Lang verhaal over de zaak zonder concrete triggers:
[details=“Samenvatting”]De oudste dochter heeft een heel sterk boek geschreven. Ze schrijft over haar familie en leven tot aan de bewuste dag dat de politie ingrijpt. Ze had blijkbaar altijd een klik met haar vader en op enkele momenten heeft hij haar wel iets proberen helpen. Hij zorgde er bijvoorbeeld voor dat ze als kind een tijd in therapie kon zoals ze vroeg. Ruby wou dit niet en uiteindelijk werd het toch stopgezet.
Ze stond er inderdaad heel lang helemaal alleen voor en heeft zoveel moeten doorstaan, echt ongelooflijk.
Een tijdje na de arrestatie is de vader wel tot bepaalde inzichten gekomen. Hij voert nu actie voor strengere wetten rond kinderbescherming. Jodi bv wist dat als je de voordeur niet opent voor politie ze niet zomaar naar binnen kunnen om de kinderen te zien of spreken. Hij is een rechtzaak gestart om oa financiële tegemoetkoming te vragen voor al de therapiekosten etc.
Ik wil de vader niet volledig goed praten voor de duidelijkheid, maar er is dus wel een zekere nuance.
De hele familie is LDS/mormoons. Dus hun opvoeding en wereldbeeld is volledig anders. Ik heb bijvoorbeeld van kinds af aan geleerd om kritisch te denken, mijn buikgevoel te durven volgen, denk niet in rollenpatronen en heb geen pastoor die ik blindelings volg etc.
Ook de vader heeft daardoor een heel ander referentiekader dan ons en start dus al in een kwetsbare positie. En ik begrijp dat Jodi slim en manipulatief + ervaren genoeg was. Ze had een bepaalde tactiek die ze steeds opnieuw toepaste + de rol van de kerk mag je denk ik niet onderschatten. Er zijn nog cases waarbij ze de man isoleerde en er brainwashing was. Adam Paul Steed is door Jodi ook door de hel gegaan, net zoals Jessi Hildebrandt (familie van Jodi, nog zo’n moedige getuige). Onlangs las ik over nog een nieuwe rechtzaak van een man tegen zijn vrouw (zijn naam ben ik kwijt). Die vrouw volgde destijds de training tot coach bij Ruby en zou nu nog steeds haar (schadelijke) principes toepassen. Ondanks dat Jodi dus momenteel in de gevangenis zit voor kindermishandeling.
Jodi werd trouwens door de kerk aangeprezen als coach en verdiende massa’s geld. Ze had een heel verdienmodel.
Het was eigenlijk een sekte (die van Jodi: Connexxions) in een sekte (LDS) volgens dat ik begrijp.[/details]
De hele zaak is zo heftig. Kijk de docu of google op eigen risico zou ik zeggen.