Mommybloggers topic

Maar heb je dan geen radio, televisie of internet in dat dorp waar je woont? Het is toch duidelijk dat heel veel mensen er wél een probleem mee hebben.

5 likes

Sorry maar dit is toch gewoon echt geen argument? Er zijn duizenden mensen die zich hier over uitspreken, die voorbeelden noemen over hoe ze gediscrimineerd worden. Niet “vooraanstaande mensen in talkshows”, maar juist onbekende Nederlanders die zo dapper zijn om zich kwetsbaar op te stellen. Of wat dacht je bijvoorbeeld hier van:

En dat jij persoonlijk niemand kent die zich gekwetst voelt, of omdat de neef van de buurjongen van je huisarts een persoon van kleur is en het niet erg vindt, betekent niet dat het niet erg ís. Dat je het niet je directe omgeving ziet, ja kan, maar ik geloof niet dat je het verdriet dan helemaal niet ziet. Het is al jaren breed in het nieuws, je vertelt mij niet dat je het vandaag pas voor het eerst ziet. Ik ken persoonlijk ook niemand die dit moeilijk vindt (hallo witte bubbel!), maar ik weet wel dondersgoed wat er aan de hand is. Je kan je gewoon echt niet meer verschuilen achter “ik ben neutraal want ik wist het niet.” Being neutral is choosing the side of the oppressor.

Ik zeg nu vaak “je”, ik bedoel niet alleen persoonlijk jij. Meer mensen in het algemeen die hun kop in het zand steken.

13 likes

ik vind ‘hier speelt het niet’ altijd wel een lastig argument. Juist als je het wel begrijpt. Tuurlijk kan het zijn dat jouw directe naasten het niet voelen, maar wellicht het kind van om de hoek wel. Of een ander kindje wat door jouw stad/dorp loopt bij de intocht met zwarte pieten en tegelijkertijd het enthousiasme van andere moet aanzien. Misschien durven die zelfs wel niet uit te spreken in een omgeving waar iedereen aangeeft dat het niet speelt (want het is doodeng om je uit te spreken als je weet dat je wellicht niet gesteund wordt). Er speelt wel meer niet in mijn directe omgeving, maar dat betekent niet dat ik geen deel van de oplossing kan zijn. Ik snap je ergens wel, maar ik hoop toch dat juist mensen zoals jij zich gaan uitspreken. Zodat het niet meer enkel de mensen op tv zijn.

5 likes

Ik snap je punt maar ik zou dit best wel een heftig bericht vinden als ik @Fishing was. Ze lijkt open te staan voor discussie en voor het aanpassen van haar mening dus waarom niet op een wat minder harde manier je standpunt duidelijk maken ipv zeggen; ik geloof niet
 je vertelt mij niet
 Daarmee bereik je alleen maar weerstand.

27 likes

Ja tuurlijk hoor je dat.

Maar hecht jij dan niet meer aan de mening van je naasten dan aan die van “de mensen op tv”
? Voor alle onderwerpen?
De boer bij Pauw doet mij minder als mijn buurman-boer.
De mening van de man in rolstoel bij Beau, doet mij minder als die onze familievriend, die na een ongeluk daarin zit.
De anti-vaxx vrouw bij Pauw doet mij minder als dat Neefje wat overleed en de mening van zijn ouders


Tja, ik vind het heel gek om dan als “niet deel van de minderheidsgroep” te roepen: het moet stoppen. Terwijl de mensen die ik ken uit die minderheidsgroep, juist pro zijn? en ik nooit “actief” verdriet gezien heb (nu, je hier en via instagram leest) wordt dat wel tastbaarder ja. Daarom stel ik mijn mening misschien wel langzaam bij nu. Maar ben tot nu toe wel meningloos geweest denk ik, want
 als het die minderheidsgroep zelf al niet uit maakt: “wie ben ik dan om er iets van te vinden.”

Overigens hebben we het niet over de neef van de buurman: 75% van mijn schoonfamilie is Afrikaans. Die 2 gezinnen wonen hier: de rest daar :slight_smile:

6 likes

Als je ervoor open staat om dingen te leren over racisme kun je het beste het volgende topic meelezen:

Naar mijn idee zou iedereen dat moeten doen, en misschien de mensen die nooit iets meekrijgen van racisme of white privilege nog meer. :blush:

7 likes

Ik ben zo’n ‘neutrale persoon’. Ik heb persoonlijk gewoon geen sterke mening over (zwarte) Piet.

Heb het zelf nooit als racistisch ervaren, maar ik ben zelf ook geen persoon van kleur. Ik moet ook zeggen dat ik niet 100% begrijp waarom mensen van kleur zich hier verdrietig en gekwetst door voelen. Maar blijkbaar is het zo. Hoeveel moeite is het dan om daar rekening mee te houden en over te gaan naar roetveegpieten?

