(Moes)tuintopic

Door alle drukte rondom onze pup hebben we onze achtertuin en moestuin iets laten verslonzen.
Nu vakantie, dus kan alles mooi bijwerken.

Helaas zijn veel tomatenplanten in de kas in de achtertuin ziek, dus vrees dat ik er al gauw zo’n 10 weg moet gooien. Balen!

1 like

Dat klinkt wel logisch, dankjewel!

Ik doe dit wel eens met hommels en vlinders en het werkt! Maar soms sterven ze ook gewoon, hebben ze niet zoveel aan een lepel honing haha

1 like

Oh wist ik niet! Goeie tip! Helaas plantje al radicaal de groenbak in gekieperd.

Ik had dus een geniaal idee: speciekuipen als bloempotten gebruiken.
Moet ik alleen eerst even wat gaten in de bodem maken, ivm drainage natuurlijk. Zo maar dat plastic is stevig joh. Moet even denken aan iemand die ik echt, echt niet uit kan staan om kracht te zetten met mijn stanleymes.
Jelmer de Boer misschien :pensive:

4 likes

Waarom niet met een boor?

5 likes

Dit zie je hier heel veel in de stad, zodat mensen niet de potten jatten denk ik. Ik vind het echt leuk, lekker urban :joy:

Echt met een handboor ben je er zo doorheen! (met een electrische nog veel sneller, maar :heart: voor mijn handboor)

Net wat tomaatjes geplukt in de tuin :grinning_face_with_smiling_eyes:

14 likes

Net bij moestuinweetjes lekker besteld!
Dit jaar is het voorzaaien echt een ramp, dus deze keer mooi voorgekweekte plantjes.
50 winterpreien (ik mag geen prei, maar vind het zo leuk om te verbouwen), winterbloemkool, sla en koolrabi zijn komende week bij mij thuis :slight_smile:

Nu in de vakantie flink meters maken en dan gooi ik er wel in de herfst wat wintergroentes in, dan heb ik toch nog een succesvol jaar :stuck_out_tongue:

1 like

De bramen zijn inderdaad lekker dit jaar! :heart_eyes:

Hier gaat het so-so, heel wat tomatenplanten verloren aan de plaag, de courgettes en pompoenen willen niet en mijn broccoliplanten zijn half aangevreten door de koolwitjes.

Maar we eten komkommers bij de vleet, en de tomaatjes die stand hielden zijn superlekker en zoet! Binnenkort ook de eerste wortels oogsten, en er hangen heel wat paprika’s en pepers klaar. Hopelijk krijgen die nog genoeg zon om te verkleuren. Speciaal jaar, maar ben dankbaar voor de dingen die wel nog lukken!

2 likes

Mijn bramen doen het juist heel slecht dit jaar, zelfde voor mijn appelboompjes :frowning:

1 appelboom doet het geweldig en de andere appelboom die 3 meter verder op staat heeft alleen maar mini-appels. (Het zijn kleine fruitboompjes, ik heb geen enorme tuin.) Braamstruik is ook drama en ik heb 1 trosje druiven gespot. (Maar dat laatste kan te maken hebben dat de druiven nauwelijks gesnoeid worden, ik heb het idee dat ze dan teveel energie steken in de bladeren.) En zelfs de hop heeft heel veel kale plekken dankzij de slakken, terwijl die het eigenlijk altijd geweldig doet.

Hier ook lekker wat bramen! :sweat_smile: Niet uit mijn eigen tuin maar bij het vakantiehuisje van m’n ouders. Daar groeien ze wild. Maar die struik is echt niet normaal groot. Ik zou zo nog 20 bakken kunnen plukken. Echt meters en meters aan struik tussen de bomen.

7 likes

Hier ook, wat een feest. Ze zijn zoooo lekker en groot.

Mijn elstar had vorig jaar 80 appels en dit jaar gewoon 0. Een andere kleine appelboom had vorig jaar niks en nu 5 grote appels. Er lijkt schimmel in de elstar te zitten (rode stipjes op de blaadjes) maar dat moet als het goed is geen probleem opleveren voor de productie. Denk even een beurtjaar na het goede vorige jaar

Mijn pluktuin is eindelijk echt op gang en het is zo genieten :smiling_face_with_three_hearts:

Dahlias en zonnebloemen

Deze rudbeckia ‘sahara’ is echt fantastisch! De mooiste roestkleurige bloemen. Aanrader om te zaaien.

39 likes

Ik heb onlangs samen met mijn vriend een volkstuin kunnen overnemen! We hebben nog veel werk, want de tuin was ontzettend overgroeid omdat de vorige eigenaar opeens verdwenen leek te zijn. De tuin was een en al onkruid, maar tussen het onkruid stonden nog wel wat verdwaalde planten die we hebben gered. We hebben nu aardbeienplanten, komkommer, aardappels, snack komkommers, boontjes en een aantal zonnebloemen. Veel zin om volgend jaar echt aan de slag te gaan! Ik wil graag een pluktuin met dahlia’s en mijn vriend is meer van groente verbouwen, dus hopelijk kunnen we er iets leuks van maken.

14 likes

Leuk! Hoeveel M2 heb je? Ik heb nu voor het eerste jaar een volkstuin en het is heel leuk. Wel veeeeeeel onkruid maar heerlijk om daar elke week even een beetje aan te rommelen.

Volgens mij 50m2. Het hele perceel is 100m2 dacht ik, maar de ene helft is van ons en de andere helft van iemand anders. Er loopt een padje in het midden om het te scheiden. Heb ondertussen al zoveel onkruid uit de grond getrokken daar dat ik nu alle pluimpjes die ik willekeurig op straat uit de grond zie steken eruit willen trekken haha.

Ben ergens bang dat de vorige eigenaren nog terugkomen. We hebben namelijk nu ook hun spullen ‘gehad’. Veel gereedschap, maar ook een aantal houten bakken. Zou balen als we dat terug moeten geven. Hoop dat we het dan kunnen overkopen. We hebben nu in ieder geval geen borg hoeven te betalen ter compensatie van het opruimen. Normaal krijg je natuurlijk een leeg perceel.

2 likes

Dat zal het bestuur van de volkstuin vast wel opgelost hebben of afgedekt met het regelement. Wel fijn dat je al die spullen hebt!
En dat onkruid is echt een klus. Ik was 4 weken niet geweest door ziek en vakantie en er staat weer zo veel. Om me heen ook perfect onderhouden tuintjes dus ik voel me soms een beetje opgelaten. Maarja ik heb wel veel bloemen en niet alleen maar uien en bonen dus het ziet er iig gezellig uit :sweat_smile: