Oh wat goed dat ik dit ook eens bij iemand anders hoor. Ik ben zelf ook precies zo ‘opgevoed’ dus dat mijn ouders mij vertelden dat het een toneelstukje is. Ik wist dus ook altijd dat ik de kadootjes van mijn ouders kreeg. Alsnog heb in het altijd een gezellig feest gevonden. Ik ben zelf van plan mijn kinderen het ook op deze manier mee te geven.
Mijn jongste broertje was een jaar of 5/6 toen hij erachter kwam dat Sinterklaas niet bestaat. Thuis vierden we het nooit en van zijn oudere broer en zus kreeg hij vrij vroeg te horen dat hij niet bestat. Mijn ouders hebben toen inderdaad gezegd dat hij niet bestaat, maar dat hij dat geheim absoluut niet mocht verklappen op school, omdat het zielig was voor zijn klasgenoten. Hij verklapte het nooit, deed gezellig mee en zei zelfs: ‘mama, kun je speelgoed kopen morgen want we moeten in de klas laten zien wat we van de sint hebben gekregen’. Het jaar daarop had niemand tijd om speelgoed te kopen en toen zei hij doodleuk ‘ow ik neem gewoon een autootje mee van huis’.
Die spanning hoort er voor veel kinderen wel bij he? Niet specifiek Sint, maar ze zijn ook doodzenuwachtig voor hun verjaardag, kinderfeestje, trakteren op school etc etc…
Denk dat het ook vooral spannend gemaakt wordt door de ouders. 5x in de week schoen zetten, zeggen dat de pieten alles horen en als je stout bent in de zak moet, keihard op het raam bonken, ‘rommel Piet’ die het huis overhoop haalt… Hier houden we het simpel: 1x per week schoen zetten voor een mandarijntje en met pakjes avond belt hij rustig aan ipv op het raam te bonken
Fijne discussie dit trouwens. Mijn omgeving is heel erg pro zwarte piet maar zelf gaat het me steeds meer tegen staan. Toevallig vanmiddag een ‘leuk’ Sinterklaas boek geleend bij de bibliotheek: ‘witte Pietje’. Dacht dat het een beetje zou gaan over wat er nu allemaal speelt. Nou, nog nooit zo’n racistisch verhaal aan m’n kind voorgelezen. Heb haar ook gelijk uitgelegd dat het een heel raar boek is en dat het morgen terug gaat om een leuk verhaaltje uit te zoeken (de Sint is ziek dus pieten moeten voor Sinterklaas spelen. Dat kan niet, want ze zijn zwart. Daarom maken ze hun gezicht wit met verf en meel?! WTF).
Anyway, ik heb nog veel dingen aan te passen hoor. M’n seizoenstafel heeft ook nog zwarte pietjes staan, maar ik ga zsm roet pietjes maken en de zwarte weg doen. In mijn omgeving leeft de pietendiscussie helemaal niet zo, behalve dat iedereen pro zwarte piet is. Maar begin steeds meer in te zien hoe belachelijk dat eigenlijk is? Hoop van harte dat de pieten op school straks gewoon roetvegen hebben…
Helaas ook blackface zonder oordeel in de vlog van wil, al heb ik het idee dat ze het zo weinig mogelijk in beeld brengt.
Ik vond Sinterklaas als kind echt altijd super leuk en spannend. Heb het ook nog heel lang jammer gevonden toen ik niet meer geloofde want toen was het veel leuker en spannender. Heb er ook zeker geen trauma van opgelopen dat m’n ouders tegen me ‘gelogen’ hebben. Zou mijn kinderen deze fantasie ook gunnen en het zonde vinden om ze dit te ontnemen. Grappig om te zien dat er hier zoveel mensen hele andere ideeën over/ervaringen mee hebben.
Ik kan met niet meer herinneren dat mijn ouders het vertelde eigenlijk…
Hier echte Sint believers en de kleinste hobbelt erachter aan. Ik vind het leuk om te vieren met mijn kinderen en als de jongste straks oud genoeg is, stappen we over op Kerst.
