(Moes)tuintopic

heb er nu ook een blauwe bessenstruikje/boompje? bij :grin:

1 like

Zo leuk allemaal!! :heart:

2 likes

Ik heb een vraag. Ik heb de tomatenplant van de AH en op internet staat dat de tomaatjes rood worden, maar volgens mijn vader blijven ze geel :thinking:. Nu geloof ik eerder de Albert Heijn site, maar weet iemand dit toevallig?

Ik heb ook de cherrytomaat van de Albert Heijn en bij mij worden ze wel rood, hoewel je ze geel geloof ik ook kan eten.

Oke, dan wacht ik nog even af. Het duurt wel lang voordat ze rood worden

1 like

Dit wil ik ook proberen. Alleen vergeet ik het steeds en gooi de kroon weg haha. Volgende keer toch maar aan denken.

Geef je hem niet teveel water aangezien hij gaat schimmelen?

Wat stom. Ik had laatst ook een paar keer een kroon die alles behalve fancy en goed was. Ananas zelf was niks mis mee maar de bladeren waren echt niet meer zo fris. Misschien door het warme weer dat ze te lang in de winkel liggen of beschadigen tijdens transport.

Wat je nog zou kunnen proberen is stekpoeder onder aan de kroon doen en hem dan in de grond zetten. Dat bevordert de wortelgroei npg extra.

Lees trouwens dat het bij veel mensen niet lukt. Volgens mij is het echt zo’n avocado pit gevalletje. Bij de ene groeit er wel iets uit en bij de ander niet.

Ik ging er ook vanuit dat ze rood werden, maar ze zijn echt geel. Ik heb er al een hoop geoogst inmiddels. Bij een vriendin van mij werden ze vorig jaar ook geel.

Mocht je twijfelen, dan kun je even een foto posten. Maar ik denk dat je vader gelijk heeft!

1 like

Je kunt hem eerst in water zetten, dan stekpoeder, dan in de grond. Dan bevordert het nog extra wortelgroei, maar dan moet ie natuurlijk wel eerst überhaupt wat doen.
Je kunt ook hem in stekpoeder dippen en dan meteen in de grond (zo hoor je het eigenlijk te gebruiken). Weet alleen niet of dat bij een ananas zo werkt. Bij andere plantjes doe ik het wel zo. Maar je kunt het altijd proberen. Zeker aangezien het bij het water waarschijnlijk al mis gaat. Misschien gaat dat beter. Ik heb laatst planten gestekt die eigenlijk ook eerst in water wortels moesten krijgen. Dat ging steeds mis. Werden meteen rot en snot. Toen heb ik geprobeerd om er eentje direct in de grond te zetten en dus niet in water en dat ging wel goed. Zo goed dat ie nu al 2x zo groot is.

Weet je welk soort je hebt? En staan ze in de zon of zitten er veel bladeren voor?

Ik zou nog even geduld hebben, het kan soms best een poos duren voor ze rood worden. En het ziet er verder goed uit, van wat ik op de foto zie.

1 like

Dieven is de blaadjes in de oksels weghalen.

Dit is een dief. (niet mijn foto). Als je die laat zitten groeit daar een tak en dat vergt teveel energie van een plant dus zo gauw als je zoiets ziet dan kun je dat het beste met je nagels er tussen uit halen.

Ze krijgen maar aan 1 kant zon toch? Dat kan er wel voor zorgen dat ze niet rood worden. Al denk ik dat je een vrij laat soort hebt. Weet je toevallig wanneer je ze hebt gekocht? Of heb je ze zelf gezaaid?
Bladeren hoef je niet weg te halen. Als je er teveel weg haalt verbrand de plant, maar voor zover ik kan zien hebben ze niet te veel bladeren.
Plukken heeft nu geen zin. Je kunt wel tomaten plukken die nog maar half rijp zijn en dus nog niet volledig rood. Dan kleuren ze nog bij als je ze onder een krant in de zon legt voor een paar dagen. Zonder krant kan ook maar gaat vaak te snel. Volledig groene worden niet rood als je ze plukt

2 likes

Stekpoeder zit in een klein potje. Staat meestal bij de voeding, substraten en dergelijke.
Als je dat wil gebruiken dip je je plant eerst met het onderste in water, dan in het bakje poeder of je dipt je plant er zo in. Kan beide. Net wat je fijner vindt. Sommige merken hebben ook nog speciale vloeistof ervoor maar die kun je skippen. Is een beetje overbodig. Zonder werkt in de meeste gevallen zelfs beter.

Hoop dat het lukt. Zelf kweken is ook veel leuker dan kant en klaar uit de winkel kopen

1 like

In principe worden ze niet echt slechter maar er komen minder tomaten of juist veel kleintjes omdat er meer voeding naar de takken gaat ipv de vruchten. Maar het heeft niks te maken met de rijping van de tomaten.

Oh wow tof dat je ze ook helemaal zelf hebt gezaaid! Voor een beginner is dit echt heeeeel netjes.
Ze zien er ook heel goed uit. Voor zover ik kan zien zitten er ook geen ziektes aan dus dat is alleen maar positief. Tomaten zijn snel vatbaar voor ziektes dus als je ze er vrij van weet te houden zonder spuiten dan doe je het echt wel goed. Bij je komkommer trouwens ook.

1 like

Dat is vaak ook nog best tricky als je de plantjes eenmaal gaat verpotten. Heel vaak gaat het dan mis aangezien je die plantjes dan een beetje een shock bezorgt door de verandering.
Dus wat dat betreft hoef je je echt geen beginner meer te noemen.

Aandacht eraan besteden is sowieso een must. Veel mensen vergeten dat maar als je er echt wat tijd aan besteed en iedere dag of op zijn minst regelmatig er wat tijd aan besteed werpt dat echt wel zijn vruchten af (letterlijk).

Hier stelen de paprika’s juist de show maar de tomaten hebben zeker een hele goeie tweede plek haha. Mijn struik is echt mega en hij blijft maar gewoon trossen maken. Gek ding.
De kleine cherrytomaat heeft helaas fytoftra dus die is gesneuveld.
Vind het ook veel leuker om zelf dingen te kweken en te zien groeien ipv ze uit de supermarkt te kopen. Weet je ook precies wat er mee gebeurd is.

Superpompoen! Geen idee of hij eetbaar is😂

8 likes

Pompoenupdate:

17 likes

Mijn tomatenplant van de AH moestuintjes staat nog steeds in bloei (heet dat zo?). Er komen zelfs nog nieuwe tomaatjes aan. Ik vind ze alleen niet lekker :zipper_mouth_face:

Dikke up voor dit topic! Ik krijg vanaf volgend weekend samen met een vriendin mijn allereerste moestuin van ong 100m2 ( kost trouwens echt geen drol, iets van 50 euro per jaar) dus ik ben me helemaal aan het inlezen qua zaden en kijken wat ik vooral veel gebruik!

6 likes

ik wil al jaren een groentetuin maar ik wilde het per se niet alleen doen ( want dan wordt het niks) en ik woon in een flat en mijn vorige poging om dingen op mn balkon te telen werd door mijn katten geïnterpreteerd als een luxe kattenbak die ik speciaal voor hen had geplaatst :face_with_raised_eyebrow:

Ik ben dol op pompoen maar heb echt een pleurishekel aan het schoonmaken van die dingen. Zijn er soorten met weinig zaad/ prut aan de binnenkant?