Ik vind het enorm sneu voor Martine. Ikzelf wilde een hands-off bevalling (dus mijn lichaam laten doen wat het moet doen zonder onnodige interventies) maar doordat ik zwangerschapsvergiftiging kreeg werden de plannen omgegooid. Ik heb toen zelf gekozen om ingeleid te worden (iets waar ik achteraf veel spijt van heb) en de interventies bleven zich maar opstapelen. En ja, de baby is er levend uit gekomen maar de manier waarop was echt niet prettig.
De insteek van de dokter is meestal: deze baby moet er gezond uitkomen.
Maar dat wil niet zeggen dat het voor de moeder ook positief uitpakt, zeker niet als er dingen gebeuren die niet zijn overlegd of die achteraf niet nodig waren.
Ik weet natuurlijk niet hoe Martine hier tegenaan kijkt, of het voor haar meer om de spirituele kant gaat of echt om de medische kant, maar het is echt niet verkeerd om van jezelf te weten welke interventies je wel en niet wil en om dit ook duidelijk kenbaar te maken aan je verloskundige/gyneacoloog. De organisatie die hier meer over weet is de geboortebeweging. Voor dames die hier meer over willen lezen:
Samenvatting
http://geboortebeweging.nl/