En ik heb geen moeite met die ‘leugen’ want ik lieg eigenlijk heel veel tegen mijn kinderen. ‘Het is al bedtijd. Nee je kan niet spelen want mama moet heel veel doen vandaag. Nee je mag geen hapje van deze chocola, daar zit drank in. Als je te dicht op de tv staat krijg je vierkante ogen. En wortels zijn goed voor je ogen want heb je wel eens een konijn met een bril gezien. Nee ik heb niks in mijn mond. Ik heb ook echt geen idee waar die chocoladesint is gebleven. De batterijen van je brandweerauto zijn voor altijd stuk. Ik kan die neonroze glitterbroek niet voor voor je kopen want ik heb geen geld’.
En dit was alleen vandaag.
Hahahaha love this
Ik werk in het onderwijs en vraag al een aantal jaar of we roetveegpieten kunnen krijgen maar werkelijk al mijn collega’s worden dan boos en zeggen dat het traditie is… Hoe vaak ik niet al de discussie aan ben gegaan. Wij hebben dus zwarte pieten met rode lippen. Echt hoor het liefst meld ik me ziek op die dag.
Zelf heb ik groep 7/8 en zei geven aan dat het niet boeit hoe de piet uit ziet. Kinderen hebben er nul moeite mee maar ouders… oh oh ik moet altijd uiterst voorzichtig zijn met mijn woorden want anders heb je zeer boze ouders op de stoep die naar je hoofd slingeren dat je de kinderen brainwashed. We hebben echt nog een lange weg te gaan en dat komt allemaal door de volwassenen…
Heel erg flauw van die neonroze glitterbroek en brandweerauto.
Wat frustrerend he.
Wij hebben het een beetje andersom. Ik werk ook in het onderwijs en onze school wil graag roetveegpieten, de ouders ook. Echter, heel veel sinterklaasverenigingen die op scholen langskomen op 5 december bieden dit gewoon niet aan?!
Die zeggen dan ‘nee, sorry wij hebben alleen zwarte pieten’ Zo stom.
We hebben er nu 1 gevonden waar ze sowieso met 2 roetveegpieten komen, maar de rest van de pieten is wel zwart. Ik snap er echt niks van.
Op de school van mijn dochter zingen ze zelfs hanky panky inclusief “spleet” ogen. Ik heb dit tot nu toe iedere keer aangegeven op school dat ik dit niet meer van deze tijd vind. Maar de juffen vinden dat het “erbij hoort”. Net als zwarte pieten. Ik zeg voortaan niks meer er over. Ik blijf dezelfde discussies voeren met dezelfde mensen.
Bij ons zijn het ouders van school. School volgt het sinterklaasjournaal en ik weet dat er eerder gedoe was vanuit ouders dat er een gekleurde piet was. Zelfs met dreigen de kinderen van school af te halen.
Ik vind het zo raar dat VOLWASSENEN dus zulke dingen doen, zeggen whatever om maar HUN zin door te drammen over een KINDERFEEST! Dat plaatje van die man die huilt omdat een roetveegpiet een cadeau of pepernoten geeft en roept ik wil zwarte Piet boehoeeee. Ik vind dat zo raar! Alle pro zw Pieters roepen het hardst het is een kinderfeest, maar zitten te janken omdat hij niet meer zwart mag zijn om hele valide redenen. Traditie mijn neus. Alsof je als 18 jarige het je ook maar iets boeide, je deed aan surprises waarschijnlijk. Geen Piet of sint die er aan te pas komt.
Het lijkt ook wel alsof ze dan allemaal vinden dat ‘wij’ meteen het hele Sinterklaasfeest willen afschaffen. Het kan prima met andere pieten, evengoed een feestje en evengoed je pepernoten in augustus in de winkel. De Pieten zelf zijn heus niet gekwetst dat ze alleen met wat veegjes verschijnen
Haha oh echt joh? Dacht dat ie altijd al zo heette.
Maar is verder waar hoor, het was ook meer een gekscherende opmerking dan een serieus argument (er zijn meer dan genoeg andere argumenten te benoemen die wel serieus hout snijden)
Wauw. Het idee dat volwassen mensen om de kleur van een niet bestaand iets bereid zijn om hun kind van school te veranderen en de impact daarvan voor lief nemen. Ik zou als school bijna zoiets hebben van “doe maar, succes ermee”.
Nou dit idd!
Wil & tien hebben een video over zwangerschaps outfits. Had een andere mom blogger dat niet ook al laatst?
Wat een onsympathieke en ignorante meiden zeg, gatver