Ik zou boos worden inderdaad maar niet op het kind. Want het kind weet niet wat hij of zij verkeerd doet. Die denkt een groot geheim te weten en wil dat natuurlijk graag delen met andere kinderen. Maar ik denk dat je al ouders zijnde hier zeker een rol in hebt. En ja, het is niet mijn feest. Maar het is wel het feest van mijn kinderen. Zoals @Tessa al zei: ik wil graag zelf bepalen wanneer ik dit mijn kinderen vertel en dat op mijn manier doen.
Dus ik moet maar tegen mijn kind liegen omdat hij het jouwe anders misschien de waarheid vertelt? 
Nee helemaal niet. Als jij niet wilt dat je kind niet gelooft moet je dat helemaal zelf weten. Maar maak niet de keuze voor mijn kind. Die kan ik goed zelf maken, net zoals dat jij zelf de keuze kan maken dat jouw kind niet geloofd.
Overigens is het hier dus geen âgroot geheimâ wat hij denkt te weten en te moeten verklappen, het is voor hem net zo min een issue als dat Nijntje niet echt bestaat of dat Koning Koos in het Zandkasteel een man in een pak is. Maar als het ter sprake komt, zegt hij dus kennelijk wel dat het maar een verhaaltje is. Kleuters van deze leeftijd die wel geloven, zullen dan denken: âwaar heeft hij het nou weer over
â en hooguit thuis om opheldering vragen (en als papa/mama dan zegt dat dat het wel echt is, dan hechten ze echt geen waarde aan wat mijn zoon gezegd heeft. Als je dat wel denkt dan overschat je deze leeftijd).
Maar die keuze maak je toch niet bewust voor het kind van een ander? Als mijn zoon zijn mond voorbij praat, is dat natuurlijk heel vervelend, zeker als jij vindt dat jouw kind er nog niet aan toe was. Maar het zijn nou eenmaal kinderen en op die leeftijd volgens mij niet bijster goed in het bewaren van geheimen. Natuurlijk zou ik mijn kinderen uit proberen te leggen dat ze dit niet tegen andere kindjes moeten vertellen, maar als ze dat desondanks wel doen dan is het niet zo dat ik een beslissing heb gemaakt ten nadele van andere ouders, mijn kinderen hebben gewoon niet naar me geluisterd 
Ik was hier nog helemaal niet klaar voor
Bumba is wel echt, toch?
Ik vind het wel leuk want ik vind haar stijl heel tof. Maar ik zou het me zoooo ontzien als ik hen was. Al snap ik de redenen wel.
Vraag maar aan Martine van 2wmn. Die heeft hechte banden met Bumba.
Ik vind dit echt een hele hypocriete discussie, en ik vind het echt een hele vreemde uitspraak dat jij voor je kind bepaalt wanneer jij de traditie wilt verbreken. Als je het vanuit een ruimer perspectief bekijkt ben je eigenlijk gewoon glashard aan het liegen tegen je kind dus wat maakt het uit als hij/zij het op een eerder of ander moment van een klasgnootje te horen krijgt?
Of begrijp ik je verkeerd? Dat kan natuurlijk ook! Corrigeer me dan gerust. Krijg alleen nu echt de indruk dat jij per se de touwtjes in handen wilt hebben over wanneer JIJ het tijd vindt dat je kind niet meer gelooft en ik begrijp gewoon niet waarom je daar zoân issue van zou maken.
Ik vind Sanny over het algemeen wel leuk, maar zulke uitspraken vind ik ook altijd zo ergerlijk. En inderdaad worden ze vaak door mensen gezegd die weinig vervelende dingen meemaken.
Zal wel van Cóóóstes zijn.
(Nee sorry weet t niet, erger me enorm aan haar uitspraak)
Waarom mag een ouder die buiten de opvoeding staat van mij en mijn kind besluiten of mijn kind wel of niet geloofd? Waarom mag ik die keuze zelf niet maken voor mijn kind? Als ik er voor kies om mijn kind dat pas op haar 16e te vertellen dan is dat toch mijn keuze? Ieder voedt zijn of haar kind toch op zoals jij denkt dat je het goed doet? Ik heb het al vaker gezegd, maar ik lieg regelmatig tegen mijn kind. De chocolade is op. Het is alllaaaaaang bedtijd geweest. Nee sorry maar mama heeft geen euro voor de bots autoâs. Ik vind dat ieder voor zichzelf mag weten hoe en of je je kind in het sinterklaas feest laat geloven. Maar respecteer dan ook de andere opvoeding van andere ouders. Ik vind het een fijne en gezellige periode met mijn 3 kinderen, en wanneer ik denk dat het tijd om ze te vertellen dat het allemaal een grote show is, dan wil ik ze dat graag zelf vertellen. En natuurlijk, als ik daarmee wacht tot ze 10 zijn dan is de kans erg groot dat ze het van iemand anders horen. Maar nu ze 5 is mag ze van mij nog lekker zingen voor haar schoen en hyperactief rond springen bij het sinterklaas journaal, pyjama feestjes houden in de woonkamer om de pieten te betrappen,
Hahah was wel het eerste waar ik had gekeken en ook bij haar andere huismerken Stradivarius en Vanilia
Serieus, waarom deze toon? Je kan het niet voorkomen en ik zou niet boos worden op een kind/ouders (hoewel expres doorvertellen door met name oudere kinderen wel echt flauw is imo) maar ik zie echt niets verkeerds in de traditie van Sinterklaas vieren. Meer een sprookje dat je vertelt zoals zoveel meer toch, je gaat ook niet bij ieder boek dat je voorleest zeggen âeh by the way draken zijn niet echt en je moet je maar afvragen of het leuk is om in het echt een prinsesje te zijnâ of in de Efteling zeggen ânou die Droomvlucht dat is dus gewoon papier-machĂ©â.
