Ik heb het gelijk in de tuin gezet. Vorig jaar deed ik het ook en na een tijdje heb je echt nieuwe! Echt bijzonder.
Heb jij ze de hele tijd op water laten staan?
De stompjes van twee jaar geleden staan nu in de moestuin. Ik heb wel langer gewacht met in aarde planten, maar zo te lezen hoeft dat niet. Nu is het een volwaardige plant geworden, eigenlijk best snel al.
Sorry! Gelijk in de aarde
Nog eeeen vraagje: hadden jouw “stompjes” toen ook zulke inimini wortels? Dat houdt mij nu namelijk tegen om ze direct in de grond te doen hahaha.
Hebben jullie tips voor leuke planten die in een tuin op het zuiden kunnen, niet veel aandacht nodig hebben (behalve water geven ofc) en eventueel ook groen blijven in de winter? Heb een paar weken geleden hortensia’s geplant (bij de Lidl gekocht dus misschien is dat het) maar die zijn al dood.
Die gingen bij mij ook altijd dood hier ook een tuin op het zuiden en geen groene vingers (al denkt iedereen van wel maar ik kies gewoon de makkelijkste planten die weinig water nodig hebben haha). Een greep uit ‘mijn collectie’ makkelijke planten:
- uiteraard lavendel
- toscaanse jasmijn (klimplant en groenblijvend)
- salvia (salieplant, goed voor de bijen)
- stokrozen
- clematis (wel beschut zetten en groeit dan als kool)
- (dwerg)sering
Edit: volgens mij hoef je bij lavendel, salvia, stokroos en toscaanse jasmijn bijna nooit water te geven als je ze in de volle grond zet. Alleen even een paar keer als je ze net geplant hebt.
Ja! Eigenlijk zitten er altijd nog wortels aan als ik ze koop. Nu op de markt gekocht en die heeft helemaal veel wortels.
Thx!! Ja is idd slimmer…
Niet om betweterig te doen ofzo (en jweet zeker ook niet alles dus correct me if im wrong) maar de planten die je noemt doen het volgens mij beter in de schaduw/halfschaduw ipv van een tuin vol op het zuiden (op de laurier na)?
Heeft iemand een idee wat mijn koriander nodig heeft ?
Hij hangt elke keer zo slap, terwijl ik wel voldoende water geef. Staat half zo’n half schaduw. De basilicum en de tijm die naast de koriander staan doen het wel prima. Ze staan binnen in aparte potjes.
beetje rommelig nog
Nou het straatwerk en het gras ligt inmiddels in onze tuin. De schutting, pergola en hekwerk komt komende week.
Maar ik heb jullie hulp hard nodig!
In die verhoogde bak wil ik een paar kleine boompjes met ertussen andere planten zodat ons terras wat afgeschermd is.
De tuin is op het zuiden dus bloedheet in de zomer.
Wat voor boompjes en planten zal ik neerzetten (ik dacht aan iets van olijf boompjes?)
Ook moet er wat komen in die strook rechts, maar daar komt vrijwel geen zon, alleen in de ochtend wel iets. Zou daar een clematis kunnen?
De pergola wil ik graag laten begroeien met een jasmijn en een klimop. Of hebben jullie andere ideeën?
Ik vind het heel moeilijk om een tuin opnieuw in te richten met planten!
Ziet er netjes en strak uit! In die bak kun je inderdaad olijfboompjes doen. Oleander, hortensia, rhododendron en lavendel zou kunnen. Je hebt ook rozen op stam.
Volgens mij gaf @Lula aan dat een Clematis goed in in schaduw kan. Passiflora is mooi
Nee, bij mij staan ze in de volle zon. Dus schaduw weet ik niet.
Echt Heb ik het verkeerd onthouden
Boeiend Maar ik dacht ik zeg het maar even voordat iemand zo’n ding aanschaft en hij doodgaat door te weinig licht. Geen idee hoor, misschien kan het prima!
Oleander is wel mega giftig dus kijk uit als je huisdieren en/kinderen hebt. Hier staat een clematis in halfschaduw (s ochtends heel even zon, daarna schaduw). Maar die houdt niet van zon op de onderste takken/wortels. Misschien dat naarmate de clematis groeit ie wat meer zon vangt @Kindercola? En je hebt heeel veel soorten clematis vertelde iemand me hier op dit forum haha dus vast ook voor de schaduw!
Allemaal Zoeva’s schuld!
Okee dan is oleander misschien niet zo’n goed idee. Wel jammer want ik vind het prachtig!
Dan ga ik me eens in clematissen verdiepen.
En even inde gaten houden hoe de zon precies staan (we wonen hier nog niet zo lang)
Want die vind ik toch wel heel mooi.
Een druif is misschien ook leuk voor tegen de pergola! En misschien in de bak vijgen? Die doen het hier erg goed!