(Moes)tuintopic

aubergines?

1 like

Wat een leuk topic!

Wij gaan dit jaar ook weer goed aan de slag. Hebben een volkstuin van 200 m2 en daar staat een perenboom en appelboom. Bramen en frambozen struiken.

Op de afbeelding staan veel kruiden die gaan in onze huistuin geplant worden, zodat ik verse kruiden heb voor het koken.

Verder wordt alles in de volkstuin geplant qua groente en fruit.

We hebben nog een blauwe bessen struik gekocht, heel veel komkommer gaan we planten, want elke dag gaat er wel een komkommer hier doorheen. We hebben nog snoeptomaatjes- zaden, vleestomaten zaden, spinazie, verschillende soorten sla en aardappelen gaan de grond in.

Edit : we hebben ook al superveel knoflook en ui de grond in gedaan. :see_no_evil:

6 likes

Ah, ik ben vorig jaar begonnen met een klein groentetuintje en kan niet wachten om weer te beginnen! Mijn vader heeft al jaren een hele grote groentetuin dus ik heb een (ongevraagde) adviseur. Ik had vorig jaar per ongeluk reuzepompoenen geplant in een bak van 1m2. Nou, die pompoenen vlogen me om de oren. En mijn lieftallige vriend had stiekem overal aardappels onder de grond gestopt, dus die overwoekerden al snel de rest van mijn tuintje… Desondanks heb ik veel tomaatjes, courgette, komkommers, aardbeien en blauwe bessen kunnen eten. Ik ben weer helemaal enthousiast, haha.

2 likes

Ik vraag me altijd af: wordt er gejat in zo’n volkstuin? Lekker verleidelijk indien je overal om je heen volgroeide groentes ziet en je eigen oogst tegenvalt.

Goeie vraag. We hebben niks gehoord over gejatte groente en fruit. Is wel erg zuur inderdaad als je prachtige oogst gestolen wordt.

Misschien dat iemand anders kan antwoorden. Anders alvast een waakhond op het terrein zetten!

1 like

Die bloemen kun je blijkbaar ook vullen en eten!

Ik zag ze laatst in de winkel liggen… 8 euro voor 5 van die bloemen :scream: Mooi dat ik die zelf ga maken!

Ik twijfel nog heel hard over een volkstuintje. Kost hier nog minder zelfs (25 per jaar), maar we hebben net een nieuw huis (nieuwbouw) en er moet daar ook nog zoveel aan gebeuren + fulltime werken.
Aan de andere kant denk ik, schijt hoeveel moeilijker kan het zijn dan onze moestuin in onze eigen tuin zoals de afgelopen 4 jaar.

Mijn tuin!!

20 likes

Ja! Ben er echt blij :smile: we mochten uit 5 tuinen kiezen en dit was de mooiste! Krijgt ook lekker veel zon en er zijn al paadjes en een schuurtje

3 likes

Wanneer gaan jullie beginnen met planten /zaaien?

Eerst maar eens uitvogelen hoe die shit werkt :sweat_smile:

1 like

Hahaha ja goed inlezen! Ik ken nog een goed boek, hmm moet ik even opzoeken

1 like

Wooolw nice! Wat een prijzen :smile:

Ik zat er wel over te denken om misschien ergens een kip te redden :sweat_smile:

1 like

https://www.bol.com/nl/p/de-makkelijke-moestuin/9200000038361501/?Referrer=ADVNLGOO002008P-G-46925282366-S-293946777986-9200000038361501&gclid=EAIaIQobChMIo86_5ML63wIVBM-yCh3ffAw_EAQYAiABEgKUW_D_BwE

Dit boek heb ik een keer geleend bij de bieb. Heel duidelijk beschreven en met een handige overzicht. Dus moet deze ook gewoon weer gaan halen.

Haha die knul op de cover ook echt met zn gitaar :joy:

Hij zingt liedjes voor z’n blommen

1 like

Ik zit er al een tijdje over na te denken om zelf wat groente en fruit te gaan verbouwen en gisteravond ben ik begonnen in het boek ā€˜De moestuin’ van Floor Korte. Leuk om te lezen hoe je zou kunnen starten en waar je aan moet denken.

Ik woon in een buitengebied. Mijn tuin is momenteel een oerwoud en overwoekerd door onkruid. Daarnaast lopen er megagelukkig muizen, slakken, maar ook vogels, mollen en konijnen (en waarschijnlijk nog veel meer ongedierte dat ik niet eens zie). En tot slot loopt er ook een hond rond die prima in het zand van de tuin zijn botten begraaft. Ik wil best aan 1 kant de plantjes en het onkruid weghalen, maar ik betwijfel of dat gaat lukken. Plus dat wij over een jaar (of 2) weer eillen verhuizen… is het dan de moeite wel waard?

Ik neig er nu naar om een soort bak(?) te bouwen waar ik mijn moestuin in kan plaatsen. Iemand daar ervaringen mee. Of werkt het toch het beste als je het in de grond doet?