Mommybloggerstopic #10

Waarom zou je je kinderen überhaupt naar vlogs laten kijken of Youtube in het algemeen? Laat ze lekker buitenspelen

18 likes

Nee ik vind schermtijd toch wat makkelijker als ze aan hun zak chips bezig zijn.

40 likes

Jij hebt zeker hele makkelijke kinderen?

3 likes

Altijd dat buitenspelen tegenover beeldschermen haha.
Waarom niet… lezen! :nerd_face:

24 likes

Ja. Maar dan nog zijn er binnen zoveel meer alternatieven dan vlogs en Youtube

8 likes

Maar het hoeft toch niet per definitie slecht te zijn? Ja, die familievloggers, daar vind ik wat van en mag mijn kind later ook echt niet kijken. Maar ik merkte dat leerlingen (eind basisschoolleeftijd) soms best goede dingen aannamen van vloggers als Enzo Knol zoals dat je niet mag pesten etc. Het is niet alleen maar slecht. Denk dat het je taak als ouder is om te monitoren waar je kind naar kijkt en hoelang. Want tuurlijk is buitenspelen belangrijk en hoop ik dat mijn kind net zo’n buitenspeelkind wordt als ik, maar het is niet echt zo zwart/wit. Uberhaupt beelschermen, want je hebt ook gewoon educatieve spelletjes die je kan spelen.

(Mijn kind is overigens nog een baby met 0 schermtijd dus zorg voor later. Voor nu kom ik liever nergens anders aan toe, dan dat ik mijn kind voor babytv oid zet. Maar dat is een persoonlijke keuze en ik vind dat bij oudere kinderen al zo anders).

2 likes

Maar je blijft de interactie met een ander missen achter een scherm. Er gaan zoveel contactmomenten verloren als je achter een scherm zit. Genoeg onderzoeken die laten zien wat dit doet voor de (taal)ontwikkeling van een kind.

20 likes

Je voelt jezelf bijna een creep. Ik kan me echt niet voorstellen dat er ouders zijn die zich comfortabel voelen dat zó veel vreemden persoonlijke dingen over hun kinderen weten.

2 likes

Overal zitten voor en nadelen aan. Tijdens buitenspelen kan een kind ook gepest worden en dat is ook niet per se positief. Dan mogen ze dat contactmoment van mij wel overslaan :sweat_smile:

Ik vind zelf vooral de balans belangrijk, dus er wordt veel gespeeld, daarnaast wordt er thuis ook gelezen maar dus ook tv gekeken of een digitaal spelletje gedaan. Zolang dat in balans lijkt me daar niet per se iets mis mee

7 likes

Ja tuurlijk. En ik pleit ook alles behalve voor alleen maar beeldschermen hoor. Nogmaals, ik zal mijn kind straks stimuleren om veel naar buiten te gaan. Maar af en toe kan best naar mijn mening vanaf een bepaalde leeftijd en dus niet hele dagen door. Maar dat vind ik eigenlijk wel logisch?

Daarnaast zie ik trouwens ook dat leerlingen (middelbare school) juist veel contacten hebben door bv games. Dat zijn dan leerlingen die dat in het echte leven gewoon heel lastig vinden en dat doet ze erg goed en geeft ze zelfvertrouwen. En ja, in het echte leven moeten ze dat ook leren en ik ben ontzettend voor lekker naar buiten gaan of een boek lezen maar ik zie ook zeker positieve effecten bij sommigen (en ja, wel onder toezicht). Het gaat mij er meer om dat ik het zo flauw vind om zo snel te zeggen; ‘laat ze lekker buitenspelen’. Het draait om balans en met mate.

4 likes

Mijn ouders hebben heel erg veel gefilmd in mijn jeugd en we hebben dat laatst terug zitten kijken als gezin. Het was heel erg leuk om te zien maar ik ben zo blij dat dit nooit op internet heeft gestaan. Mijn zus werd op school al gepest en kon gelukkig thuis lekker haarzelf zijn zonder het oordeel van andere kinderen. Ik zat ondertussen door mijn (bleek later) adhd bij momenten echt totaal uitgezoned in het niets te staren als een zombie. Ik zou niet willen weten wat er allemaal van ons zou worden gezegd en gedacht op basis van die beelden.

