(Moes)tuintopic

Heerlijk!!!

1 like

Helaas hebben de rupsen mij toch ook gevonden :sob: :sob: :sob:

De eerste aardappels zijn uit de grond!

28 likes

Oh de zonnehoedjes, wat mooi! Tof kleurenpalet zo hé.

Hier heeft de enige tomatenplant die er dit jaar stond het toch begeven. Stomme regenval, plantje helemaal verzopen. En er hingen al heel veel groene tomaten aan :’(

1 like

Prachtig :heart_eyes:
Hoe het die blauwe plant op de laatste foto?

Das een distel! (Eryngium bourgatii - Blauwe distel, kruisdistel | De Tuinen van Appeltern)

Ziet er prachtig uit @360, ben echt fan van je zonnehoedjes. Hier worden de bloemblaadjes nog steeds opgegeten grrrrr

2 likes

Thanks! Wilde al distel zeggen maar dacht das vast te oneerbiedig haha :face_with_hand_over_mouth:

Bij mij is er ook pas eentje rood, maar ik zie dat ik ze vorig jaar ook pas half augustus kon eten. Dus we lopen nog niet achter.

1 like

Haha ja is een distel inderdaad zoals @seveneleven zegt. Ben er gek op. Er tussen staan ook nog van die kogeldistels, maar die moeten nog op komen. Vind de combinatie van zonnehoedjes met distel en grassen heel mooi.

Inspiratie voor de combi komt trouwens van Piet Oudolf. Het gaat me nooit lukken om een tuin aan te leggen zoals hij kan, maar het is er losjes op geïnspireerd.

Behalve dan de border met dahlia’s. Heb in totaal 3 grote borders. 2 in Piet Oudolf stijl en dan 1 met plukbloemen, dus waar die dahlia’s staan. Maar die moet volgend jaar nog veeeeel voller.

4 likes

De groene tomaten zou je nog wel kunnen verwerken! Er zijn lekkere recepten voor groene tomaten chutney bv :slight_smile: Heb je toch nog wat plezier van je plantje.

3 likes

Wauw, heel mooi :heart_eyes:

Iemand nog tips voor mooie planten met kleurrijke bloemen op schaduwplekken? Ik vind bijv. dit van @360 prachtig, maar ben bang dat dat niet goed gaat komen in de schaduw :sob:

Tot nu toe heb ik op die plek:
Zenegroen
Schuimbloem
Hartlelie
Vergeet-mij-nietjes
Vingerhoedskruid
Leliegras
Chinese anemoon

Mis dan toch nog wel de wat grotere kleurrijke bloemen. Alles lijkt vooral voor de zon / halfschaduw geschikt. Of ben ik te kritisch naar de specificaties aan het kijken?:sweat_smile:

2 likes

Japanse roos!

1 like

Ik vind gebroken hartje erg mooi. Die wordt na een aantal jaar best groot en bloeit al vroeg!

1 like

Ridderspoor, monnikskap, veel soorten asters (ik heb een mooie grote aster x herveji twilight), vlinderstruik gaat ook wel!, astilbes zijn prachtig en heel geschikt, vinden de bijen ook heerlijk, je hebt ook hele mooie hele hoge (tot 125cm) herfstanemonen die nu gaan bloeien, wat lager: leeuwenbekjes, campernula.

Herfstbloeier: kirengeshoma en natuurlijk herfstbollen!

Wat lentebloeiers: corydalis, diverse soorten elfenbloem, akelei en natuurlijk lentebollen! Die kunnen we binnenkort weer planten. Als je verwilderingsbollen neemt heb je voor eeuwig plezier ervan.

3 likes

Wow zo veel tips! Ik wilde ook Astilbe zeggen. Deel van mijn ene border staat ook grotendeels in de schaduw van de schutting, en daar staat astilbe, wat grassen en ridderspoor.

2 likes

Niet groot, maar wel kleur: langbloeiende versie van ooievaarsbek (de paarse)
En Spirea, in een witte of roze variant.
Een eikenbladhortensia staat bij mijn moeder op het noorden naast de deur en bloeit uitbundig.

Wat soms nog wel een tip is, om te kijken naar borderpakketen voor schaduw, die door verschillende online winkels worden aangeboden. Daar staan soms leuke dingen tussen.

1 like

Ik heb een schaduwterras en ben gek op planten vandaar haha, ik heb alleen maar planten in de schaduw :slight_smile:

2 likes

Wauw, dank jullie wel allemaal! Ik ga er morgen eens rustig naar kijken :grin:

Misschien dat iemand hier dit weet: er lag een dode hommel op het terras en google leert mij dat dat komt, omdat het het einde van hun levenscyclus is en verder niet erg. Mijn huisgenoot beweert dat hij overwerkt moet zijn geweest en bijen badjes(?) hier tegen helpen. Hiervoor zouden ook bijen organisaties plijten/promoten. Dit lijkt mij vooral een pinterestachtig ding, want anders zou er bij het zoeken op bijen badje/bee bath toch wel iets van een betrouwbaar zoekresultaat moeten zijn?

Is het niet zo bij bijen dat ze vaak “uitgeput” zijn? Ik heb tenminste vroeger wel gehoord dat een lepeltje met suikerwater zou helpen ze weer energie te geven.

Edit: ik heb gegoogled en vond deze link: Hoe help je een verzwakte, uitgeputte hommel in het vroege voorjaar?

4 likes