(Moes)tuintopic

Mijn komkommer snapt niet helemaal hoe het werkt.

2 likes

Het zou kunnen dat hij te weinig water heeft gehad. Maar als de rest van de plant het nog doet dan krijg je er vast nog honderd.

Wij hebben qua eetbare dingen aardbeien en tomaten in de tuin. De aardbeien hebben helaas een rupsenplaag niet overleefd. Maar we hebben wel eetbare tomaatjes nu :grin:

1 like

Mijn tomaatjes gaan over van groen naar geel. Ben er helemaal trots op, want de tuinman zei dat mijn tomatenplant eigenlijk in een te kleine pot staat :thinking:

3 likes

Mijn eerste rode tomaat :woman_farmer:t2:

Een groeiende paprika :woman_farmer:t2:

7 likes

Eerste oogst cherrytomaatjes (van AH moestuintjes) :muscle:t2:

5 likes

Mijn eerste tomaat is rood - heeft ie neusrot! Zo stom, de andere tomaten hebben nergens last van maar die zijn nog groen en/of klein. Kan ik iets doen om neusrot bij de rest weg te houden? Ik lees dat het komt doordat de plant te weinig water kan opnemen en daarom water uit de vrucht gaat trekken. Maar ik lees ook overal dat je tomatenplanten niet teveel water moet geven. Hopen maar dat deze tomaat de enige is…

Mijn paprikaplant heeft wormen/rupsen :frowning_face:
Heb nu alle bladeren waar er cocons op zaten afgeknipt maar weet verder niet wat te doen. Het zijn kleine grijsachtige dingetjes. Als iemand tips heeft, let me know

Die van mij had ze ook! Ik heb op een gegeven moment een enorme rups op heterdaad betrapt - ik kreeg hem amper van het blad af want hij was aan het vreten. Gelukkig is hij bij mij niet teruggekomen.

bij mij zijn het nog mini rupsjes die vrolijk rond kruipen, vind het zo vies

Tomaten niet teveel water geven?! Ik geef ze altijd keiveel water (veel te veel) en daar krijg ik altijd goede tomaatjes mee. Ik heb wel potten met gaten onderin, dat is wel belangrijk. Tomaten hebben juist veel water nodig om de vruchtjes te maken.

Heeft iemand hier plantjes op het balkon? Ik heb geen tuin maar wil op het balkon wat groentes, iemand tips? :sweat:

Ja ik heb tomaten, een peperplant en broccoli op het balkon! Gaat prima, al zijn de planten nu wel erg groot (mijn vriend noemt het een jungle :laughing:). Al moet je wel geluk hebben dat je genoeg zon op het balkon krijgt.
Volgens mij kun je nu wel het beste al plantjes kopen, om te zaaien enz. is het denk ik te laat.

Ja dat dacht ik ook! Ik blijf lekker doorgieten hoor. Heb de tomaten met rot weggehaald maar de rest ziet er gelukkig goed uit. Mijn paprika’s en komkommers groeien ook langzaam door!

1 like

Wat leuk! Ik heb volgens mij geen groene vingers maar lijkt me zo leuk om te doen. Wanneer ben jij begonnen?

Ik heb ook geen groene vingers hoor, dit is pas het eerste jaar dat ik er mee bezig ben, dus eigenlijk doe ik ook maar wat. Ik ben in maart/april begonnen en heb alles vanaf zaadjes gepland toen (eerst binnen en vanaf mei ongeveer op het balkon gezet). Er is best veel groente wat je kan planten/laten groeien op je balkon! Volgens mij als je het topic terugleest zie je dat er meer meiden zijn die hierover hebben geschreven.

Oh dan ga ik snel terug lezen, ik word enthousiast haha! Maar wat leuk dat het op het balkon ook goed gaat!

1 like

ik heb cherry tomaten, mini paprika’s en zonnebloemen op het balkon, doen het tot nu toe vrij goed. Geen speciale tips eigenlijk haha

Ik heb precies hetzelfde buiten staan in potten. Daarnaast had ik ook nog sla in pot, maar daar is het nu al te laat voor denk ik?

Mijn tip voor tomaten is dat je moet ‘dieven’. https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/

De blog/website hierboven is sowieso mijn favoriet om informatie over de moestuin te vinden.

1 like

Zo grappig en bijzonder om te zien dat uit hetzelfde zakje zaad verschillende soorten groeiprocessen komen (kan het even niet beter omschrijven). Bij een kwam er een tomatenplant uit met max. 35 cherrytomaten denk ik (foto met rode tomaat). Bij een andere plant heb ik echt zooooveel bloemetjes. Er is nog zo’n grote tak aan de plant die je nu niet op de foto ziet. Als dat allemaal cherrytomaten worden, dan zijn het echt zo veel meer dan de andere plant, maar die wel in hetzelfde zakje zat.

3 likes