Ja, ze kunnen afsterven voor de komkommers! Maar het kan ook gewoon afsterven zijn natuurlijk.
Ik hoop het ook voor je!
En lief dat je dat zegt Ik ben totaal niet iemand die tuinierboeken leest ofzo maar toevallig heb ik deze plantjes zelf allemaal (gehad) dus daardoor weet ik er wat van
Als je een foto hebt van de tomaten moet je hem hier even posten, leuk!
Het zou kunnen dat hij te weinig water heeft gehad. Maar als de rest van de plant het nog doet dan krijg je er vast nog honderd.
Wij hebben qua eetbare dingen aardbeien en tomaten in de tuin. De aardbeien hebben helaas een rupsenplaag niet overleefd. Maar we hebben wel eetbare tomaatjes nu
Mijn tomaatjes gaan over van groen naar geel. Ben er helemaal trots op, want de tuinman zei dat mijn tomatenplant eigenlijk in een te kleine pot staat
Mijn paprikaplant heeft wormen/rupsen
Heb nu alle bladeren waar er cocons op zaten afgeknipt maar weet verder niet wat te doen. Het zijn kleine grijsachtige dingetjes. Als iemand tips heeft, let me know
bij mij zijn het nog mini rupsjes die vrolijk rond kruipen, vind het zo vies
Tomaten niet teveel water geven?! Ik geef ze altijd keiveel water (veel te veel) en daar krijg ik altijd goede tomaatjes mee. Ik heb wel potten met gaten onderin, dat is wel belangrijk. Tomaten hebben juist veel water nodig om de vruchtjes te maken.
Heeft iemand hier plantjes op het balkon? Ik heb geen tuin maar wil op het balkon wat groentes, iemand tips?
Ja ik heb tomaten, een peperplant en broccoli op het balkon! Gaat prima, al zijn de planten nu wel erg groot (mijn vriend noemt het een jungle ). Al moet je wel geluk hebben dat je genoeg zon op het balkon krijgt.
Volgens mij kun je nu wel het beste al plantjes kopen, om te zaaien enz. is het denk ik te laat.
Wat leuk! Ik heb volgens mij geen groene vingers maar lijkt me zo leuk om te doen. Wanneer ben jij begonnen?
Ik heb ook geen groene vingers hoor, dit is pas het eerste jaar dat ik er mee bezig ben, dus eigenlijk doe ik ook maar wat. Ik ben in maart/april begonnen en heb alles vanaf zaadjes gepland toen (eerst binnen en vanaf mei ongeveer op het balkon gezet). Er is best veel groente wat je kan planten/laten groeien op je balkon! Volgens mij als je het topic terugleest zie je dat er meer meiden zijn die hierover hebben geschreven.
Oh dan ga ik snel terug lezen, ik word enthousiast haha! Maar wat leuk dat het op het balkon ook goed gaat!
ik heb cherry tomaten, mini paprika’s en zonnebloemen op het balkon, doen het tot nu toe vrij goed. Geen speciale tips eigenlijk haha
Ik heb precies hetzelfde buiten staan in potten. Daarnaast had ik ook nog sla in pot, maar daar is het nu al te laat voor denk ik?
Mijn tip voor tomaten is dat je moet ‘dieven’. https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/
De blog/website hierboven is sowieso mijn favoriet om informatie over de moestuin te vinden.
Zo grappig en bijzonder om te zien dat uit hetzelfde zakje zaad verschillende soorten groeiprocessen komen (kan het even niet beter omschrijven). Bij een kwam er een tomatenplant uit met max. 35 cherrytomaten denk ik (foto met rode tomaat). Bij een andere plant heb ik echt zooooveel bloemetjes. Er is nog zo’n grote tak aan de plant die je nu niet op de foto ziet. Als dat allemaal cherrytomaten worden, dan zijn het echt zo veel meer dan de andere plant, maar die wel in hetzelfde zakje zat.
Als je nu naar het tuincentrum gaat en kijkt wat nu bloeit en nog genoeg knoppen heeft dan heb je er nog wel even plezier van.
Verder doen viooltjes het altijd heel lang, net als Spaanse margrieten, Helleborus, Fuchsias en Portulaca. Die laatste zijn vooral erg geschikt voor in de zon en hoeven maar heel weinig water, maar bloeien wel lang. Fuchsias daarintegen mogen bijna allemaal niet in de zon. Dus met dit weer is dat niet echt handig. Maar mocht je een schaduw plek hebben dan heb je daar sowieso de komende maand nog wat aan.
Verder staat er bij veel plantjes wel een bloei indicatie op de kaartjes. Hier in het tuincentrum staan de planten een beetje ingedeeld. Ook veel laatbloeiers en najaarsbloeiers. Daar zou ik nu voor kijken want dan heb je er nog wel een tijdje plezier van. Al zal naar gelang het later in het jaar wordt de bloei natuurlijk ook minder worden.
Oh en hoi trouwens (hoe doe je een lijntje om je post te splitsen?) . Ik had helemaal niet gezien dat er een moestuin topic was totdat @WODKA me erop wees.
Dus bij deze een gedeeltje van mijn plantjes.
Dit is een maypole appelboompje. Officieel is hij van mijn vader want ik heb hem die voor vaderdag gegeven maar ik verzorg hem mee. Het vruchtvlees van de appeltjes is ook rood dus dat is wel een leuk effect als je er appelmoes of iets anders van maakt.
Alles wat hier in de tuin staat wordt iets groter dan gemiddeld haha. Deze pruimtomaat is dan ook dik 2 meter en dan hangt er nog een stuk van een halve meter dubbel naar beneden dus eigenlijk is hij nog groter. Maar de foto doet hem niet echt eer aan. Hij is ook al half geplukt dus ziet er een beetje karig en zielig uit.
Puntpaprikas! Mijn favoriet. Al lijken het op de foto net pepers maar uiteindelijk worden ze nog een stuk groter en rood (eerst zwart, gekke dingen). Heb er nu al 3 in de diepvries en er hangen er nog zeker 20 aan. Helaas waren sommige rot (denk door de warmte) dus die heb ik eraf moeten halen. Vorig jaar had ik 33 paprikas van 1 plantje dus dat was wel de moeite haha.
En last but not least een kiwibes. Die zijn nog niet rijp maar veel groter worden ze niet.
Er staat ook nog een loganbes maar die is helemaal kaalgeplukt dus daar is niet meer veel te zien.
En mijn oranje blokpaprika had ik laatst al in het wjekw topic gepost.