(Moes)tuintopic

Mijn paprika plantjes gaan best goed, en er groeien ook al veel hele kleine vruchtjes aan. Maar het gekke is, op heel veel plekken begint het steeltje waar de vrucht aanzit te vergelen en sterft daarna af? Heel raar, de vruchtjes zelf zijn nog helemaal groen, maar de takjes waar ze aan zitten worden geel en breken af. De rest van de plant is gewoon groen en sterk.

Ik heb wel trouwens net een hele grote groene rups uit mijn planten geplukt die een van de paprika planten helemaal aan het opvreten was. Ik begreep al niet waar al die gaten vandaan kwamen maar vanmorgen heb ik hem op heterdaad betrapt…

Heb je een foto? Want dit klinkt niet zo goed…

Dit is van dezelfde plant. Een paprika die goed groeit, maar eigenlijk worden de andere beginnende vruchtjes allemaal geel en sterven ze af… de andere paprika plant begint dit nu ook te doen!

3 likes

Maar ook goed nieuws: kijk nou naar die leuke baby komkommers en tomaten!

3 likes

Maar met de eerste foto is niets mis toch? Ik kan het op de andere foto’s niet goed zien. Kan het zijn dat je te weinig water geeft? Ik heb ze in een pot met een gat staan en geef ze echt elke dag flink veel water.

Nee die eerste is dus goed, maar op de tweede foto van dezelfde plant zijn die gele dingen de vergeelde takjes waar een vrucht aanhangt… dat sterft af. Ze krijgen elke dag water. Geen idee wat er nou is!

Ah wat raar… Je zou misschien wat plantenvoeding kunnen geven. Anders weet ik het ook niet :disappointed_relieved:

Zou het er nog iets mee te maken kunnen hebben dat ze niet bestoven worden ofzo? Is het een zelfbestuivende plant? Of moet er nog schudden of waaien of bijen aan te pas komen en sterft de vrucht af als dat niet gebeurt? Ik weet het niet hoor, ik heb geen verstand van paprika’s, maar het is zo gek dat aan dezelfde plant 1 vrucht wel uitgroeit en 2 anderen niet…

Er zijn bij mij de afgelopen dagen ineens zoveel tomaten uitgekomen. Het is echt van 4 naar 10+ gegaan :grin:. Alleen de onderste bladeren van de plant zijn geel. Weet niet precies hoe dat zo gekomen is

2 likes


:heart:

5 likes

De tomaatjes worden een voor een rood! Had dus gewoon nog een weekje geduld moeten hebben ipv meteen hier komen vragen :relieved:

1 like

Dat hoort!

Gelukkig. Ik dacht namelijk dat hij langzaam dood aan het gaan was :frowning:

Haha dat is deels ook wel zo. De energie gaat nu naar de tomaatjes ipv naar de plant. Dus de onderkant sterft een soort af. Maar niet zo erg dat de plant helemaal dood gaat. Dus gewoon laten gaan, is niet erg.

1 like

Ik heb best vaak bijen op het balkon dus ik weet het niet! Maar raar he, die ene paprika is nu aan het groeien en de rest is allemaal dood. Er komen nu een paar nieuwe knopjes dus wie weet… De andere paprikaplant gaat tot nu toe wel goed, maar het is even aankijken of deze vruchtjes wel doorzetten.

Mijn tomaten gaan trouwens wel SUPER goed! De planten zijn heel groot geworden met veel trosjes. Mijn komkommerplant gaat ook ok maar de onderste paar bladeren worden nu geel. Sterven die gewoon af zodat de vruchten meer voeding krijgen? De rest van de plant ziet er prima uit.

Ik weet het niet, mijn hele plant is op die manier langzaam afgestorven… :confused:

Nooooooo!!!

Ja, ze kunnen afsterven voor de komkommers! Maar het kan ook gewoon afsterven zijn natuurlijk.

Ik hoop maar dat dit nobele bladeren zijn dan en niet het begin van het einde. Ik ben trouwens zo blij dat jij zoveel weet en je kennis hier deelt! Naar aanleiding van jouw advies heb ik mijn tomatenplantjes weggegeven en er een paar in grote bakken overgehouden, en die zijn nu ruim een meter lang met allemaal trosjes. Dus dankjewel!

1 like

Ik hoop het ook voor je!

En lief dat je dat zegt :heart: Ik ben totaal niet iemand die tuinierboeken leest ofzo maar toevallig heb ik deze plantjes zelf allemaal (gehad) dus daardoor weet ik er wat van :relaxed:

Als je een foto hebt van de tomaten moet je hem hier even posten, leuk!

1 like