Mommybloggers topic

Vind ik ook altijd moeilijk.
Want er worden ook dingen gepromoot die wetenschappelijk gezien slecht zijn, maar dat mag je dan miet zeggen want ooooeeeh momshaming… Soms weten mensen echt niet beter door reclames etc, en er op wijzen zie ik dan niet als mom shaming. Als anderen mij ergens op wijzen in mijn opvoed keuzes, ga ik daar ook achteraan en vind ik dat niet bekritiserend

En dan heb ik het over simpele dingen als loopwagentjes (edit: die ufo’s waar ze in hangen) die de Consumentenbond al jaren probeert te verbieden. Maar ook over 4mnd beginnen met vaste voeding. Of slaaptraining met cry it out. Maar misschien is het omdat ik zelf in die hoek zit (wetenschap & pedagogiek).
Maar als je op insta iets zegt ocer dit soort dingen is het: ze weet heus wel wat ze doet hoor…

5 likes

Rofl

Hahaha bedankt voor de uitgebreide uitleg :joy: Ik vind gelukkig dat ik geen RGK kinderen heb, hoop niet dat anderen ze zo bestempelen hahaha. Ken er na jouw beschrijving wel 1 :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Uhm… ja? Ik bedoel; mbt die loopwagens heb je een punt want iemand kan oprecht niet weten dat er iets mis mee is. Mbt je andere punten haal je dingen aan die geadviseerd worden door het cb en de kinderartsen. Dat veel moeders hier naar luisteren vind ik dus helemaal niet raar. Daar ongevraagd over adviseren vinden heel veel moeders vervelend, omdat zij een bewuste keuze maken om het advies van cb of arts op te volgen.

6 likes

Wat is er mis met een loopwagentje dan? Ik kan er zo gauw niets over vinden.

Denk dat @Fishing die loopstoeltjes bedoelde

Oooh maar mensen hoeven niet naar me “te luisteren” ofzo. Maar juist omdat bijv het CB bepaalde dingen aanraad, die bijv strak tegen WHO normen zijn (die toch iets onafhankelijker zijn dan het CB en helaas veel kinderartsen, hoewel zij beiden WHO zouden moeten volgen en simpelweg hun eigen beleid vaak niet kennen), zeg ik het eigenlijk vaak toch.
Al bereik je maar 1 kind, maakt mij dat al gelukkig haha. Iets van in het kader van de volksgezondheid ofzo. Weet niet…

Als ouders echt bewust kiezen iets anders te doen is dat dan prima. Maar zoveel mensen weten dingen niet en dan vind ik dan wel jammer… Dan kan je toch geen afgewogen keuze maken? Of wel :woman_shrugging:t3:

Ik zou ook niet zeggen van: weet je wat je je kind aan doet nu?! Mega slecht joh :crazy_face: ga je schamen in een donker hoekje. Nu.

1 like

Ja die ufo’s. Zo noem ik ze altijd :joy::joy::joy:
Waar ze in hangen zeg maar

Ohh ja dat zag ik wel voorbij komen! Wij hebben een loopwagentje gekregen en had m al bijna uit t raam gekieperd :grin:

2 likes

Bedoel je dat het niet goed is om met 4 maanden met vast voedsel te beginnen? Ik dacht dat de wetenschap het daar nu juist wel over eens was. Cry it out is ook echt niet schadelijk (aldus Emily Oster)

Er is ook niks mis met een loopstoeltje mits je er goed bij blijft en ze er max 5 minuutjes per dag in laat. Het advies is ‘doe maar niet want kans op’. Dat geldt hetzelfde voor: schoenen met harde zolen, laten huilen, teveel verwennen, rijstebloem, avocado, soja, zelfstandig van de glijbaan, met 4 al op zwemles, tuigjes, na 1 jaar een speen gebruiken, ze met 2 nog uit een fles laten drinken…

Wil je dat ik door ga :joy:. Welcome to the momwars!

18 likes

En laten we het even over merken van luiers, wel of geen borstvoeding, wel of geen pindakaas en ergonomische dragers hebben!!!1! Dan maken we er een bingo van.

