Hmm ja. Want het is procotol.
In mijn geval werden we medisch omdatze een uur NA de bevalling ze bloed wilde afnemen bij de baby. En ik wilde niet vlak na de thuisbevalling naar het ziekenhuis hoeven.
Maar; het was protocol dus ik moest nu ook een cgt, ook een vocht infuus, mocht niet meer douchen of in bad, en baby moest een elektrode achtig ding op zân hoofd. We kregen een oxytocine toegediend omdat de wissel van de wacht was en het moest opschieten.
De cgt was onschadelijk en alleen voor de barende onhandig. Het vocht infuus heeft mij schade opgeleverd. Oxytocine toedienen kan borstvoeding in de weg staan, en dus âniet goedâ voor de baby. En het was medisch allemaal onnodig. Dus⊠ja. Er wordt zo protocollair gewerkt.
Ik zeg NIET Dat dit allemaal onnodig interventies zijn hĂš! Als je uit droogt en niet in staat bent te drinken: yes please infuus! Als je kindjes hartslag instabiel is of men twijfelt: yes please banden om je buik! Echt.
Maar⊠er was niks met ons aan de hand, we hadden gewoon thuis mogen bevallen. Maar het ging om dat beetje bloed afnemen de uren ERNA.
Volgende keer ga ik dus liever met net bevallen doos in de auto denk ik.
@ElizabethGilbert ik vroeg waarom ze wilde inleiden. Het antwoord; er overlijden meer kinderen na week 41; dat wil je toch niet?!
Toen vroegen wij waarom dan? Toen kwam hij met een lijst: hogere bloeddruk, te weinig vruchtwater, groter kind, minder beweeglijk en nog een paar dingen.
Maar dat was bij ons allemaal in perfecte staat, dus voor ons leek dat risico heel niet op te gaan (beamen ze dan zelf ook) maar de kaart werd wel meteen getrokken: âdat wil je toch niet?â.
Nee natuurlijk wil ik dat niet⊠retorische vraag right?
Maar als je niet zelf verder vraagt, blijft het bij âdie kaartâ. Dat vind ik kwalijk. Je moet dus voor jezelf opkomen en er naar vragen.
Uiteindelijk zijn we de laatste week dagelijks in de gaten gehouden, een protocol wat ons werd aangeboden en ik zeker wel heb aangenomen. Daardoor hadden we vertrouwen in onze keuze. Maar elke keer als we kwamen werd de kaart direct of indirect weer getrokken⊠ook al was alles telkens perfect. Dat vond ik jammer