(Moes)tuintopic

Wij beginnen binnenkort met de hele tuin leeg te halen en nieuw te beplanten. Ik heb dus alle vrijheid om te doen wat ik wil, wat voor planten vinden jullie dat echt niet mogen ontbreken? Ik hou van heel veel kleur en vind het ook belangrijk dat er in de winter veel groen is in de tuin :heart_eyes:

Ik vind het zelf leuk om planten te hebben die na elkaar bloeien zodat je het hele voorjaar/zomer bloemen hebt. En beetje variatie in hoog en laag. En wat ik het fijste vind aan mijn tuin zijn de geuren en de beestje die erop afkomen.

Mijn aanraders: blauwe regen, rozen, lavendel, kruiden (citroenverbena, oregano, rozemarijn, salie), een fruitboompje, hortensia, clematis.
Maar ik weet van de helft van mijn tuin de namen niet. Wij hebben zomaar wat gedaan en dat heeft heel mooi uitgepakt gelukkig :sweat_smile:

1 like

Dank je wel! Dan denk ik idd de goede richting op, waar ik nu woon heb ik een klein terras met veel gras en redelijk veel planten eromheen, super mooi dus. In het volgende huis wordt gras lastiger dus kom ik toch snel bij een betegelde tuin uit… vandaar dat ik de borders dus lekker groot wil maken met super veel en mooie planten :blush: azalea’s zijn trouwens ook top planten voor zowel zomer als winter!

1 like

In mijn tuin lag al kunstgras. Dat hebben we aan de zijkanten flink weggesneden en in het midden ook een strook en dat dan beplant (dus ook borders). Kunstgras is nog een alternatief voor tegels.
Moet wel zeggen dat kunstgras ook wel echt warm wordt in de zomer, maar het is wel “open” dus regen kan wel meteen de grond in.

1 like

Thanks! Ik ken eigenlijk alleen nog het kunstgras van vroeger haha

1 like

Dit is echt mooi. Voelt aan je voeten ook als echt gras. Ik zou liever echt gras hebben, maar dit is wel een fijn alternatief.

2 likes

Mooi ook met die lavendel eroverheen!!

1 like

Je hebt ook schaduwgras! Kan je zelf zaaien (of met zoden) en kan zelfs onder bomen etc in de diepe schaduw.

Wat voor mij in een tuin niet kan ontbreken zijn veel inheemse planten met bloemen voor de bijen en vlinders en ik ben heel erg gek op aren zoals digitalis, astilbe, ridderspoor, monnikskap. Ik zou ook verwilderingsbollen plaatsen, dan heb je elk jaar in de lente en herfst bolletjes die opkomen en zichzelf lekker verspreiden zoals sneeuwklokje, anemoontjes of daslook (kan je eten). Ook natuurlijk een wilde bloemen weide met inheemse eenjarigen en wat meerjarigen die zich zelf uitzaaien. Vlinderstruik kan natuurlijk ook niet ontbreken. En wat bessenstruikjes, of klimmers zoals framboos, druiven. Klimop bij een schutting zodat de bijen en hommels helemaal blij worden.

5 likes

Heeee wat leuk dat zij al bekend is hier, ik wilde haar gaan tonen. Zo’n gezellige vrouw en leerzaam inderdaad. Wel heel jaloersmakend met haar Zuid-Franse gebeuren.

2 likes

Mn moestuin is vooral nog in wording maar heb wel al mooie bloemen. Ben zo gelukkig met mijn tuin iedere dag!

19 likes

Ik zou even kijken in de webshop van Studio May & June. Die verkoopt naast maatwerk ook kant en klare tuinontwerpen voor gewone NL tuinen, zoals deze (no offence, heb ook zo’n tuin). Zijn echt toffe, speelse en vooral groene ontwerpen waarin ook ruimte is voor bijv. een loungehoek.

(En nee ik heb geen aandelen (wel een beplantingsplan gekocht hehe), ik vind dit gewoon echt een tof concept.)

5 likes

En hoe gaat t nu met jouw lavendel afgelopen? :grinning:

1 like

De gesnoeide versie - niks
De niet- gesnoeide versie: groeit en bloeit, ruikt heerlijk!
Haha! Hoe heb jij het uiteindelijk aangepakt?

1 like

Ik heb ze uiteindelijk niet meer gesnoeid maar helaas zijn ze niet meer gaan bloeien. Helaas.

1 like

Ik heb inmiddels beginnende ketoembar!

9 likes

Oh ja, ik zit ook iedere dag de tomaten te checken :joy:
Zitten er zo veel aan en ook die qua grootte al klaar zijn, maar ze blijven maar groen.

2 likes

Oh dat is bij mij juist andersom, er worden er al een paar rood maar ik vind ze nog zo klein…

1 like

Ik word helemaal gek van alle katten uit de buurt die in onze tuin poepen. Het staat vol met planten maar ze wurmen zich er gewoon tussendoor. Heeft iemand hier een goede oplossing voor? Mijn vriend zegt alleen maar: we moeten ook een kat! ah toe, eindelijk! Maar ik wil dat absoluut niet.

Kun je hem niet over de grond laten gaan?

———————————————

Bij mij begint er eindelijk een tomaat rood te kleuren
Waarschijnlijk is weer alles rijp als ik op vakantie ben :unamused:
Maar er zit al zo veel in en zo veel nieuwe trosjes en bloemen dat het voorlopig nog wel even door zal gaan.

Ik heb overigens ook nog een hele kleine tomatenplant. Weet niet meer wat voor tomaat we daar in de grond hebben gedaan, misschien een Rivolo. Lekker contrast wel met die andere tomaten.

12 likes

afbeelding

Tuin gaat lekker! Eindelijk wat meer dahlia’s. Zijn er nog wel heel veel niet in bloei. Benieuwd wanneer dat gaat gebeuren!

31 likes