Mommybloggers topic

Want? Mensen moeten maar gewoon normaal doen, en niet meteen met allerlei termen gaan smijten :’)

Wat vinden jullie trouwens van hoe het op de Antillen enzo wordt gevierd?

1 like

Wauw. Ik moet heel eerlijk zeggen: ik ben er een beetje meningloos in.
Misschien omdat ik maar 2 “gekleurde” gezinnen ken, en zij zelf helemaal lyrisch zijn over zwarte Piet. Zwart van roet. Zo zwart als zijzelf… Die hele discussie leeft hier ook niet lokaal.

Maar het zou mij ook geen snars uitmaken als ze roetvegen hebben, zolang ze een beetje logisch nadenken en dan niet (zoals bij ons in t dorp) de juffen en meesters van de onderbouw blijven inzetten bij de lokale intocht :’)… Ruil dan van dorp ofzo, dorp A in dorp B en andersom. Kleurtjes (paard, geel) vind ik wel stom, want dat heeft niks met het roet verhaal te maken.

Ik zou ook een foto plaatsen als er een zwarte zwarte piet op staat. Ik zou er geen provocerende tekst bij zetten… Al helemaal niet als het je inkomstenbron is … das toch… dom?!

7 likes

Zonder tekst is het nog steeds racistisch en hadden ze die opmerkingen alsnog gekregen. Prima dat ze zo ‘dom’ zijn dit online te zetten. Weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt en kun je ze mooi ontvolgen. Stiekem racisme is nog steeds racisme natuurlijk.

29 likes

Oh jongens wat een ontzettend domme posts onder die foto. Mensen snappen gewoon echt niet waarom zwarte piet gewoon niet oke is?! Was 'ie vroeger ook niet hoor!!!

En ondertussen komt die Bibian in mijn feed voorbij met haar kinderen naast Zwarte Pieten.

GODSAMME HOU OP

8 likes

De piet op de foto is het provocerende, niet de caption. En fijn dat die twee gezinnen die jij kent geen problemen hebben met zwarte piet maar je krijgt toch mee hoeveel mensen er wél een probleem mee hebben? Reden genoeg om er vanaf te willen.

1 like

Tuurlijk. Maar nu zwengel je het zelf aan.

Net als je kind op het aanrecht leggen en je omdraaien. Dat laten zien is al dom, het vervolgens filmen nog dommer, daar vervolgens op zeggen dat je het zelf oké vind, is weer dom^3.

4 likes

‘Iedereen kan Piet worden. Dan mag je Sint helpen en das super speciaal’

Opgelost.

2 likes

De caption in hun orginele bericht “Je maakt je zelf niet wit door iemand anders zwart te maken” is op zoveel vlakken fout. Helemaal als je kijkt naar de constructie van ‘race’ (ik volg nu een vak en dat gaat over de constructie van gender, race en seksualiteit in (post) koloniale geschiedenis). Witte mensen, vooral witte superioriteit, kunnen enkel bestaan door een groep te creëren die precies het tegenovergestelde is van de witte groep.

Ik had ook iets gereageerd op hun eerdere bericht en daar werd zo vijandig op geregeerd. Toch hoop ik dat ze hier nog kritisch op gaan terugkijken en er wat van leren. Want je kan dan wel zeggen dat je voor diversiteit is, maar als dat niet intersectioneel is slaat het alsnog nergens op.

4 likes

Een kennis van mij tagt me met: doe eens rustig man
Nou, daar kan ik dus al helemaal niet tegen

8 likes

Maar dan stappen we ook af van het Spanje verhaal? Want je kan niet daar in t pietenhuis wonen en hier wonen tegelijk. Dat zou ik jammer vinden.

De magie zat voor mij vroeger niet in het zwart zijn van zwarte piet. Maar wel in het avontuur: komt ie wel? Zijn ze wel getraind? Gaat het goed met die boot?! De hele reis maken enzo.

2 likes

IK BEN RUSTIG :angry::face_with_symbols_over_mouth:

9 likes

Michelle Bollen had vandaag ook een foto geplaatst met zwarte piet, en zij heeft hem ook alweer verwijderd

Ja letterlijk

Hij komt met de FUCKING trein dit jaar ipv een boot. Hij heeft een nieuw paard?! Ik zie echt IEDEREEN dit accepteren en over Piet moeten we blijven discussiëren?

Sorry, niet persoonlijk naar jou, mijn woede.
Maar ik zie oprecht niks goeds in het verdedigen van Zwarte Piet.

36 likes

Vroeger werden kinderen bang gemaakt ontremd het Sinterklaas feest, was ook een traditie maar daar hoor je niemand meer over haha

1 like

Oh jongens dat weet ik allemaal niet hoor. Mijn baby is niet into Sint, en wij dus ook niet… of ie een ander paard en trein/auto heeft. Hier in dit boeren polderdorp komt ie gewoon met stoomboot volgende week. Ja: volgende week. Want ik hoor al 20jr: Sint kan niet tegelijk in DE plek aankomen en in ons dorp!

Kwam er 2jr geleden pas achter dat ons dorp raar is en het overal normaal is dat dat op dezelfde zaterdag gebeurd…

Edit: ah ik begrijp dat zijn nieuwe paard watervrees heeft? Hoop dat ie daar de komende 5dgn goede begeleiding voor krijgt!

1 like

De discussie gaat ook niet om de kleur. De discussie gaat over of een minderheid, specifiek mensen van kleur, iets mogen bepalen in een land. Het antwoord daarop is nee. Als het nou over geschiedenis, politieke stappen of tradities gaat. Nederland is daarin zwaar discriminerend.

2 likes

Ondanks dat ik snap dat deze discussie is aangewakkerd door een mommyblogger, is het een idee om dit verder voort te zetten in een meer geschikt topic?

9 likes

Haal nu meerdere comments door elkaar maar ik blijf de comment van suuz heel goed vinden!

Lees nu dat die marketingvrouw is geblokkeerd. Zo erg respecteren ze dus iedereen

9 likes

Helemaal eens hoor.

@Fishing het verhaal is al aangepast door het Sinterklaasjournaal. Dat is een heilig medium voor kinderen die in Sint geloven. Amerigo, de schimmel, is met pensioen. Hij heeft een nieuw paard en die heet Ozosnel. En Ozosnel heeft koudwatervrees dus ze kwamen dit jaar met de stoomtrein ipv met de boot.

Ik heb drie kinderen, waarvan 2 heel erg into Sint zijn. Ze hebben niet eens vragen gesteld over de veranderingen. Ze zien ongeschminkte Pietjes en zeggen ‘dat zijn nieuwe Pietjes, die moeten nog door de schoorsteen’. En mijn zoon is helemaal van plan om later ook Piet te worden.

De ware boodschap van het Sinterklaasjournaal momenteel; het boeit kinderen dus geen fuck als je het verhaal veranderd. Ze gaan er zonder moeite in mee.

16 likes