(Moes)tuintopic

Hahaha yess! Ben benieuwd.

En anders blijft mijn tip om er een plastic zak omheen te doen als je veel uren zon hebt.

Ik heb zo’n zin om alles al uit te planten in onze moestuin!
Maar ik houd me in, eerst ijsheiligen nog maar even afwachten.
In de tussentijd verhuis ik zo veel mogelijk al wel van binnen naar onze kleine kas in de tuin, kunnen ze wel alvast wennen aan de temperatuur.

Vraagje: ik heb twee van dit soort plekken waar ik een klimplant wil (met bloemen). Deze plek op de foto heeft dus ‘s ochtends heel even zon maar verder schaduw. En de andere plek heeft naarmate de plant groter wordt wel veel zon maar de onderkant niet.

Liefst een klimplant die niet zelfklimmend is ivm voegen en houtwerk. Ennn we hebben een hond die van alles opvreet dus een blauwe regen of druif is geen top idee. Zat zelf te denken aan clematis? Alleen wil het liefst 2 verschillende klimplanten. Heb me suf gegoogled en kom er niet uit.

Andere dingen om over na te denken

• Wil je een groenblijvende plant of is het niet erg dat hij in de winter blad verliest?
  • Wil je er bloemen in? Zo ja, welke kleur en welke grootte (klein, middel, groot)?

Groenblijvend zou leuk zijn maar niet noodzakelijk. Hoe meer bloemen hoe beter, liefst roze (maakt niet uit welke tint) of wit

Dan kun je kijken naar een Toscaanse Jasmijn (witte bloemen, ruikt lekker en ook wel een stevige plant).
Clematis is ook heel tof, maar dat is heel erg afhankelijk verder van wat bij jou past.
Ik zou kijken op clematisonline.nl en dan aanvinken wat jouw eisen zijn/de omstandigheden (half schaduw, roze of witte bloemen).
Zelf vind ik de Apple Blossom en Nelly Moser heel mooi! :slight_smile:

2 likes

Thanks! Een toscaanse jasmijn staat sinds deze week al te pronken in de tuin!

1 like

Er komt bij mij nog niks op… Bij wie wel?
Ik heb twee weken geleden buiten gezaaid.

Zo, wat fijn! Ik vind het echt heel jammer. Misschien dat ik te diep heb gezaaid en ze niet ontkiemen :sweat_smile:

Na de meivakantie ga ik het gewoon weer proberen haha.

Wie heeft er hier ervaring met dahlia’s ontknoppen? Ik word er niet zo wijs van op internet. :grin:

4 likes

Een passiebloem misschien?

Beetje moedeloos word ik van de moestuin. Bij ons op het complex sinds 3 jaar heel erg last van veenmollen, wat je al beperkt in wat je gaat zaaien/planten. Nu is er weer een ander ongedierte wat alles heeft omgegraven/opgegeten op heel het complex. Wilde mijn kapucijners uitplanten, maar ik wacht nog maar even. Want bij niemand is er nog wat van over.

Daarnaast denk ik dat ik een wezel in de kas heb… Ik heb allemaal gaas ingegraven, maar hij blijft zijn best doen binnen te komen.

Soms echt het gevoel waar ik het nog voor doe.

M’n hele moestuin staat vol met deze plantjes :sweat_smile: ik ben een beetje bang dat het tomaten zijn die vorig jaar van de plant gevallen zijn en die zijn blijven liggen :see_no_evil:

3 likes

Lijkt inderdaad op tomaat!

1 like

Hehe, had ik vorig jaar ook. Overal tomaat :sweat_smile: en chia (plant die niet!!! Die groeien zelfs zonder water)

Hier begint de snijbiet en de sla al te groeien op het balkon :heart:

1 like

Ik wilde je nog even een keer extra bedanken voor deze tip, aanstaande zaterdag word onze tuin gedaan en komt er iets soortgelijks in te staan. Heb er zoveel zin in om eindelijk lekker in de tuin te kunnen zitten zonder dat dreumes de vijver in duikt of het hek uitrent :smiley:

1 like

Leuk om te horen!
Ik heb ook altijd veel ideeën voor mijn eigen tuin, maar dan voer ik ze om een of andere reden toch niet uit.
Post je een foto van het eindresultaat? Ben wel benieuwd!

Ja zal ik doen!

Ik ben zo blij! Ik zie toch spinazie en radijsjes omhoog komen :hugs:

1 like