Vind het heftig dat sommige mensen zo strak willen vasthouden aan iets dat blijkbaar kwetsend is voor zoveel mensen. Ook al begrijp je niet precies dĂĄt of ik waarom het kwetsend is, als het zo blijkt te zijn kun je daar toch rekening mee houden?

3 likes
off-topic: racism

https://www.youtube.com/watch?v=yJo4iu9yhm0

Ik zag dat het hierboven al was geplaatst, maar ik kan dus echt verdrietig worden als ik dit zie en hoor. Ik had het er gisteren ook met mijn vriend over. Ik vind Ă©cht dat onze regering een duidelijk standpunt in moet gaan nemen m.b.t. dit hele feest. Dat er een verbod komt op zwarte piet, en het vanaf nu 'rood, paars, roetveeg, of whatever al zijn. Dan zijn mensen misschien boos. Maar daar wennen ze ook wel aan. Op dit moment lijkt het bijna een vrijbrief van racisme te worden. Dat het normaal wordt. Zo zie je ook bij deze voetbalwedstrijd. Bovendien kĂĄn het anno 2019 gewoon Ă©cht niet meer en ik begrijp echt niet dat als er mensen zijn die dit extreem pijn doet, je dit niet aanpakt. Ik schaam me hier als Nederlander echt voor, terwijl ik normaal erg trots ben op mijn Hollandse status.

10 likes

Dankjewel!

Het is een gevoelig onderwerp zo blijkt, en ik vind het niet gek dat mensen dan met iets meer emotie argumenteren :)!
Ik bedenk me dat ik op andere onderwerpen misschien wel net zo verhit ben, die voor mij weer meer spelen.

8 likes

@Fishing Ik ben het hier helemaal mee eens, ik vind het ook oprecht jammer dat iedereen zo heftig reageert. Wat ik uit jouw berichten haal is dat je er voorheen helemaal niet mee bezig was maar door de discussie hier op het forum dingen anders gaat bekijken. Ik vind dat juist heel goed, en dan is het zonde dat mensen vallen over het feit dat je aangeeft er neutraal tegenaan te kijken. Ik zou dan liever zien dat er gewoon op een nette manier uit wordt gelegd waarom zwarte piet niet kan, i.p.v. meteen gaan roepen WIE STAAT ER NOU NEUTRAAL TEGENOVER RACISME!!!

Laten we vooral het gesprek hierover niet uit de weg gaan, zeker tegenover mensen zoals @Fishing die hier open minded in staan.

Ik kom ook uit een klein dorpje en ik merk dat het hier gewoon niet leeft. Het is hier echt ondenkbaar dat er geen zwarte pieten bij de intocht zijn, kom niet aan met roetveegpiet want mensen lachen je uit. Heel jammer, want ik ga dus niet naar de intocht in mijn dorp.

11 likes

Prima, maar dan hoeft het niet afgeschaft te worden.

De Kerstman kan eigenlijk ook niet meer in deze tijd, hij is een dierenbeul en nogal pijnlijk om zo’n dikzak te zien voor anorexiapatienten.

22 likes

Haha, tsja, kon t niet laten.

Overigens ben ik ook voor roetveeg als mensen er last van hebben. :slight_smile: maar dan ga ik er wel van uit dat t dan ook allemaal prima is.

6LlqCea

:kissing_heart:

Ik denk eerder dat het omgekeerd is haha.

52 likes

Je bedoelt het vast grappig door te zeggen dat “de kerstman dan ook niet meer mag want hij is een dierenbeul en het is zielig voor anorexiapatiĂ«nten” maar het slaat gewoon helemaal nergens op. Heeft niks te maken met “dat ik het punt niet snap”. Ik snap je punt donders goed maar het is gewoon een heel erg slechte “grap”

4 likes

En ik wil even zeggen dat :kissing_heart: toevoegen echt zo kut is, de nieuwe :smile2:

4 likes

Over anorexia heb ik dan wel weer een mening hahaha. Als ex anorexia patiënt, kan ik zeggen dat ik nooit aanstoot heb genomen van de kerstman. Maar wel kerst (& Sint) erg stressvol vond vanwege al het eet gebeuren er om heen.
Overigens vond ik dikke mensen altijd fijn, want “zo erg was het nog niet bij mij”. Shame on me. Dat is een hele zieke gedachte en absoluut niet iets wat ik nu nog kán denken - maar dat is wat een eetstoornis in je hoofd doet.

Maar of dat voor alle anorecten geldt (geen aanstoot aan de kerstman) weet ik niet.

However; dikke plus voor Sneep memes

5 likes

:joy::joy:. Vind het echt een goed gevonden naam want mijn dochter riep direct ‘met zijn paaaardje Ozosnel zoals in het liedje!!’ :joy::joy:

2 likes

Wow besef dit nu pas hahaha

3 likes