6 likes

I dunno. Vast wel iets :joy:

7 likes

Haha ja dat bedoel ik inderdaad.
WHO stelt dat het het beste is om 6mnd exclusief moedermelk - donormelk - kunstmelk te geven (in die volgorde zegmaar).

Er is een onderzoek (LEAP study) geweest mbt allergieën waar heel veel mensen zich aan vast geklampt hebben, maar verkeerd geïnterpreteerd is. Er wordt gezegd dat je met introduceren tussen 4-11 maanden kans op allergie verminderd. Maar dus niet dat het met 4 MOET. Want daar zitten weer andere nadelen aan. Oh well ik kan een boek schrijven denk ik er over hhaha. Je zou eens kunnen googlen op “vaste voeding groene vrouw” als je al die wetenschappelijke onderbouwing wilt lezen op je vrije vrijdag avond (aanname dat je vrij bent :crazy_face:).

@HvO is smerig. Dat is er mis mee…

Nee geen idee :joy: - mijn baby at een tijd als melk zo graag. Bbbrrr​:see_no_evil:

1 like

Ik zweer bij WHO maar komt ook omdat ik tweede en derde borstvoeding gaf/geef. Bij mijn eerste kon die hele WHO me echt geen ruk schelen omdat het naar mijn mening enorm bv gericht is. En ik bleef daar toen ver vandaan (bewust kv dus geen zin in ‘boob is best blabla toen’)

Maar zoals ik al zei, het is m’n vakgebied. En daarmee uit de hand gelopen hobby en werk. Guilty.

Dus ik ben denk ik eh, overenthousiast. Zoals een tandarts zou praten over misverstanden over kauwgum & tandplak (ofzo?), kan ik dat hier mee hebben…

Terug naar dat vlees trouwens… wij eten bijna wekelijks nog 5x per week vlees. Ik vind het miet erg dat mensen me daar wel eens op aanspreken. Ik weet dat het anders kan. Dat het beter zou zijn, maar ook dat ik er nu geen “zin” in heb. Jep. Maar laat ze me maar aanspreken, misschien komt de omslag dan ooit nog… ik weet dat ze gelijk hebben.

@Tessa ik zag al zo iets in je “ondertitel” hahahaha. Hier namelijk ook borstvoeding :speak_no_evil:

2 likes

Ja!

Maar ergens is ooit een moeder geweest die stelde dat WHO een soort god is en we dus alles moeten geloven wat zij zeggen. En daarna is iedereen dat ineens gaan volgen. Behalve medici, die doen er dan weer vrij weinig mee :woman_shrugging:t3:. Dus ik heb verder geen idee, ik gebruikte wel de who curves voor mijn bv babies.

Edit; overigens gaven ze pas ook aan dat babies niet te lang/teveel in de draagdoek mogen. Er is dus wel een klein scheurtje aan het ontstaan bij veel moeders tussen hen en de WHO want dat was een soort vloeken in de kerk.

3 likes

Ja/nee. De meeste gezondheidsvoordelen zijn wereldwijd hetzelfde. Of je nou Afrikaanse baby bent of Franse baby. Er zijn aanwijzingen dat 6mnd exclusief bv zelfs de kans op leukemie kan verkleinen. Maar bewezen bijv dat het voor minder luchtweg infecties zorgt en bij moeder de kans op borstkanker verkleint etc.
Daarvoor maakt het niet uit of je aan deze kant vd wereld woont of niet… de risico’s merk bijv diarree enzo zijn wel groter in derde wereld landen. En daarmee is het geven van bv daar wel “belangrijker”. En daar red het dus meer levens dan hier zegmaar.

Maar de WHO norm van 2jr is (bij mijn weten) wereldwijd gelijk

Edit: en natuurlijk ook… KV met water van daar is bijna puur vergif… dat water is zo slecht… Hoe langer je dorst kan lessen met moedermelk hoe beter dan

1 like

Vooral Wil is goed bezig, die begint met een boek dat toch wel is gegeven voor een review. #hahaoops

1 like

Echt hahahah?!
Ik volg hen wel op insta maar kijk amper video’s… :see_no_evil:

Oké ik heb de geslacht video doorgespoeld gekeken haha