Mn aardbeien worden echt alleen maar opgevreten door de slakken zit er aan te denken om ze over te potten in hangbakken zodat de slakken er niet meer bijkomen, maar verpotten in bloei is natuurlijk niet goed. Maar anfers zal ik.geen aardbei eten deze zomer. Wat zouden jullie doen?
Hahahahaha serieus? Ik zat er laatst lekker aan te ruiken, maar het was me niet opgevallen. Volgende keer ff opletten.
@seveneleven kan je geen cacaodoppen eronder strooien?
Al geprobeerd, en kopertape, en korrels maar ze geven geen fuck. Onze buurt is echt overspoeld door slakken, er is niet tegen op te boksen
Wij krijgen binnenkort de mogelijkheid om de hele tuin nieuw te laten doen⦠onze tuin loopt rondom het huis, je kan dus van de voor naar de achterkant lopen. In totaal iets van 150vierkante meter, we planten als hek overal hedera en daarvoor overal lage borders met veel planten. Aangezien we ook een tuinset willen neerzetten en in de zomer een groot zwembad wil ik ook een groot terras met tegels. Maar geen idee wat te doen met de zijtuin en voortuin⦠we lopen er dagelijks meerdere malen over en gras wordt daar moeilijk met de zon. Iemand een idee?
Langs de muur bij de zijkant sowieso zoiets
Maar de tuin moet dus praktisch zijn maar ook met veel groen
Welke oriƫntatie?
Mijn buren hebben een soort wit tule over de eetbare planten gelegd, als een soort dekentje. Dat lijkt goed te helpen, maar die planten staan wel allemaal in losse potten.
Sorry wat bedoel je precies
Edit: wsl bedoel je wat voor soort style, ik dacht zelf aan een Spaanse/Italiaanse tuin met mooie lichte tegels en gekleurde planten. Ik vind een hele betegelde tuin echt tien keer niks en grijze tegels ook niet haha
Ja de tuin ligt opzich prima maar er staan daar een paar grote bomen voor en ik weet helaas uit ervaring dat het mij niet lukt om het gras mooi te houdenš
Kun je ze een beetje ruim afsteken? Als je zo veel mogelijk grond / wortels meepakt denk ik dat je wel een kans maakt. Potgrond goed vochtig maken/houden en er eventueel voedingskorrels bijdoen. En als ze nu toch worden opgegeten heb je er net zo weinig aan toch?
Ja ik bedoelde idd wat Stjerne zei! Als je hoge bomen hebt die veel schaduw geven of een tuin op het noorden kan je iig niet zoān rozenmuur maken bijvoorbeeld.
Wat is dit nou weer. Deze groene hufters zijn echt uit het niets verschenen en hebben in een paar uur tijd heel mān kruisbessen struik opgegeten?!
Misschien koolwitjes? Jammer hoor
Kun je misschien een lijstje hier plaatsen van de planten?
OkƩ super leuk ik ga morgen even met je mee kijken. Qua planten heb ik zelf het idee dat te weinig zon vaak meer een probleem is dan te veel, zeker hier in Nederland.
Ik zie ook geen problemen met de planten. Wel is het op zonnige dagen bij een aantal echt belangrijk om genoeg water te geven (in vroege ochtend of avond om verbranden te voorkomen) maar denk dat dit echt een leuke tuin wordt qua beplanting. En als je merkt dat iets toch net niet lekker doet kun je het uitgraven en verplaatsen.
hi allemaal,
wij gaan volgend jaar onze tuin laten doen en ik kom hier eigenlijk voor inspiratie / hulp
Het ligt u vol met klinkers en het lijkt wel een golfslagbad zo hobbelig is het gelegd, die gaan er dus allemaal uit, dan de tuin afgraven en opnieuw beginnen! Ik heb even snel een paint bestandje gemaakt met de huidige situatie (links) en de nieuwe lege situatie (rechts). Enige vereiste is dat de loungeset daar bij het schuurtje komt te staan i.v.m. meeste zon en ik hou wel van tuinieren maar niet van veel gedoe. Een moestuinachtig iets wil ik ook heel graag en verder dan wat borders. We hebben ook een kind dus die moet ook nog wat rond kunnen rennen / ruimte voor een klein badje in de zomer
In onze vorige tuin hadden we grote tegels van 60*60 en een hele strakke border aan twee kanten en ben bang dat als we dat nu weer doen, het een soort kopie wordt van de vorige tuin ofzo?
Wat tof! Dank je wel, ik had dus niet zo snel gedacht aan een kleiner terras ipv alles betegelen en dan borders erop, leuk!!
Achter bij de schutting zit idd nog een deur maar dat heb je eigenlijk precies goed getekend haha!
Een clematis hebben we al aan de schutting, maar een andere klimplant is wel heel leuk inderdaad, denk je dat een jasmijn ook kan daar? Ik ga nog even kijken naar je planten, maar lavendel is altijd goed
Wil je per se hortensiaās? Er zijn imo zoveel meer interessantere/mooiere/betere planten! En let wel dat een moestuin in de winter vaak bijna helemaal kaal is. Een Engelse border (alles door elkaar) is dan wellicht beter voor jullie tuin!
Haha hortensiaās zijn wel een redelijke must, ik hou echt heel veel van hortensia en we hebben er nog een paar meegenomen vanuit ons oude huis.
Ja dat over de moestuin heb je helemaal gelijk in, dan zou ik er weer winterharde planten in moeten zetten als alles is uitgebloeid van de moestuin. Heeft zoān Engelse tuin genoeg ruimte voor bijvoorbeeld tomatenplanten en courgette? Die groeien altijd uit tot monster planten dus ben dan bang dat ze de rest overheersen.?
Ja dat wordt lastiger! Je zou de rassen kunnen uitzoeken erop en tomaten goed opbinden en langs je schutting laten lopen bijvoorbeeld. Courgette kan je volgens mij ook opbinden of in potten doen.