(Moes)tuintopic

Heeft iemand tips van plantjes (hoeft niet moestuin) die ik nu nog in potjes kan planten? Een deel van mijn gezaaide bloemen zijn gewoon niet echt uitgekomen en nu heb ik allemaal potjes met dode treurnis staan. Maar ik vind het ook zonde om van alles te kopen dat dan met een paar weken dood is.

Als je nu naar het tuincentrum gaat en kijkt wat nu bloeit en nog genoeg knoppen heeft dan heb je er nog wel even plezier van.
Verder doen viooltjes het altijd heel lang, net als Spaanse margrieten, Helleborus, Fuchsias en Portulaca. Die laatste zijn vooral erg geschikt voor in de zon en hoeven maar heel weinig water, maar bloeien wel lang. Fuchsias daarintegen mogen bijna allemaal niet in de zon. Dus met dit weer is dat niet echt handig. Maar mocht je een schaduw plek hebben dan heb je daar sowieso de komende maand nog wat aan.
Verder staat er bij veel plantjes wel een bloei indicatie op de kaartjes. Hier in het tuincentrum staan de planten een beetje ingedeeld. Ook veel laatbloeiers en najaarsbloeiers. Daar zou ik nu voor kijken want dan heb je er nog wel een tijdje plezier van. Al zal naar gelang het later in het jaar wordt de bloei natuurlijk ook minder worden.


Oh en hoi trouwens (hoe doe je een lijntje om je post te splitsen?) . Ik had helemaal niet gezien dat er een moestuin topic was totdat @WODKA me erop wees.
Dus bij deze een gedeeltje van mijn plantjes.


Dit is een maypole appelboompje. Officieel is hij van mijn vader want ik heb hem die voor vaderdag gegeven maar ik verzorg hem mee. Het vruchtvlees van de appeltjes is ook rood dus dat is wel een leuk effect als je er appelmoes of iets anders van maakt.


Alles wat hier in de tuin staat wordt iets groter dan gemiddeld haha. Deze pruimtomaat is dan ook dik 2 meter en dan hangt er nog een stuk van een halve meter dubbel naar beneden dus eigenlijk is hij nog groter. Maar de foto doet hem niet echt eer aan. Hij is ook al half geplukt dus ziet er een beetje karig en zielig uit.


Puntpaprikas! Mijn favoriet. Al lijken het op de foto net pepers maar uiteindelijk worden ze nog een stuk groter en rood (eerst zwart, gekke dingen). Heb er nu al 3 in de diepvries en er hangen er nog zeker 20 aan. Helaas waren sommige rot (denk door de warmte) dus die heb ik eraf moeten halen. Vorig jaar had ik 33 paprikas van 1 plantje dus dat was wel de moeite haha.


En last but not least een kiwibes. Die zijn nog niet rijp maar veel groter worden ze niet.

Er staat ook nog een loganbes maar die is helemaal kaalgeplukt dus daar is niet meer veel te zien.
En mijn oranje blokpaprika had ik laatst al in het wjekw topic gepost.

5 likes

heb er nu ook een blauwe bessenstruikje/boompje? bij :grin:

1 like

Zo leuk allemaal!! :heart:

2 likes

Ik heb een vraag. Ik heb de tomatenplant van de AH en op internet staat dat de tomaatjes rood worden, maar volgens mijn vader blijven ze geel :thinking:. Nu geloof ik eerder de Albert Heijn site, maar weet iemand dit toevallig?

Ik heb ook de cherrytomaat van de Albert Heijn en bij mij worden ze wel rood, hoewel je ze geel geloof ik ook kan eten.

Oke, dan wacht ik nog even af. Het duurt wel lang voordat ze rood worden

1 like

Dit wil ik ook proberen. Alleen vergeet ik het steeds en gooi de kroon weg haha. Volgende keer toch maar aan denken.

Geef je hem niet teveel water aangezien hij gaat schimmelen?

Wat stom. Ik had laatst ook een paar keer een kroon die alles behalve fancy en goed was. Ananas zelf was niks mis mee maar de bladeren waren echt niet meer zo fris. Misschien door het warme weer dat ze te lang in de winkel liggen of beschadigen tijdens transport.

Wat je nog zou kunnen proberen is stekpoeder onder aan de kroon doen en hem dan in de grond zetten. Dat bevordert de wortelgroei npg extra.

Lees trouwens dat het bij veel mensen niet lukt. Volgens mij is het echt zo’n avocado pit gevalletje. Bij de ene groeit er wel iets uit en bij de ander niet.

Ik ging er ook vanuit dat ze rood werden, maar ze zijn echt geel. Ik heb er al een hoop geoogst inmiddels. Bij een vriendin van mij werden ze vorig jaar ook geel.

Mocht je twijfelen, dan kun je even een foto posten. Maar ik denk dat je vader gelijk heeft!

1 like

Mijn tomaten worden groot maar blijven groen :(. Ik heb één rode tomaat gehad maar die had neusrot, en sommige grote tomaten zijn nu echt al weken volgroeid en groen. Moet ik ze dan toch oogsten?

