(Moes)tuintopic

Ah, ze groeien ook zo enorm snel! Als je er even niet aan toekomt zijn ze zo ineens verdubbeld in grootte. Hopelijk trekt de courgette nog wat bij :crossed_fingers:

Goed dat je het zegt, moet ik ook nog doen. Doodzonde, want het staat er al sinds maart. Mijn rucola is ook doorgeschoten.

Gelukkig doet mijn doodragende aardbei het nog wel goed. En mijn pepers staan in knop.

Mijn rucola is ook doorgeschoten en ik zag net dat ook al 1 biet is doorgeschoten. Daarnaast heb ik op best wel veel dingen luizen zitten. Echt balen! En oja, de slakken… hopelijk wordt het nog wat allemaal

Misschien nog een tip voor anderen. Bij warm weer ga ik trouwens altijd douchen met een emmer onder de douche. Ik vang dan het water op vanaf het moment dat je de douche aanzet (en het water koud is) totdat het water verwarmt is. Dat duurt bij mij toch nog even, dus de emmer is dan al lekker gevuld.

1 like

Waarom alleen bij warm weer dan? :smiley: wel een goed idee!

Oh ik heb een regenton, die is altijd wel gevuld als het minder mooi weer is. Vandaar m’n associatie met mooi weer. Het kan uiteraard altijd!

Oooh zo :grinning_face_with_smiling_eyes: ja dan snap ik hem

Ik:

De bladluis:

:angry:

Om ook nog wat leuks te posten, ik groei voor het eerst wat dingen uit zaadjes en mijn tomatenplanten hebben bloemetjes!

En dit is veel te dicht gezaaide petunia haha:

Ik zie wel of hier nog bloemen uit gaan komen, het is in ieder geval al leuk om te zien hoe het groeit

11 likes

Pls help :cry: wat voor plaag heeft m’n goudsbloem zich nu weer op de hals gehaald?

Het lijkt geen pootjes te hebben, meer soort korreltjes/kruimels, maar aarde is het ook niet.

Zwarte bladluis denk ik toch? Heb je ook al mieren in de buurt gespot?

Geen mieren, maar het is geen tuin maar balkon. Of klimmen ze zo hoog? :grinning_face_with_smiling_eyes: Maar bladluizen hebben toch pootjes?

Hmm, dan zal het inderdaad wat anders zijn. Mijn vlinderstruik heeft precies hetzelfde en na wat googelen ben ik bij bladluis uitgekomen, maar dat zal dan ook niet kloppen haha

1 like

Mieren kunnen goed hoog klimmen. Ervaring :woozy_face:

Weet iemand dit?

Hoe werkt dit juist? Ik heb al een beetje gegoogeld maar snap het nog niet helemaal. Dus er moet sowieso een bestuiving plaatsvinden zodat de courgette (vrouwelijke bloem?) goed kan doorgroeien? En als de vrouwelijke bloem uitgebloeid is kan je er dan vanuit gaan dat de bestuiving gelukt is?

Er moet inderdaad bestuiving plaatsvinden, maar de bloem bloeit sowieso uit dus daar kun je niet echt iets aan aflezen. Ik heb nu bijvoorbeeld een mislukte courgette en een goede courgette met allebei een uitgebloeide bloem.

In deze video wordt het duidelijk uitgelegd:
Bestuiving Courgette- & Pompoenplant

1 like

Zo fijn voor de natuur de regen van gisteren, laat alles maar groeien :heart_eyes: (behalve alle berenklauw en grasaren plz)

Wij hebben in de tuin Franse lavendel staan. De kopjes zijn inmiddels bruin en lijken niet meer te gaan groeien. Er wordt aangeraden om ze rond augustus/september te gaan snoeien omdat ze dan uitgebloeid zijn. Kan ik ze nu ookal snoeien aangezien ze (volgens mij) nu al uitgebloeid zijn?

Ze zien er zo uit.

Ik had precies hetzelfde! Twijfelde ook, heb nu een deel gesnoeid en een deel niet :sweat_smile: Meer om te kijken welk deel het behoud.

——

Ik ben zo blij! We hebben eindelijk de pizza oven af in onze tuin. Het ziet er zó gezellig uit.

Nu het laatste tuin project: het hek dat de tuin afbakent van het water. Er staat nu een te lellek ding wat bij de aanbouw is gemaakt, en ik wil er een mooie houten afscheiding van maken met leuke bloembakken erop.

En daarna wil ik verdorie eens van mijn tuin genieten!

@Uprooted oooh een pizzaoven! Wil ik ook graag nog eens in de tuin.

De oranje (Aziatische geloof ik) lelie is ook gaan bloeien :heart_eyes:

En meer bloemenspam

16 likes

Mijn korianderplant is iets te hard gegaan en heeft nu eigenlijk alleen bloemen en rare hoge sprieten met ander soort blad(lijkt wel dille) weinig eetbare blaadjes waar je hem van kent. Kan ik hem ‘snoeien’ zodat ie weer de blaadjes gaat maken die ik door mijn eten kan doen? Of nieuw plantje kopen?