Zouden mijn kinderen ook niet op mogen, ook niet met blur/achterkant/hartjes over het hoofd. Ik weet heus wel dat niet alles onder controle te houden is, maar het is een principekwestie. Ik vind het intens kut om kinderen in te zetten voor je eigen gewin.
Dat vind ik eigenlijk nog erger dan die familievlogs. Geld verdienen aan de kinderen van een ander.
Door jou verhaal moet ik denken aan een aantal jaar terug. Mijn ouders hebben in mijn vroege jeugd (eind 80’s / begin 90’s) veel gefilmd.
Toen ik al ver in mijn volwassen leven was vertelden ze dat ze een keer met vrienden naar wat van die filmpjes hadden gekeken. Niets schokkends, waarschijnlijk iets dat we op de sloot aan het schaatsen waren ofzo.
Ik weet dat ik dat dus al ergens toch een beetje ongemakkelijk vond ofzo. Totaal niet boeiende beelden, maar toch voelde het alsof ze iets dat privé was hadden gedeeld.
Hoe moet dit dan later voor die kinderen zijn als het voor letterlijk iedereen op het internet staat.
Dat mag van mij ook echt verboden worden. Zou echt niet willen dat mijn kind bij een vloggende juf/ meester in de klas zit. Lijkt me ook niets toevoegen aan de ontwikkeling van de kinderen.
Heel raar. Komt ook echt niet in mij op om dat te doen. Je bent dan echt met jezelf bezig ipv je leerlingen. Het voegt ook echt niks toe
Naast dat het sowieso heel lame is (ga gewoon lesgeven) zijn die filmpjes meestal ook zooooooo cringe
Ik was niet zo thuis in de familievlogs. Dacht daarbij meer aan bijvoorbeeld mascha haar dagelijkse vlogs, waar haar dochter soms te horen is op audio of op de rug te zien is. Maar heb met verbazing zitten kijken naar de aflevering.
Hoor ik ook nog een van die vader zeggen dat hij het leuk vind om filmpjes te maken. Dus dan gaat het om wat hij wil. Dat vond ik een scherpe opmerking van Tim. Schrok ook van de lauwe reactie op de vraag wat de visie was op mensen met verkeerde bijbedoelingen. Dan zie je het gezin dat je vormt toch alleen nog maar een verdienmodel? Dit zou voor mij echt een reden zijn in een lange lijst om hier niet aan mee te werken.
Jaa als mijn dochter paw patrol kijkt dan moet ik daarna altijd de hele dag aanhoren dat ze dat wil kijken. Vreselijk, dus dat probeer ik ook echt te vermijden en als ze het dan even niet kijkt vergeet ze het ook. Op Disney mag ze altijd iets van me uitzoeken, vast ook niet allemaal perfect maar alles beter dan paw patrol hier thuis.
Mijn vriend van 40 heeft ook een issue met z’n ogen vanwege te veel dichtbij achter een scherm, maar ja hij is ook it’er. Misschien moet ‘ie tegen z’n baas zeggen dat ‘ie elke dag twee uur moet buitenspelen haha. Het zijn dus niet alleen kinderen maar ook wijzelf was toch ook laatst in het nieuws dat één van de prinsessen ook zo’n issue met haar ogen had? Dus sja, we zijn allemaal niet perfect en zitten met onze snufferd te lang dichtbij onze schermpjes/boeken/tekenblaadjes
Voor mijn gevoel heb je grofweg 4 categorieën:
1 Influencers met een kind of kinderen die hun leven online delen waarin je ook af en toe hun kind(eren) onherkenbaar voorbij ziet komen omdat die nou eenmaal ook bij hun leven horen. Bijv. Monica Geuze
2 Influencers zoals bij 1 maar waarbij het kind (of de kinderen) wel herkenbaar in beeld komt. Ik heb hier zo snel even geen concreet voorbeeld bij maar volgens mij zijn die er ook.
3 Influencers waarbij de content ook om het gezinsleven draait en kinderen soms ook worden ingezet voor spon. Denk aan Michelle Bollen.
4 Influencers waarbij de kinderen actief worden ingezet en als het ware zelf de influencers/content zijn zoals de Bellinga’s.
Ik vind categorie 1 zelf wel acceptabel en vanaf daar vind ik het een glijdende schaal naar pure ellende worden.
Ik erger me sowieso kapot aan docenten die zo hun best doen om populair te zijn, en zo zijn al die TikTok-types. Alsof ze zelf de middelbare school nog niet ontgroeid zijn, waar is hier de volwassene in het lokaal??
Teske valt wel onder categorie 2 toch
Nou 3 vind ik wel. Zij gebruikt haar kinderen ook voor spon toch?
Maar waarom is dat beter? Het is toch normaal als een kind ergens ‘fan’ van is en veel over praat.
Bij mij was dat vroeger Cartoon Network en Totally Spies.
Nou ja ze praat er niet echt over het is meer de hele dag door zeuren dat ze paw patrol wil kijken. En daarna hysterisch als je de tv uit doet. Bij andere programma’s heeft ze dat niet. Ik weet niet, ze is net 3, ik vind het verschil nogal groot als ik haar dat of iets anders laat kijken. Daarom liever iets anders, is volgens mij voor ons allemaal leuker
O geen idee ik kijk haar video’s niet
Omdat de programma’s van nu van een heel ander kaliber vergeleken met vroeger zoals totally spies. Extreem felle kleuren om het brein van kids te triggeren. Hele snelle wisselingen van frameshots om hun focus te houden. Programma’s worden letterlijk gemaakt om het verslavend te maken voor kids.
Ja als je het hebt over iets als Coco Melon dan begrijp ik het wel. Daar wordt echt met test peuter/kleuters de inhoud van het programma dusdanig aangepast dat het zo verslavend mogelijk is.
Persoonlijk vind ik Paw Patrol niet zo heel erg hysterisch/flashy.
Dat gezegd hebbende mag van mij iedere ouder zelf weten wat ze wel niet verbieden. Bij ons komt Peppa Big er niet in
2 zou ook kunnen zijn als je je kind onherkenbaar in beeld brengen maar wel wel veel er over delen dus alsnog geen privacy. Sarah Rebecca doet dit, meestal ook zo’n sticker in het gezicht waarbij je nog redelijk wat van het gezichtje kan zien.
Ik kijk eigenlijk alleen haar video’s in de categorie momfluencers en vraag me af of ik dat zou moeten doen. Sindskort brengt ze haar kinderen niet herkenbaar meer in beeld (de jongste volgens mij binnenkort niet meer). Ze lijkt ze bewust van wat verstandig is om te delen over de kinderen en filmt ze alleen als ze gewoon schattig aan het spelen zijn oid. Nooit huilend of verhalen over poepluiers en zo. Ik volg haar ook niet om haar kinderen, maar om haar eigen leven als moeder en de manier van opvoeden. Maar strikt genomen verdiend ze natuurlijk ook geld vanwege haar kinderen.