Vind het echt jammer dat nu de hele traditie in ongenade lijkt te zijn gevallen. Vond en vind het super leuk, eerst natuurlijk geloven en de spanning van wat zit er in je schoen, daarna het samenzweerderige met mijn ouders toen mijn broertje en zusje het nog niet wisten en ik al wel, later surprises knutselen in de klas en thuis. Vind ook de initiatieven tegenwoordig met cadeautjes voor kinderen uit minder daadkrachtige gezinnen super leuk.
De behanglijm staat hier in ieder geval alweer klaar hoor en als ik ooit kinderen krijg hoop ik dat ze een paar jaar kunnen genieten van de sfeer en spanning zonder dat iemand dat per se vroegtijdig afkapt (en zonder Zwarte Piet trouwens). Denk idd dat ouders wel het beste kunnen inschatten wanneer het een goed idee is om te vertellen dat het niet echt is.
Hier ben in het helemaal mee eens! Maar vind het dus wel een verschil met kleuters die het keihard verkondigen in de klas, of een bijna zevenjarige die het op het schoolplein gaat vertellen. In dat laatste geval; hoe langer ik wacht met mijn kind hoe groter de kans dat ze een keer uit school komt met vragen, omdat een kindje haar iets gezegd heeft. In het eerste geval (mijn zoon is 4) zou IK het wel verdrietig vinden dat de magie voor hem al over is. Mag iedereen een mening over hebben, daarom schrijf ik ik. Want dan zou ik ook nog eens tegen mijn kleuter moeten zeggen ânee joh dat kindje liegtâ. Dus nee ik zou op niemand kwaad zijn, ik zou het alleen gewoon heel jammer vinden. Ik hoop mijn drie kinderen alledrie ongeveer even lang in Sint te kunnen laten geloven
Mijn dochter van 6 weet ook dat sinterklaas niet bestaat maar we hebben wel afgesproken dat ze dat nog niet verklapt aan andere kinderen uit haar klas bijvoorbeeld. Tot nu toe is dit goed gelukt. Ik merk dat ze het sowieso zelf hartstikke leuk vindt om nog op te gaan in haar fantasie wat sinterklaas betreft, ze is de grootste fan van het sinterklaasjournaal en vindt de sfeer en de cadeautjes uiteraard helemaal geweldig. Wel zong ze: âOh kom maar eens kijken wat er in mân schoentje zit, alles gekregen van die goede⊠Mamaaaa!â 
En in hoeverre zoân afspraak om het niet te verklappen haalbaar is is nog maar de vraag natuurlijk maar ik vind het wel iets wat ik wilde bespreken met haar.
Ook voor @Taartje
Sorry dat mijn toon wellicht wat vijandig overkwam! Natuurlijk moet je het feest lekker vieren, ben ik ook groot voorstander van en wij doen het thuis ook nog steeds! Niets is leuker dan kindjes met in pietenpakjes zingend voor hun schoentje.
Ik bedoelde echter meer dat je het gewoon niet kunt tegenhouden dat ze het van anderen horen en dat, zodra dat het geval is, je als ouder dan boos kunt worden. Thatâs life. Natuurlijk kun je een beetje balen, maar ik vond het begrip âboosâ heel erg storend.
Ik heb verder totaal geen problemen met de traditie en het feest zelf, integendeel!
Dit was dus precies ook mijn eerste reactie naar @Yay. Kwam op mij een beetje vervelend over, dat het grappig is dat jouw kind het rond aan het bazuinen is. Groep drie is bijna 6/net 7 zo rond de kerstvakantie dus ik kan me voorstellen dat er genoeg ouders zijn die het pas na 5 dec willen vertellen.
Maar ik zeg toch zelf dat hoe langer ik wacht, hoe groter de kans is dat ze het van een ander kind horen? Dat beaam ik toch juist? Dat dat een gevalletje eigen risico is. En @Monstertruck.