Ugh mijn lelies zijn opgegeten door larven van leliehaantje. Elk plantje heeft wel een archnemesis.
Weet iemand wat voor plant dit is? Hij heeft geen bloemen tot nu toe en wordt best groot. Hij stond al in de tuin maar ik vind het niet geweldig en wil graag weten of het nog leuk wordt voor ik hem weghaal.
(De hortensia staat er naast maar maakt er geen onderdeel van uit)
Het doet mij heel erg denken aan basilicum. Maar dat zal het vast niet zijn (heb weinig verstand van plantennamen. Google altijd alles of gebruik Google Lens
)
Edit: Wij hebben ook Phlox in de tuin. Die heeft al wel veel knoppen en ook al wat bloemen. Al is ons blad meer donkergroen?
Ik denk ook phlox, die zijn heel leuk! Lekker kleur in je tuin als het meeste al is uitgebloed.
Denk ook phlox! Die begint hier ook pas net knoppen te krijgen
Dank jullie wel! Een phlox zou ik idd heel leuk vinden, al staat het nu echt te vol met hortensia’s en deze plant die ineens enorm is gegroeid haha. We wachten het af, ben benieuwd maar voor nu mag hij blijven
Weet iemand van welke boom de geur komt die je tijdens deze periode van t jaar veel ruikt? Niet kastanjebloesem, die herken ik. Het is heel fruitig en ‘tropisch’ en elk jaar wordt ik er helemaal verliefd van maar ik weet nog steeds niet wat het is. Het doet me altijd denken aan watermeloen haha. Vooral savonds rond zonsondergang is de geur heel sterk, echt magisch gewoon.
Ik weet exact wat je bedoelt, maar ik weet het ook niet. Misschien weten de mensen in het moestuin topic het?
Dat dus. Ik zeg dit altijd tegen mensen en dan “geloven ze me niet” maar everyone knows dahling.
Een geur omschrijven is zo moeilijk, maar ik weet echt exact wat hejira bedoeld. Het ruikt naar Hawaï.
Ik denk niet dat het een boom is, het moet iets van een bloem of gras soort zijn.
Ik denk dat omdat er in mijn dorp nagenoeg niet meer gemaaid wordt vanwege het nieuwe beleid. Voorheen rook ik het niet zo vaak.
Kamperfoelie zou best kunnen!
Ik wil zo graag weten wat jullie ruiken nu!
Zou goed kunnen hoor! Kamperfoelie groeit ook vaak in het wild door struiken etc heen. In ieder geval hier in de buurt wel. En idd savonds ruik je hem goed (heb gisteren nog een eeuw stilgestaan met mn kind die al die bloemetjes wou inhaleren voor we verder konden lopen)
Jasmijn bloeit ook in deze tijd en ruikt heerlijk. Misschien staat het bij jou ergens in de buurt?
Ik heb een aantal zonnebloemen in potten en ik zie nu dat ze net zoals tomaten uitlopen in de ‘‘oksels’’, moet je die ook dieven?
Haha wat? Ik snap dit niet
N=1, maar hier voor ons appartement staat een lindeboom in bloei, en dat ruik je zo enorm sterk als het avond is! Echt zowat dezelfde geur als een stefanotis die in bloei staat.
Vreselijk onscherpe foto zie ik nu, maar hier begint de eerste broccoli te vormen!
Voor de worteltjes heb ik helaas weinig hoop, die zijn nog zo mini Maar de rest groeit hier goed!
Het is wel een kwestie van nederigheid dit jaar. Zijn net alle slakken een beetje verdwenen, heb ik nu last van rupsen die m’n dahlia’s, snijbiet, paprika’s en boontjes aantasten
Op de eerste foto is het zichtbaar, dus in drie oksels lijken er nog drie bloemen te komen. De tweede foto als bonus, want het lijkt alsof ongeveer elke mogelijke plaag zich op mijn planten vestigd. Wat natuurlijk ook niet gek is, met een ‘tuin’ die bestaat uit steen, kunstgras en 10 potten. Dus bestrijden ga ik niet eens aan beginnen, toch een soort van eigen schuld, of naja huisbaas dan. Maar na groene beestjes, nu luizen en mieren, is er nu ook een lieveheersbeestje (en helaas ook slakken, maar ik zie ze niet).
Lieveheersbeestjes vreten luizen dus die zou ik koesteren!