Is dat niet kat-eigen, dat ie een nieuwe obsessie heeft en nu wekenlang op dezelfde plek gaat chillen? Mijn katten doen dat regelmatig. Of bedoel je dat niet?
Haha die van mij heeft normaal niet echt zulke periodes, hij heeft echt vaste plekjes. Ik vroeg mij eerder af of katten worden aangetrokken door rucola. Soort catnip?
Wij gaan dus in het najaar onze tuin eindelijk aanpakken. Nu is het een ratjetoe aan oude tegels, overal losse stukken grond, een random vijver en een wankel hekje.
Onze tuin is vrij klein, echt een postzegel.
Volledig op het zuiden.
Hebben jullie ideeën voor de indeling van een kindvriendelijke tuin waar ik toch ook leuke bakken met planten in kan verwerken?
De diepte is 7,3 meter en de breedte 6 meter.
Let op, alles gaat er dus uit dus volledig opnieuw in te delen. We zijn al stap voor stap bezig de boel leeg te halen.
Leuk zo bij het water!
Ik vind een pergola met schommel altijd wel leuk. Dan kun je daar druiven over laten groeien, en tegen de zijkant bijvoorbeeld ook frambozen/tomaten ofzo. Iets dat de hoogte in groeit.
Beetje dit idee
Oh superleuk!! Ik wilde sowieso al een pergola aan de kant van het water om het een beetje te laten begroeien maar dit is helemaal een geweldig idee.
Dankjewel!
Ik heb een vraag over het binnen voorzaaien. Ik heb een mooie bak met vakjes en een plastic deksel. Nu komen de eerste zaadjes al uit, ongeveer 1 à 2 cm lang en twee blaadjes. Wanneer kan ik het beste de deksel eraf houden, zodat ze groter worden?
Ik heb al gegoogled, en juist dit staat nergens aangegeven. Hopelijk heeft hier iemand er wel verstand van.
Ze staan nu nog lekker warm onder de deksel. Ik haal zelf de deksel eraf als ze hoger worden. Maar ook goed is als ze meer dan 4 blaadjes krijgen. De eerste twee blaadjes zijn echt de babyblaadjes en de volgende 2 geven aan of het plantje sterk is. Ik zaai meestal iets meer dan er in een bakje passen (2 of 3) en dan haal ik de zwakste er tussen uit. Na 4 blaadjes zie je het plantje sterker worden, de blaadjes worden groter en er komen er meer, meestal worden ze dan ook langer. Als dat gebeurt kun je makkelijker de deksel eraf halen, want dan is dat gewoon niet meer zo handig.
Volgende week wordt het lekker warm, dan ga ik de bakken overdag buiten zetten, dan kunnen ze “afharden”. De kleine plantjes gaan dan wennen aan de buitenlucht, de wind, etc. Als ze het nodig hebben kun je ze nog onder een deksel zetten, maar dat hoeft niet. Wel voor de zon onder gaat binnenhalen. En als ze nog 2-3 weken verder zijn laat ik ze 's nachts ook buiten. Alleen als er nachtvorst komt haal ik ze dan binnen. En na IJsheiligen in de grond.
(ik heb bloemen gezaaid, geen groente )
Ik heb de deksel er snel weer opgedaan. Dank je wel voor je tips, daar kan ik zeker wat mee!
Wat voor bloemen heb je gezaaid? Ik heb dat binnen nog niet eerder geprobeerd… Wel buiten Afrikaantjes gezaaid.
Zinnia’s en Latyrus.
Heb ze even opgezocht, zien er echt prachtig uit. Vooral de Zinnia Dahlia
Ja, die zinnia’s zijn echt zo leuk. Super sterke bloemen ook, en het leuke is, je moet ze plukken, want dan groeien er steeds nieuwe bloemen.
en deze
Maar de Lathyrus is ook leuk, die laat ik tegen mijn balkonhek opgroeien. Geeft de hele zomer bloemetjes, die ik weer in kleine vaasjes zet.

Kijk, dat is leuk. Na het plukken komen ze weer op!
Heb vorige week m’n moestuin aangelegd en nu frambozen, aardbeien, tomaten en sla gepoot! Ben heel benieuwd. Het is echt lekker weer om nu te tuinieren
Ik ben bezig met het aanleggen van een tuin. Nu koop ik dus allerlei planten/struiken etc. en wil ik graag onthouden welke dingen ik heb gekocht. Kent iemand wellicht een app of een ander systeem waar ik de namen in kan onthouden?
Ik weet niet of het helemaal in dit topic past, anders hoor ik het wel. Wij hebben een bank gemaakt van pallets en die is onbehandeld (ook nog nooit op gezeten omdat we nog geen kussens hebben), maar nu wil ik ‘m verven of beitsen oid. Heeft iemand dit al eens gedaan en tips welke verf/beits/olie het beste is? De bank staat niet onder een afdak en vol in de zon, ik ben lui dus hij staat 365 dagen per jaar buiten.
Vandaag was ik aan het kletsen met iemand bij een volkstuin en die vrouw gaf mij sperziebonenzaden en rucola mee. Zo lief, en als als ik nog wat kon gebruiken moest ik maar langskomen
Later liep ik langs een huis en die mensen verkochten oa selderie en aalbes wit /rood voor een klein bedrag. Leuke dag zo!
Voor je hem gaat beitsen moet je hem in ieder geval ook even goed schuren, dan gaan de oneffenheden weg en hecht de beits gelijkmatiger. Ik zou gewoon even naar een doe het zelf winkel gaan en daar een blik halen, je hebt vaak veel verschillende kleuren. Voor je gaat beitsen moet je hem ook even goed afstoffen, anders beits je de stof mee en dat ga je zien. Verder is het wel nodig om 2 à 3 lagen te doen, zeker als je hem het hele jaar buiten wil laten staan. In principe is beits waterafstotend, maar als het meubel altijd buiten staat zou ik er wel rekening mee houden dat je hem iedere 2 of 3 jaar weer opnieuw moet doen.
Jaa zo leuk als ze zo uitvouwen. Worden veel komkommers deze zomer