Je kunt hem eerst in water zetten, dan stekpoeder, dan in de grond. Dan bevordert het nog extra wortelgroei, maar dan moet ie natuurlijk wel eerst überhaupt wat doen.
Je kunt ook hem in stekpoeder dippen en dan meteen in de grond (zo hoor je het eigenlijk te gebruiken). Weet alleen niet of dat bij een ananas zo werkt. Bij andere plantjes doe ik het wel zo. Maar je kunt het altijd proberen. Zeker aangezien het bij het water waarschijnlijk al mis gaat. Misschien gaat dat beter. Ik heb laatst planten gestekt die eigenlijk ook eerst in water wortels moesten krijgen. Dat ging steeds mis. Werden meteen rot en snot. Toen heb ik geprobeerd om er eentje direct in de grond te zetten en dus niet in water en dat ging wel goed. Zo goed dat ie nu al 2x zo groot is.

Weet je welk soort je hebt? En staan ze in de zon of zitten er veel bladeren voor?

Nee ik weet niet welke soort, maar ze lijken te groeien tot een redelijk gemiddeld formaat trostomaat. Ze staan best goed in de zon ja, misschien wat teveel bladeren dan toch? Ik heb ze helemaal niet netjes gekweekt haha, wist niet echt hoe je moest dieven enzo. Wacht, ik maak een foto.

Ik zou nog even geduld hebben, het kan soms best een poos duren voor ze rood worden. En het ziet er verder goed uit, van wat ik op de foto zie.

1 like

Dieven is de blaadjes in de oksels weghalen.

Dit is een dief. (niet mijn foto). Als je die laat zitten groeit daar een tak en dat vergt teveel energie van een plant dus zo gauw als je zoiets ziet dan kun je dat het beste met je nagels er tussen uit halen.

Ze krijgen maar aan 1 kant zon toch? Dat kan er wel voor zorgen dat ze niet rood worden. Al denk ik dat je een vrij laat soort hebt. Weet je toevallig wanneer je ze hebt gekocht? Of heb je ze zelf gezaaid?
Bladeren hoef je niet weg te halen. Als je er teveel weg haalt verbrand de plant, maar voor zover ik kan zien hebben ze niet te veel bladeren.
Plukken heeft nu geen zin. Je kunt wel tomaten plukken die nog maar half rijp zijn en dus nog niet volledig rood. Dan kleuren ze nog bij als je ze onder een krant in de zon legt voor een paar dagen. Zonder krant kan ook maar gaat vaak te snel. Volledig groene worden niet rood als je ze plukt

2 likes

Stekpoeder zit in een klein potje. Staat meestal bij de voeding, substraten en dergelijke.
Als je dat wil gebruiken dip je je plant eerst met het onderste in water, dan in het bakje poeder of je dipt je plant er zo in. Kan beide. Net wat je fijner vindt. Sommige merken hebben ook nog speciale vloeistof ervoor maar die kun je skippen. Is een beetje overbodig. Zonder werkt in de meeste gevallen zelfs beter.

Hoop dat het lukt. Zelf kweken is ook veel leuker dan kant en klaar uit de winkel kopen

1 like

Ja die okseltakjes weet ik nu weg te halen! Maar ik heb dat in het begin niet gedaan waardoor de planten nu meerdere grote ‘stammen’ hebben gekregen. Ik weet niet of dat betekent dat de tomaten slechter worden…

Ze krijgen in principe door de dag heen wel overal zon, dat verschuift over het balkon. Ik heb ze zelf gezaaid van een zakje zaadjes van de Lidl haha, dus ik heb echt geen idee wat het precies zijn. Verder lijken de planten prima sterk en gezond en komen er nog allerlei nieuwe trosjes aan. Dank voor jullie adviezen! Ik ben zooo’n beginner… Mijn komkommerplant (niet op de foto) gaat trouwens ook ineens heel goed, zitten nu echt 6 kleine komkommertjes aan en zo te zien komt er nog een hoop! Er zitten alleen wel veel mannelijke bloemetjes aan die ik steeds weg moet halen. De vrouwelijke bloemetjes zijn trouwens super populair bij de bijen hier.

1 like

In principe worden ze niet echt slechter maar er komen minder tomaten of juist veel kleintjes omdat er meer voeding naar de takken gaat ipv de vruchten. Maar het heeft niks te maken met de rijping van de tomaten.

Oh wow tof dat je ze ook helemaal zelf hebt gezaaid! Voor een beginner is dit echt heeeeel netjes.
Ze zien er ook heel goed uit. Voor zover ik kan zien zitten er ook geen ziektes aan dus dat is alleen maar positief. Tomaten zijn snel vatbaar voor ziektes dus als je ze er vrij van weet te houden zonder spuiten dan doe je het echt wel goed. Bij je komkommer trouwens ook.

1 like

Dank je!! Ja het verbaast me enorm hoe hard deze planten zijn gegaan. Ik had natuurlijk veel meer planten van zo’n zakje zaadjes (wel 20 ofzo) maar toen die groter werden heb ik ze verpot en weggegeven, en er zelf 4 gehouden in deze bakken. Ik denk echt dat ze zo goed gaan omdat ik ze elke dag even goed bekijk en telkens opbind waar nodig. Een beetje aandacht helpt volgens mij enorm. En het balkon is zonnig, dat helpt natuurlijk.

De komkommer heb ik wel als plantje gekocht en er staan ook een paar paprika’s. Maar de tomaten stelen de show ;). Zo leuk, heb ook helemaal zin om volgens jaar weer te beginnen!