Mommybloggers topic

Ik vind die genderrevealparty’s toch wel zo vreselijk he… Daarna een babyshower en met pech moet je ook nog op komen draven bij een kraamborrel. Ik voel me dan ook altijd verplicht voor alles een cadeau te kopen. Wat weer super oneerlijk voelt naar vrienden die al die party’s niet houden.

Vraag me ook af waar het op gaat houden. Straks krijgen we zwangerschapstestparty’s?

10 likes

Babyshowers vind ik stiekem nog wel leuk, maar genderreveal vind ik stom. En als je dat dan echt per se wil als toekomstig moeder dan kan dat wat mij betreft best met de babyshower gecombineerd worden. Waarom zouden dat twee aparte feestjes moeten worden?

3 likes

Tja, het idee van de babyshower is volgens mij ook dat de moeder het nog relatief rustig heeft, nog niet aan bevallen toe is en nog niet in de hektiek van een pasgeboren kind zit. En juist dat je van tevoren nog even extra in de watten gelegd wordt. De babyshowers die ik heb meegemaakt waren ook meer een feestje voor de moeder dan voor de baby hoor. Ik heb zelf geen kinderen, maar kan me zo voorstellen dat je een maand na de geboorte helemaal geen behoefte hebt aan een kamer vol mensen :stuck_out_tongue:

2 likes

Dit is een ongoing discussie en er zijn twee kampen. De pro kraamborrel moeders en de anti kraamborrel moeders. En daarnaast een enorm verschil tussen je 1e kind (waarbij je de eerste 3 maanden amper toe lijkt te komen aan douchen) en de 2e/3e/4e kinderen (waarbij je na een maand denkt 'oh wel zin in een borrel, gezellig!)

Het idee dat je de eerste maand geen visite krijgt lijkt heerlijk. Maar in de praktijk kan het zo anders uitpakken. Ik was alle keren ZO trots dus ik vond kraambezoek juist heel leuk. Mits goed gepland en niet teveel tegelijk. Het idee dat ik een borrel moet houden, boodschappen moet regelen, hapjes bestellen, kamer versieren, uitnodigingen maken. Ik zou er een paniekaanval van krijgen.

8 likes

babyshower komt uit toch oa uit Amerika en is bedoeld om de zwangere te “showeren” met cadeaus. Zo kan ze de baby uitzet bij elkaar krijgen, aangezien ze daar niet aan kraamvisite en cadeaus doen, toch?

Dat mensen hier dus babyshowers en kraamvisite doen lijkt mij dan echt dubbelop. Ik ben zelf zwanger en word al moe van het idee van een genderreveal, babyshower én kraamfeest.

7 likes

Huh, serieus? Dus het is echt shower als in een douche? Ik dacht altijd dat het show-er was, als in, de baby ‘laten zien’. Vond ik al best raar, er is nog niks om te laten zien, maar goed, een douche vond ik helemaal gek. Maar met deze uitleg is daar eigenlijk best iets voor te zeggen.

1 like

@Jenn Een babyshower organiseer je toch niet zelf? Als de zwangere nou graag een gender reveal wil en haar vriendinnen organiseren een babyshower dan kan de zwangere daar toch niks aan doen? Die weet vaak niet van tevoren dat ze een babyshower ‘krijgt’.

En ik snap het juist heel goed als iemand een gender reveal party wil. Hoe mooi is het dat je zwanger bent en hoe mooi is het om met je naasten te vieren dat je een meisje of jongetje in je buik hebt? Volgens mij gaat het vooral daarom en niet per se om dat het belangrijk is welk geslacht je draagt. Het is toch leuker om het op zo’n manier te ‘horen’ dan van de echoscopiste: jullie krijgen een dochter/zoon.

Of na de geboorte een kraamborrel, natuurlijk valt er iets te vieren, je hebt een kind op de wereld gezet! Dan vind ik het niet raar dat je dat graag wil vieren i.p.v. wekenlang elk weekend en ‘s avonds nadat je partner eindelijk thuis komt van werk kraambezoek te ontvangen.

Is idd een ongoing discussie, maar wilde toch m’n mening delen. :smiley:

1 like

Voor mij vat dit artikel goed mijn mening samen wat betreft gender (aka genitaliën) reveal parties: https://metro.co.uk/2019/07/31/gender-reveal-parties-are-horrific-outdated-and-ignore-the-complexity-of-gender-10486851/

Daarbij word ik :nauseated_face: van die filmpjes waar een van de ouders gefrustreerd/boos/agressief/opgelucht reageert bij het zien van het resultaat

9 likes

Waarom ‘belangrijk gemaakt’? Toen ik mijn gender reveal had vond ik het helemaal niet belangrijk, maar vond het gewoon leuk om er op deze manier achter te komen.

