Haha ja, dat wordt overal komkommers doorheen doen😂
Ik heb bij de Action een kistje gekocht om snoeptomaten en komkommers te kweken, op de verpakking staat dat je het kistje op een warme lichte plaats moet zetten, maar niet in de volle zon. De enige plek om m neer te zetten is juist in de vensterbank op het zuiden, zou ik een krant of vuilniszak ofzo tegen het raam kunnen plakken zodat de zon niet recht op het kistje schijnt of gaat het meer om de warmte van de zon?
Ik weet niet of jouw optie werkt, maar wat ik altijd doe is een plastic zak om mijn potjes heen doen (wel volledig afsluiten) zodat de felheid van de zon minder is en het automatisch vochtig blijft door condensvorming. Wel opletten dat het niet gaat schimmelen door bijvoorbeeld op momenten waarop er geen zon of weinig zon is dit plastic er af en toe af te halen.
Geen vuilnis zak tegen het raam plakken. Dan krijg je warmte verschil in je raam en dan krijg je scheuren.
Inmiddels hangt die schuin over het kratje heen en niet tegen het raam, dat kan wel lijkt me? Of een handdoek? Of gewoon helemaal niks tegen het raam plakken?
Het lijkt mij eerlijk gezegd geen probleem om het gewoon voor het raam te plaatsen. Ik zaai van alles voor in mijn kas (in direct zonlicht) en scherm niets af. Nooit problemen gehad.
Ik zou niks tegen het raam plakken.
Ik zou ook niks op het raam plakken. Voor het ontkiemen van de zaadjes is de zon (licht en warmte) juist goed. Als je zaadjes zijn ontkiemd zou ik wel erop letten dat ze niet te lang te dichtbij bij de felle zon staan. Dan kunnen je jonge plantjes b.v wat verbranden. Dan is het handiger om ze wat verder weg te zetten b.v. of om de felle middagzon uren te vermijden.
Ik had van alles voorgezaait in de kas. Kwam vandaag om water te geven. Is er een dier in mijn kas geweest. Alles opgegraven en opgegeten/leeggegeten😭 allemaal dure zaden van Vreeken’s Zaden. Ik kon echt wel even een potje janken.
Ik ga morgen alles dat binnen voorgezaaid moet worden in kweekpotjes voorzaaien en alvast de tuin helemaal lenteklaar maken om ook bloemen buiten te kunnen zaaien. Ben heel benieuwd en ik hoop dat ik binnen een paar maanden dan kan genieten van wat mijn tuintje me te bieden heeft.
Ik heb trouwens qua groenten: prei, wortel, radijzen, spinazie, tomaat, komkommer, aubergine, courgette, rucola, sla, paprika
Kruidentuintje (ik heb zo’n verticaal rek): rozemarijn, munt, bieslook, basilicum, rode pepertjes, peterselie, tuinkers, kerstomaat
Bloemen: zonnebloemen, bloemenmix plukbloemen, dahlia’s, strobloemen, leeuwenbekjes, papaver en asperula
Ik wil ook heel graag nog echinacea kopen voor m’n tuin. Dat zijn m’n meest favoriete bloemen. Maar voorlopig kom ik hier wel even mee toe denk ik.
Ik sla plantenamen op in de app MijnTuin. Maar daar staat niet waar je ze gezet hebt. Ieder jaar maak ik voor de eenjarige een tekeningetjes in mijn notitieboek. Verder nog niet een goede oplossing gevonden.
Vandaag bij de praxis een enorme jasmijn (tientje!!!) gekocht die ik langs een muurtje ga leiden. Ruikt zó lekker en groenblijvend in de winter. Voor heb ik een geveltuin waarin ik de afgelopen dagen een klimroos heb geplant, lavendel en stokrozen. Kan niet wachten tot alles gaat groeien en in bloei staat. Staat ook ng lampenpoetsersgras tussen
(Jasmijn)
Ow wat erg , is er ergens een gat of stond de deur open?
Ah nee zo sneu!
Er is denk ik een gat gegraven onder de kas door. We hebben nu gaas ingegraven om heel de kas heen. Hopelijk lost dat het probleem op.
Ja lang leve die plantenverzameling van mij nu. Iedere dag al die 50 planten even langs, kijken of er nog iets gebeurd. Houd je van de straat.
Balen hoor en wat een werk moet dat zijn geweest
Zo, alles dat voorgezaaid moet worden is nu voorgezaaid. Spannend, hoop dat t net zo snel gaat als bij @Random, haha