Maar het is geen biologisch kind. Je doet het kind in mijn ogen tekort door het zo te zien en zo op te voeden. Door de naam te veranderen sleutel je aan de biologische herkomst en pak je het weinige dat zo’n kind vanuit het leven ervoor af. Het kind heeft een naam. Het is geen asieldier, geen tabulah rasa, maar een levend wezen dat vanaf zijn eerst dag vormt en ontwikkeld. Het is al iets voordat jij het in armen krijgt. Ik begrijp de wil van adoptieouders enorm goed, maar voor mij draagt het een vorm van onwetendheid mee. (Edit: die in mijn ogen absoluut niet te wijten is aan de adoptieouder omdat het een praktijk is die we in Nederland ondersteunen, ondanks dat verschillende hoogleraren en juristen op dit gebied aangeven dat het zo eigenlijk onwenselijk is.)
Ik vind dat adoptie in Nederland een positie heeft gekregen waarin de wens en het belang van de ouder leidend is. Dat is in mijn ogen kwalijk en disrespectvol naar het kind toe. Maar net als @Tessa vind ik behoorlijk veel van het huidige adoptiebeleid. Programma’s als Met Open Armen dragen aan dat beeld bij.