Vind je dan ook dat mensen die met 16 weken een extra echo laten maken om het geslacht te weten het belangrijk maken? (Oprechte vraag)

1 like

De babykamer van mijn kind is allesbehalve roze of blauw dus daar ging het me toentertijd totaal niet om. Nogmaals ik vond het gewoon leuk om te weten. Een extra echo met zestien weken of met twintig weken horen wat het is heeft voor mij in ieder geval helemaal niks te maken met het belangrijk vinden. Cliché maar waar: als het maar gezond en gelukkig is. En toch vond ik het leuk om te weten.
Ik begrijp serieus niet wat daar mis mee is.

14 likes

Snap ergens wel dat je gewoon wil vieren dat je net iets meer weet over je kindje dan je wist voordat je t geslacht wist. Waarom niet elk aspect vieren?

Maar aan de andere kant, waarom zou je elk aspect zo willen vieren dat je een feest geeft haha

3 likes

Ja hier ben ik het mee eens. Dit merkte ik ook in mijn omgeving. Terwijl het zo bijzonder is om nieuw leven bij je te dragen en dat een vrouwenlichaam dit kan.

2 likes

Feestje heb ik zelf niet gedaan maar wilde wel graag weten wat het was. Lijkt me niet heel raar gezien het in mijn buik groeit en ik graag wil ‘bonden’ op die manier en ook gericht voor een naam kan kijken. Mijn baby heeft nauwelijks genderspecifieke spullen/kleding. Niet omdat dat het huidige heersende ‘beeld’ is, maar meer omdat ik dat leuker vind.

2 likes

Wat naar voor je, ik hoop dat je toch nog een beetje kunt genieten van je zwangerschap. :heart:

Ik herken heel erg wat je zegt over lichamelijk over je grenzen gaan. Ik heb dit helaas ook vaak gedaan tijdens mijn zwangerschap, puur uit angst dat andere mensen zouden vinden dat ik me aanstel of moeilijk doe. En ook in mijn omgeving, ik was 35 weken zwanger en ging met drie vriendinnen met de auto naar een andere vriendin en ze lieten mij achterin zitten. Het was ook nog een hele lage auto dus in- en uitstappen ging echt heel moeilijk. Of hoogzwanger in een drukke supermarkt met alleen een pak melk niet voorgelaten worden door mensen die hele volle karren hebben (is echt heel vaak gebeurd). Ik heb daar niets van durven zeggen omdat ik bang was dat mensen zouden denken dat ik me aanstel omdat ik ‘gewoon’ zwanger ben en niet invalide ofzo, terwijl ik nu denk ‘hallo?! ik had alle recht om er iets van te zeggen/vragen of ik even voor mag!’

3 likes
19 likes

Ik irriteer me aan de stories van dehuismuts op instagram. Ze lijkt af en toe niet te beseffen wat een luxe ze heeft dat haar kindjes normaliter lang slapen, maar ook dat 06.00 uur een hele normale tijd is om op te staan voor mensen met een “gewone” baan.

12 likes
Feestjes vanuit de andere kant

Ik snap dat het voor de zwangere mooi is om te vieren dat er een baby aankomt en dat gender dan een heel logisch iets is om dat vieren aan te verbinden, maar voor mij als kennis/vriendin/familielid vind ik alle feestjes om het geluk te vieren op een begeven moment wel genoeg. Ik had op een bepaald punt vier baby’s, waarvan drie van familie in 1 jaar. Allen met de nodige feestjes.

Die investering vond ik zowel financieel als qua tijd aanzienlijk. Daarnaast vond ik het zelf ook wel eens confronterend om steeds voor een ander te staan klappen, vooral omdat het zelf niet zo lekker ging (en dan zit ik nog helemaal niet in de fase waarin ik zelf hier en nu kinderen zou willen. Kan me voorstellen dat het nog lastiger wordt als kinderen uitblijven of je als (bewust) niet moeder steeds weer moet komen opdraven bij feestjes die voor jou nooit gehouden worden omdat je niet in de standaard parade mee loopt).

Het trekt in mijn ogen heel erg de aandacht naar die ene baby toe, terwijl die baby voor mij een van de velen is die in die periode geboren wordt. Daarnaast voel ik me op dat soort feestjes ook vaak opvulling: veel liever ga ik een middag met je winkelen, een taartje eten of iets waarin ik echt hoor hoe het gaat, hoe je naar de zwangerschap/het ouderschap/wat er ook speelt kijkt. Je krijgt de persoon waarvoor je er bent vaak toch niet te spreken op een feest.