Ik vind het ook altijd een belachelijk argument dat influencerouders dan zeggen “ja maar ik wil niet dat mijn kind denkt dat ik ze niet belangrijk vindt als ik ze niet film en deel”. Je kan perfect heel veel filmen en het niet delen, en met je kinderen bespreken dat ze als ze zelf volwassen zijn nog altijd mogen beslissen of ze het op internet zetten. Het is nooit in het belang van het kind om ze online te delen.

37 likes

Ik dacht ik ga die aflevering ook wel even kijken al zal die wel weer mega lang zijn. Ik dacht daarbij aan een half uur, maar nee hoor een uur lang!!

1 like

Nou, mijn 4-jarige had laatst een oogtest en die was niet helemaal goed. Dus de verpleegkundige vroeg of hij dan veel naar een iPad keek. Die heeft hij niet, maar hij kijkt wel af en toe tv. ‘Oh dat is prima, maar leest of tekent hij dan veel?’ ja dat dan weer wel, dus dat is blijkbaar ook al niet goed. Hij moet minstens twee uur per dag buitenspelen, en tv is goed maar lezen/tekenen is slecht!!

1 like

Ja, twee uur buiten hoorde ik laatst ook van een bevriende arts. Ging ook over visus, maar weet niet meer precies hoe en wat.

4 likes

Alleen is het in de huidige tijd in heel veel gezinnen geen balans meer. Het word in het onderwijs teruggezien dat kinderen ontzettend veel achter een scherm hebben gezeten. Slechte emotieregulatie, meer kinderen met spraak/taal ontwikkelingsachterstand & ook moeite met sociale contacten.

Ik vind het zelf een hele slechte maar ook enge ontwikkeling. Laat voor de gein maar is je kind een paar uur los op kidsyoutube. Ze komen echt de raarste dingen tegen. Maar ook kinderprogramma’s die op netflix staan zoals een cocomelon worden puur ontwikkeld om verslaving bij kids te ontwikkelen. Soort van heroine voor kinderbreintjes.

15 likes

Hier kijken ze sowieso geen YT kids en ipads komen er ook nog lang niet. En eens dat programma’s als cocomelon je kind echt overprikkeld kunnen maken. Mijn dochter heeft het 1x gekeken en daarnae een verbod erop :rofl:
Ik probeer programma’s uit te zoeken die rustig zijn zoals bijvoorbeeld sarah en eend op npo of de oude winnie the pooh etc.
Paw patrol is ook behoorlijk druk. Vinden ze daarom ook heel leuk.
Soms wilde ik wel eens dat er niet zoveel keuze was.

1 like

Je kunt bij Netflix titels uitsluiten, zodat als het opent je alleen de titels ziet die jij okay vindt. Ik vond de website schermvrijopvoeden fijn qua tips (en goede onderbouwingen waarom) welke programma’s enigszins oké zijn en beduidend minder schreeuwerig/hyper/druk.
Edit: zo heb ik dus Coco melon en Paw Patrol eruit en mijn peuter denkt er dan ook niet meer aan dat het bestaat :+1:t2:

23 likes

Oh dat wist ik niet! Dat is wel een goede. Ik gebruik heel weinig netlfix. Maar vuilniswagen is heel leuk daar en puffin rock bijv.
Maar dan zien ze paw patrol en is het gelijk zeuren.

2 likes

Ik vind het met jonge kinderen ook wel echt goed te reguleren hoor. Lijkt mij echt veel lastiger als ze in de middenbouw/bovenbouw komen en als vrienden wél vanalles mogen kijken.

8 likes

Dat was ook precies het argument van Kelly Caresse om haar kinderen ineens zichtbaar in beeld te brengen. Alles voor de centen.

6 likes