Mommybloggers topic

Maar wijst vervolgens wel naar gezinnen die nog wél drie maaltijden per dag vlees eten…

Mag je er uit milieu-oogpunt nog wel een mening over hebben

22 likes

Ja klopt, maar ik vind in het algemeen iets zeggen over een groep anonieme mensen niet kwalificeren als shamen.

1 like

Het maakt volgens mij niet uit of het gaat om een wel of geen anonieme groep. Het gaat erom dat er commentaar/kritiek wordt gegeven op een groep mensen en die mensen een schuld gevoel aan praten omdat zij wél (of iets niet) doen.

hoe zou jij bekritiseren dan definiëren? en shaming? wat is het verschil? en is het ene wel geoorloofd en het andere niet? hoe zie jij dit?

3 likes

Ik vind het goed dat er vleesvervangers zijn etc. Maar ik vind het dan bijvoorbeeld storend als mensen kritiek geven op mensen die nog wel (of gedeeltelijk) vlees eten. Je kan een eigen kijk op vlees eten niet aan anderen opdringen. En dat vind ik met die zinsnede die ik citeerde wel zo overkomen, het opdringen/shamen op gezinnen die wél vlees eten.

En dat betekent niet dat ik bij elke maaltijd veelvuldig vlees eet en moet eten, totaal niet!

1 like

Misschien gaat het hier inderdaad niet om het feit dat het om een grote groep mensen gaat. Ik vind alleen dat je wel moet kunnen zeggen dat bepaald gedrag beter is dan ander gedrag. In dit geval is dat minder vlees eten. Als je dan nota bene een positief bericht schrijft over bloggers die anderen wellicht inspireren minder vlees te eten, vind ik het wel ver gaan om te zeggen dat je daarmee de vleesetende groep aan het shamen bent. Gevoelsmatig is het voor mij anders als je over een blogger zou zeggen ‘echt slecht dat zij zoveel vlees eet’, maar in het algemeen vind ik dat je echt wel kan stellen dat geen vlees eten beter is.

14 likes

Dat is toch hetzelfde als rokers? Ik zal nooit tegen een onbekende zeggen dat roken slecht is. Maar nu in het algemeen zeg ik wel: ik ken helaas nog wel mensen die zelfs 3x per dag roken.

Is dst dan shaming? Misschien zien sommigen dat wel zo. Zit ik ermee dat ik mensen shame omdat ze roken? Nee, persoonlijk zit ik daar niet mee. Nogmaals: ik zou het nooit tegen een vreemde zeggen in zijn/haar gezicht, maar in het algemeen als ik in gezelschap ben en roken komt aan bod, dan zal mijn mening altijd zijn dat roken slecht is.

18 likes

Wil en Tien hebben nu een #nospon favorieten video en ik heb m nog niet gekeken maar vind het wel Nice dat ze alleen producten die ze zelf hebben gekocht en niet op enige wijze voor betaald worden uitlichten.

Even een duimpje voor ze :thumbsup:

9 likes

En Willie is weer énorm aanwezig. #GeenDuimpje

1 like

Ik kan er een heel betoog over terug schrijven maar daar heb ik niet zo’n zin in. Let’s agree to disagree…

Vind ik ook altijd moeilijk.
Want er worden ook dingen gepromoot die wetenschappelijk gezien slecht zijn, maar dat mag je dan miet zeggen want ooooeeeh momshaming… Soms weten mensen echt niet beter door reclames etc, en er op wijzen zie ik dan niet als mom shaming. Als anderen mij ergens op wijzen in mijn opvoed keuzes, ga ik daar ook achteraan en vind ik dat niet bekritiserend

En dan heb ik het over simpele dingen als loopwagentjes (edit: die ufo’s waar ze in hangen) die de Consumentenbond al jaren probeert te verbieden. Maar ook over 4mnd beginnen met vaste voeding. Of slaaptraining met cry it out. Maar misschien is het omdat ik zelf in die hoek zit (wetenschap & pedagogiek).
Maar als je op insta iets zegt ocer dit soort dingen is het: ze weet heus wel wat ze doet hoor…

5 likes

Rofl

Hahaha bedankt voor de uitgebreide uitleg :joy: Ik vind gelukkig dat ik geen RGK kinderen heb, hoop niet dat anderen ze zo bestempelen hahaha. Ken er na jouw beschrijving wel 1 :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Uhm… ja? Ik bedoel; mbt die loopwagens heb je een punt want iemand kan oprecht niet weten dat er iets mis mee is. Mbt je andere punten haal je dingen aan die geadviseerd worden door het cb en de kinderartsen. Dat veel moeders hier naar luisteren vind ik dus helemaal niet raar. Daar ongevraagd over adviseren vinden heel veel moeders vervelend, omdat zij een bewuste keuze maken om het advies van cb of arts op te volgen.

6 likes

Wat is er mis met een loopwagentje dan? Ik kan er zo gauw niets over vinden.

Denk dat @Fishing die loopstoeltjes bedoelde

Oooh maar mensen hoeven niet naar me “te luisteren” ofzo. Maar juist omdat bijv het CB bepaalde dingen aanraad, die bijv strak tegen WHO normen zijn (die toch iets onafhankelijker zijn dan het CB en helaas veel kinderartsen, hoewel zij beiden WHO zouden moeten volgen en simpelweg hun eigen beleid vaak niet kennen), zeg ik het eigenlijk vaak toch.
Al bereik je maar 1 kind, maakt mij dat al gelukkig haha. Iets van in het kader van de volksgezondheid ofzo. Weet niet…

Als ouders echt bewust kiezen iets anders te doen is dat dan prima. Maar zoveel mensen weten dingen niet en dan vind ik dan wel jammer… Dan kan je toch geen afgewogen keuze maken? Of wel :woman_shrugging:t3:

Ik zou ook niet zeggen van: weet je wat je je kind aan doet nu?! Mega slecht joh :crazy_face: ga je schamen in een donker hoekje. Nu.

1 like

Ja die ufo’s. Zo noem ik ze altijd :joy::joy::joy:
Waar ze in hangen zeg maar

Ohh ja dat zag ik wel voorbij komen! Wij hebben een loopwagentje gekregen en had m al bijna uit t raam gekieperd :grin:

2 likes