32 likes

idd heel erg herkenbaar. Ik was ook voor mezelf erg streng tijdens mijn zwangerschap, heb heel lang tegen mezelf gezegd dat ‘zwangerschap geen ziekte is en ik me maar niet moest aanstellen’. Uiteindelijk had ik zoveel last van misselijkheid dat mijn vriend zelfs tegen de (vervangende, niet mijn vaste) gynaecoloog zei dat hij het niet meer verantwoord vond dat ik nog ging werken. De gynaecoloog zei toen ‘tja als we voor elke zwangere vrouw een ziektebriefje moeten schrijven, dat gaat niet he…’. terwijl ik op dat moment na 12 weken zwangerschap al 5 kg was afgevallen (maar hij nam niet de moeite om dat te checken).

Uiteindelijk ben ik een paar dagen later onwel geworden, en heeft mijn huisarts me toen duidelijk gemaakt dat ik echt niet meer kon gaan werken, waarna ik nog 3 maanden heb thuis gezeten. Ik vraag me nog altijd af wat die gynaecoloog bezielde. En ik ben soms ook wel kwaad op mezelf dat ik zo lang dacht dat het erbij hoorde en ik maar moest door doen. Op het einde van mijn zwangerschap ging ik wel weer werken, en was het exact hetzelfde riedeltje: ik ben te lang hard doorgegaan (besefte ik weer achteraf).

Overigens, ik moet altijd een beetje lachen met die gender reveal party’s. ik vind daar echt niets aan, maar dat moet iedereen zelf weten. Echter, bij ons werd op basis van de NIPtest gezegd dat we een meisje kregen. Zes weken lang aan het nadenken geweest over meisjesnamen, tot de gynaecoloog bij de volgende controle plots echt iets tussen de beentjes zag hangen:). Blijkbaar was er in het labo een verwisseling gebeurd (gelukkig was al de rest wel juist!) maar dat zou onze hypothetische gender reveal party wel een beetje klungelig hebben gemaakt.

@Jauregui Ik vond het trouwens wel belangrijk om te weten welk geslacht mijn kind had, niet omdat ik daar op zich zoveel belang aan hecht, maar omdat ik die baby daardoor misschien iets concreter kon maken. In het begin zie je niet echt een buik, voel je ook niets trappelen, dus is het allemaal heel ongrijpbaar. Ik moest daarom ook even wennen aan onze plotse ‘geslachtsverandering’. niet omdat ik op zich typische genderdingen verwacht van mijn kind (integendeel, ik gruw ervan als mensen dat bij mij doen) maar omdat het de eerste stap is in ontdekken wie of wat je kind is. Als ze mij zijn haarkleur hadden kunnen zeggen, was ik ook al blij geweest.

11 likes

Ik denk dat je hiermee mensen ook wel een beetje overschat/teveel verwacht.

Tenzij het een tweedeurs auto is zou ik er ook niet over nagedacht hebben dat het misschien comfortabeler is om voorin te zitten.

En ik zou een hoogzwangere ook niet uit mezelf eerder voor laten bij de kassa. Als iemand het zou vragen prima. Maar bij mij gaat er echt uit mezelf geen seintje af als ik een zwangere bij de kassa zie staan dat ik diegene zou moeten voorlaten. Objectief gezien is een pak melk halen niet echt een intensieve bezigheid, een heleboel zwangere vrouwen zijn hier makkelijk toe in staat. Als het voor jou echter wel zwaar is dan begrijp ik dat, maar ik vind niet dat je van mensen kan verwachten dat zij dit zelf bedenken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat het geen onwil is van mensen, maar dat je misschien zelf wat assertiever moet zijn hierin. Men kan niet altijd goed inschatten wat jij wel of niet kan.

37 likes

Dit herken ik heel erg inderdaad.

Ik ben 6x zwanger geweest en ik heb 3 kinderen. Bij de 3e zwangerschap merkte ik echt wel dat voor veel mensen het ‘speciale’ er wel vanaf was. Hoe moeilijk ook soms, ik begrijp dat ook wel weer. Daarnaast wist ik inmiddels; eerst maar eens een gezond kind op de wereld zetten. Dan gaan we het vieren.

Ik val niemand aan op wel/geen genderrevealparty of kraamfeesten. Het is zo persoonlijk en vooral; doe lekker wat jij leuk vindt. Maar snap ook dat niet iedereen het allemaal even leuk vindt.

4 likes