te kriebelen. Dit weekend ga ik wat dingen binnen & buiten voorzaaien. Maar nog niet te veel inderdaad.
Wel lekker kruiden enzo, want daar kan ik nu echt naar smachten haha. Dus die moeten binnen maar lekker gaan groeien. En wat vroege groenten ga ik ook alvast zaaien. Gewoon leuk om dat nu allemaal op te zien komen.

1 like

Is er hier iemand die wel eens lieveheersbeestjes(larven) heeft gekocht? Mijn rozen zitten ineens helemaal onder de luis :disappointed:

Dat hebben mijn rozen ieder jaar. Die beestjes houden van dat frisse groen. Wat uitstekend helpt is een beetje water, scheutje spiritus en een drupje afwasmiddel in een plantenspuit en dan de beestjes doorweken. Die het goed van alle kanten, kan best van dichtbij. De plant kan ertegen en de luizen zullen binnen 1 a 2 dagen did gaan (ze worden dan zwart) het kan zijn dat je na een week nieuwe hebt. Ik ben meestal na 2 tot 3 weken klaar.

2 likes

Ja, dit jaar 2x een vierkante meter aan moestuin! Vandaag helemaal klaar gemaakt (alleen heb ik nog grond nodig voor in de bakken).

Vandaag ook begonnen met mijn kweekkastje in de vensterbank. In ieder geval al wat sla, courgette, spinazie en een pompoenpitje voorgezaaid

5 likes

Dit deed ik altijd al, maar wilde dit keer eigenlijk iets natuurlijks proberen.

Superleuk!

1 like

Jaaa net ook weer heerlijk in mn volkstuin gewerkt. Spinazie hadden we al gezaaid en dat komt nu op. Verder staat er al botersla die het goed lijkt te doen, hebben we ook al snijbiet en wortel gezaaid. En er staat nog knoflook, framboos en twee andere bessenstruikjes. Echt zoooo fijn om dit te hebben in deze tijden.
Verder binnen ook veel voorgezaaid, allerlei kolen, spruitjes. Ik ga straks ook vast venkel voorzaaien.

2 likes

Ik zag dat ze in mijn stad ook volkstuintjes vrij hadden maar die regels zijn best streng. Of ja, waarschijnlijk niet als je je er aan houdt maar ik heb een baan en kan niet iedere dag daar gaan staan schoffelen. Ben jij er veel tijd aan kwijt?

Oh is dit gemaakt op de makkelijke moestuin manier? Ik ben me daar op aan het inlezen en het klinkt als een handige manier. vooral ook omdat het niet super veel ruimte hoeft te kosten.

Bij mijn complex zijn de regels niet heel streng. Watvoor regels hadden ze dan? Maakt me wel nieuwsgierig. Ik weet niet precies watvoor volkstuin idee het daar is, maar ik heb 25m2 gedeeld met twee vrienden en ik ga elke week 1 of 2 keer een uurtje werken meestal. Als je elke week even schoffelt en een beetje werkt kom je al een heel eind. Maar je bent dus behoorlijk vrij te doen wat je wilt met je tuin, er is geen verplichting dus. Is dat waar jij het over hebt dan een collectieve tuin ofzo?

Ja, ik heb de voorste bak gekocht en dat was via ‘makkelijke moestuin’. Dit wordt het 3e jaar! Die achterste heb ik cadeau gekregen dus ik kan gaan uitbreiden!

1 like

Oh tof dus dat werkt wel goed dan als je dit al drie jaar gebruikt en aan het uitbreiden bent. Ik ben van plan om een langwerpige bak te maken (of nou ja ik krijg hulp, ben zelf niet zo handig ;)) van 160 cm ofzo en dan maar een rij met vakken. kan ik er makkelijk bij en past goed in mijn mini tuin. En dan denk ik dat ik kruidenplanten in aparte bakjes ofzo maar ga poten.

Maak je de grond zelf of koop je dat via de website van die makkelijke moestuin? Ik twijfel een beetje hoe erg nodig dat is.

Nee, gewoon losse volkstuinen. Maar je krijgt een proeftijd, moet min. 2x per jaar allerlei klusjes doen. Gemiddeld 7-8 uur per week aan je tuin spenderen. Mag geen anderen in je tuin laten werken als je zelf niet kunt etc.

Ik heb het eerste jaar alles gekocht bij de intratuin (MM bak + grond). Het 2e (en dit) jaar gebruik ik ‘gewone’ moestuingrond van het tuincentrum. Vorig jaar heb ik de bak op een andere locatie gehad waar iets minder zon was, en daar groeide het stukken langzamer dus de zon is belangrijker ;p.

1 like

Ha ja dat dacht ik al dat de zon heel veel uit zou maken. Dan ga ik even kijken wat de verschillen in kosten zijn. Mocht het niet zoveel verschillen dan probeer ik het gewoon.

1 like

Oh dat vind ik wel behoorlijk streng ja… Zoveel tijd zou ik er ook niet voor hebben!

Ja precies dat zie ik dus voor me. Echt geen zin in salty bejaarden.

1 like

Wow dat is best wel streng inderdaad!
Snap dat je daar niet op zit te wachten.

Wij hebben 150m2 en als je iedere week even gaat, is dat best goed te doen. Als je een goede start maakt, dan is het bijhouden geen probleem. Maar 7 a 8 uur in de week wil ik het echt niet geven.
Haha momenteel wel, maar we hebben ook geen zak te doen dus dat is anders.

1 like

Meer mensen ervaring met de combinatie kat en rucola? :flushed: Vorig zomer had ik in dezelfde bak ook rucola en lag hij er nooit in, maar nu betrap ik hem regelmatig.

9 likes