(Moes)tuintopic

Op het noorden betekent wijzend naar het noorden.

@Zoeva ik las ook ergens dat de gaatjes Max 8mm ofzo moeten zijn, anders is het niet knus genoeg. Misschien is dat het! Je zou er een kleiner bamboostokje in kunnen doen als je nog meer kamers wilt bieden ofzo.

1 like

Dat zou inderdaad nog kunnen. Op sommige plekken is het leeg, maar het zit ook vol met verschillende soorten spinnen. En in 't vak voor de vlinders zitten nu veldwespen.

2 likes

@Zoeva Bamboestokjes werken goed! Let er wel op dat die minstens 15 cm lang moeten zijn. En je moet elk jaar de stokjes verversen, bijen houden namelijk niet van ā€˜gebruikte’ stokjes :relaxed: Ik heb een bijencursus gevolgd bij een imker, een aanrader voor iedereen die meer wilt weten over bijen!

6 likes

Ik zal ze dit jaar vervangen, bedankt voor de tip!

Krijgt de boom genoeg voeding? Laat de grond genoeg vocht door? (Als in: kan het vocht goed afgevoerd worden en staat je boom niet te nat)

1 like

Wat ik me afvraag, waarom maken ze hem dicht wat doen ze er dan mee? :grimacing:

Hier staat het goed uitgelegd!

3 likes

Zo leuk! Heb je nog meer tips?

Wat weetjes/tips:

• Er zijn zo’n 300 soorten bijen in Nederland, waarvan het grootste deel solitair leeft. De honingbij is een bekend voorbeeld van een bijensoort die in groepen leeft. Veel mensen kennen voornamelijk de honingbij, en daar gaat ook veel aandacht naar uit. Maar, de wilde bijensoorten (waar ook hommels onder vallen) hebben het over het algemeen veel moeilijker dan honingbijen. Dat komt omdat de meeste imkers honingbijen houden, en die bijvoorbeeld uitzetten op een stuk heide. De solitaire bijen maken dan geen schijn van kans meer om daar te overleven, omdat de honingbijen met veel meer zijn. Er komt hier gelukkig steeds meer aandacht voor vanuit de imkerij.

• Veel bijensoorten ā€˜wonen’ ondergronds, zij leggen de eitjes in grond.

• Qua planten: inheemse planten doen het goed. Maar, wat misschien nog belangrijker is om het hele seizoen lang bloemen te hebben. Dus niet 1 soort waar de bijen van houden die alleen in juni bloeit, maar een mix van soorten die vanaf het voorjaar tot het najaar bloeien.

• De bijen in stedelijke gebieden doen het vaak beter dan in landelijke gebieden. Dit komt door het maaibeleid van boeren (soms zie je hectares vol met grasvelden waar geen bloemen meer te vinden zijn). Steeds meer imkers zijn met boeren in gesprek om hen te informeren over een beter maaibeleid.

• Hoornaars zijn echt kleine duiveltjes (maar ook zij mogen er zijn). Zij gaan stiekem in de huizen van andere bijen en leggen hun eigen eitjes over de eitjes heen van andere bijen. Hoornaars-eitjes komen eerder uit, en die larven eten dan de eitjes van de andere bijen op.

10 likes

Onze buren hebben een paar jaar terug schijnbaar bamboe geplant langs de schuttingen (ze gingen na een jaar weer verhuizen en wij zitten er nu mee :angry: ) en nu woekert het ook helemaal aan onze kant vd schutting en komt ook zelfs tussen onze tegels door en in onze aarde waar ik allemaal planten heb. Dat rot bamboe is niet eruit te trekken en ik heb al gelezen dat de enige mogelijkheid om het te stoppen echt alle wortels uitgraven is. Maar dat is dus onmogelijk. Wij zitten nu te denken om alle bamboe iig helemaal af te snijden en dan de restjes met zo’n onkruidbrander dicht te schroeien zodat het iig niet meer zo snel groeit. Heeft iemand hier ervaring met bamboe en weet je of dit een beetje werkt? Of is het onbegonnen werk aangezien bamboe zo enorm woekert.

1 like

Bamboe is echt verschrikkelijk inderdaad. Wij hebben in de tuin van de twee huizen die wij hebben gehad beide keren bamboe uitgegraven :sweat_smile: van uitgraven weet ik zeker dat het werkt. Hier komt het niet meer op…
verder weet ik dat zo laag mogelijk afsnoeien en dan vergif er op gooien ook werkt, iets minder nette oplossing.

Ja helaas gaat uitgraven niet echt. Ik hoop dus dat dat afbranden werkt. Gif doe ik liever niet, ik weet niet of er ook een beetje natuur en dier vriendelijk gif bestaat dat echt werkt? Vast niet :roll_eyes:

Heel leuk, hoor, dat er een bak regen gevallen is, maar die slakkenINVASIE die nu is aangekomen ben ik het niet mee eens. Daar gaat m’n spinazie en m’n sla.

2 likes

Niet hardcore genoeg voor bamboe ben ik bang :dizzy_face: rotspul!

Ik heb vanmorgen al serieus 20 naaktslakken uit mijn tuin geplukt. Ga weg….

Als je maar voorzichtig bent met die brander!

Ze komen nu tevoorschijn dus het ideale moment om ze te pakken juist!

Ja, heb net al een rondje gedaan en drie handen vol weggehaald. Ik gooi ze maar in m’n groenbak, hebben ze eten en komen ze niet meer m’n tuin in :sweat_smile:

2 likes

Haha dat doe ik ook altijd. En heb m’n peuter geleerd hetzelfde te doen, dus die is nu hele dagen op zoek naar slakken :ok_hand:

4 likes

En gaan ze vervolgens de versnipperaar of de pers in :cry:

Ben wel een lekkere one issue forummer in dit topic maar ik dacht dat we hier van de natoer hielden

1 like