Mommybloggers topic

Staat een nieuwe foto op zonder piet

Ik wil ze nog wel het voordeel van de twijfel geven, dat ze het allemaal erg onhandig formuleren maar niet daadwerkelijk pro zwarte piet zijn. :thinking:

Ik vond de reactie van Suuz erg sterk.

6 likes

Dat het goed is dat ze zich gekwetst voelen, dat het misschien een greintje is van hoe zwarte mensen zich al jaren voelen.

Als iemand die comment nog heeft?

18 likes

Ik houd me normaal in, maar ga inmiddels los op Insta. Niet te doen hoe ignorant deze mensen zijn. Ook de volgers met laat het rusten. Niet te doen hoe walgelijk dit is.

10 likes

Hahaha ik ben ook lekker bezig

3 likes

Hahahaha me too

2 likes

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden maar ik ben zo ontzettend blij dat zoveel mensen zich uitspreken tegen zwarte piet.

Mijn vader had heel wat jaren geleden ontdekt dat hij via Joop.nl kon discussiĂ«ren en hij was echt onwijs fanatiek. Toen de discussie over zwarte piet in 2011 begon op te spelen was hij ook druk bezig met reacties plaatsen tot hij me op een avond na de zoveelste reactie huilend opbelde “snappen ze het nou echt niet?” Ook hij is vroeger uitgescholden voor zwarte piet en heeft zijn mening over zwarte piet op latere leeftijd nooit onder stoelen of banken geschoven. Wat ben ik blij om te zien dat er al zoveel meer mensen inzien dat zwarte piet niet okĂ© is. De reacties op Instagram deden me echt goed, ik ga zo m’n vader even bellen

107 likes

Liefs voor je vader.

Blijven uitspreken is zĂČ belangrijk.

10 likes

“Ik vind het zo idioot dat jĂșllie hierin in de slachtofferrol schieten. ‘Wij voelen ons gekwetst’. ‘Wij vinden het verdrietig’. Nee, jullie maken andere mensen verdrietig en kunnen daar de consequenties niet van incasseren. Maar dit heb je volledig aan jezelf te danken. Het zou jullie sieren als je zou zeggen: ‘sorry als we mensen gekwetst hebben met onze foto en de begeleidende tekst. We gaan hiervan leren.’ Zwarte piet is geen onderdeel van een inclusief kinderfeest en gaat dat ook nooit worden. Ik hoop werkelijk dat jullie dat gaan inzien.”

@anon12348926

22 likes

Ik ben ook aan het reageren geslagen. Rot op hoor. Ik ga nog even door alvorens ik ontvolg.

3 likes

De stiefmoeder van mijn man had laatst op fb gepost: als we in Nederland geen zwarte Piet meer mogen, dan hoeven we ook niet meer voor Sinterklaas te spelen!!

Echt bijna huilen van ergernis. Maar goed ik ga maar niet in discussie met mijn schoonfamilie want zij zijn zo dom dat ze toch altijd denken dat ze gelijk hebben

6 likes

Ik ben ook ff flink aan het liken geslagen. Maar voel me ook echt een beetje sad van alle positieve reacties
 :confused: Tis een kinderfeest, mensen doen zo moeilijk
 dat soort domme reacties. Had niet verwacht dat mensen er nog zo over dachten

2 likes

Want? Mensen moeten maar gewoon normaal doen, en niet meteen met allerlei termen gaan smijten :’)

Wat vinden jullie trouwens van hoe het op de Antillen enzo wordt gevierd?

1 like

Wauw. Ik moet heel eerlijk zeggen: ik ben er een beetje meningloos in.
Misschien omdat ik maar 2 “gekleurde” gezinnen ken, en zij zelf helemaal lyrisch zijn over zwarte Piet. Zwart van roet. Zo zwart als zijzelf
 Die hele discussie leeft hier ook niet lokaal.

Maar het zou mij ook geen snars uitmaken als ze roetvegen hebben, zolang ze een beetje logisch nadenken en dan niet (zoals bij ons in t dorp) de juffen en meesters van de onderbouw blijven inzetten bij de lokale intocht :’)
 Ruil dan van dorp ofzo, dorp A in dorp B en andersom. Kleurtjes (paard, geel) vind ik wel stom, want dat heeft niks met het roet verhaal te maken.

Ik zou ook een foto plaatsen als er een zwarte zwarte piet op staat. Ik zou er geen provocerende tekst bij zetten
 Al helemaal niet als het je inkomstenbron is 
 das toch
 dom?!

7 likes

Oh jongens wat een ontzettend domme posts onder die foto. Mensen snappen gewoon echt niet waarom zwarte piet gewoon niet oke is?! Was 'ie vroeger ook niet hoor!!!

En ondertussen komt die Bibian in mijn feed voorbij met haar kinderen naast Zwarte Pieten.

GODSAMME HOU OP

8 likes

De piet op de foto is het provocerende, niet de caption. En fijn dat die twee gezinnen die jij kent geen problemen hebben met zwarte piet maar je krijgt toch mee hoeveel mensen er wél een probleem mee hebben? Reden genoeg om er vanaf te willen.

1 like

Tuurlijk. Maar nu zwengel je het zelf aan.

Net als je kind op het aanrecht leggen en je omdraaien. Dat laten zien is al dom, het vervolgens filmen nog dommer, daar vervolgens op zeggen dat je het zelf oké vind, is weer dom^3.

4 likes

‘Iedereen kan Piet worden. Dan mag je Sint helpen en das super speciaal’

Opgelost.

2 likes

De caption in hun orginele bericht “Je maakt je zelf niet wit door iemand anders zwart te maken” is op zoveel vlakken fout. Helemaal als je kijkt naar de constructie van ‘race’ (ik volg nu een vak en dat gaat over de constructie van gender, race en seksualiteit in (post) koloniale geschiedenis). Witte mensen, vooral witte superioriteit, kunnen enkel bestaan door een groep te creĂ«ren die precies het tegenovergestelde is van de witte groep.

Ik had ook iets gereageerd op hun eerdere bericht en daar werd zo vijandig op geregeerd. Toch hoop ik dat ze hier nog kritisch op gaan terugkijken en er wat van leren. Want je kan dan wel zeggen dat je voor diversiteit is, maar als dat niet intersectioneel is slaat het alsnog nergens op.

4 likes