Mommybloggerstopic #10

Ik weet niet hoe oud jouw leerlingen zijn maar ik mag hopen dat mijn kinderen nooit een docent krijgen die op wat voor manier dan ook TikTok bij ze promoot.

Kan je blijkbaar nog zo je best doen als ouder om dat verschrikkelijke verschijnsel zo lang mogelijk bij je kinderen weg te houden blijken ze een docent te hebben die speciaal voor haar leerlingen een account heeft.

Koekoek.

92 likes

Naast dat ik het idioot vind om kinderen (wel of niet geblurred) in beeld te brengen en op social media te posten vind ik weinig dingen minder grappig dan filmpjes van docenten op insta en tiktok.

Wat een kuthumor komt daar steeds voorbij zeg.

19 likes

Nou inderdaad. Ik houd m’n kinderen het liefst weg van Chinese bullshit als tiktok, werkt lekker als de juf het dan dagelijks promoot.

10 likes

Ik weet niet of het waar is maar aan het einde van de aflevering van Boos staat in een reactie van de zoete zusjes dat de kinderen niet meer in beeld zijn en dat zij ook niet in dat pak zitten en ‘alleen’ de voice over doen.

3 likes

Heb je ook de tekst in beeld gelezen? In beeld stond (in kleine lettertjes) dat in januari of februari er nog materiaal geupload waarop ze herkenbaar in beeld waren.

10 likes

Wat een wereld leven we in, waarin kinderen de TikTok naam van hun juf krijgen zodat ze in hun vrije tijd (!) kunnen kijken wat de juf aan het doen is :face_with_spiral_eyes: Ik kan me echt niet voorstellen dat het me vroeger boeide wat de juf deed naast school?

Maar ook niet van de buurvrouw, een verre kennis of klasgenoot die ik 20 jaar niet heb gezien, maar die zie ik ook dagelijks op Insta nu, dus wat dat betreft :smiling_face_with_tear: Maar wel gek dat dat zo jong al begint.

29 likes

Vind het lastig om hier op te reageren want ik denk niet dat ik goed kan verwoorden wat ik bedoel, maar ik ga toch een poging wagen. Is meteen een antwoord op meerdere reacties hierop.

Ik ga er als docent niet voor kunnen zorgen dat kinderen wel of niet op TikTok zitten. Wat ik nooit zou doen en dus ook niet heb gedaan is in de klas verkondigen dat ze allemaal een account aan moeten maken of mijn account moeten gaan volgen. Dat is echt te bizar voor woorden en vind ik ook een rare aantijging. Het heeft ook geen zin om voor de klas te gaan vertellen dat ze per direct TikTok moeten verwijderen. Wat ik in de klas wel bespreek zijn dingen die op TikTok voorbijkomen. Ik zie het wel als mijn taak (en die van ouders) om kinderen voor te lichten over de gevaren op het internet en hoe ze zich daartegen kunnen beschermen. Dat kan heel goed binnen het vak dat ik geef, maar ook als mentor. Vandaag toevallig nog Andrew Tate en algoritmes besproken naar aanleiding van Adolescence.

Ik werk overigens in het voortgezet onderwijs. Ik ben dus niet “de juf”, maar een van de zoveel docenten waar ze les van hebben. Ze zien mij dus maar een paar uur per week. Leerlingen hebben ooit gewoon een keer gevraagd of ik zo’n video wilde maken, en dat leek mij ook leuk om te laten zien. Ze hebben namelijk geen idee wat docenten allemaal doen op een dag en zijn gewoon benieuwd. En de leerlingen die het niet boeit, die kijken niet. Ook prima.

Docent zijn is naar mijn mening veel meer dan je vak of de klas die je lesgeeft. Het is ook mijn werk om ze op het gebied van burgerschap het een en ander te leren. Het is niet mijn werk om mezelf te filmen terwijl ik leerlingen zit te roasten of wil laten zien hoe grappig mijn lessen zijn. Denk dat daar voor mij het onderscheid in zit.

26 likes

Sorry maar ik vind dit nog steeds echt raar. Is het gebruikelijk dat leerlingen hun docenten op social media volgen? Voor een gezonde leerkracht-leerling band lijkt het me een heel slecht idee. Jij ziet en volgt dus ook hun tiktokaccounts? Hoe langer ik erover nadenk hoe vreemder ik het eigenlijk vind. Maar misschien is dit tegenwoordig heel normaal, ik zit niet in het onderwijs

22 likes

maar daar heb je toch geen eigen account voor nodig?

6 likes

Geen idee of dat normaal is. Ik doe het in ieder geval niet.

Ik zie met mijn eigen account wel meer dan wanneer ik er alleen maar artikelen over zou lezen.

4 likes

Ja ik probeer me in te denken dat ik vroeger een leraar op MSN sprak of op Hyves zou volgen en kan me daar zo niks bij voorstellen. Is toch super gek en ook een slippery slope richting grensoverschrijdend gedrag.

19 likes

Ik heb dat met die Kiki Bosman. Ze doet zo wholesome op Social Media. Maar ik ken haar juist als totaal NIET benaderbaar en totaal geen mensen-mens. Die geveinsde cuteheid ook, ze had juist altijd een enorm negatieve uitstraling

11 likes

Mijn man werkt op het mbo, zou het echt heeeel raar vinden als hij buiten werk social media contact zou hebben met leerlingen. Privé is privé toch. Als ze je dan willen volgen dan zeg je gewoon: dat wil ik niet.

5 likes

Zoals je hier uitlegt, lijkt dit in strijd te zijn met de AVG. Het klaslokaal is een privĂ©omgeving van deze kinderen, en hun gegevens (in dit geval beelden) mogen niet zomaar met een onbekend aantal mensen (social media) gedeeld worden. In principe zou zulke informatie ĂŒberhaupt niet naar buiten gebracht moeten worden, bezien vanuit hun persoonlijke leeromgeving (klaslokaal).

Ps. Mocht je vragen hebben, pb me even.

2 likes

Dit zegt ze @Bbbaby

4 likes

@Sproetjes

Kleding, haar, stem en dergelijke?

7 likes

Dat beweert denk ik ook niemand hier, maar als je speciaal voor je leerlingen een account aanmaakt waarop ze je kunnen volgen, heeft dit natuurlijk wel een bepaald aansporend effect? Natuurlijk zeg je niet dat ze tiktok moeten downloaden, maar als de helft van de klas op de hoogte is, wil de rest natuurlijk ook kunnen volgen. (En ja dat geldt voor andere dingen op tiktok ook, maar ik vind het toch vreemd om hier als docent actief aan bij te dragen)

12 likes

Ik ken een collega die ook een insta had zodat haar leerlingen haar kunnen volgen als ze dat wilden. Inhoud: stories met “fijne vakantie” of “1C, ik heb jullie toets nagekeken” “tof museum” ( als ze een bezoekje deed in het weekend) en soms een filmpje van iets met geschiedenis, haar vak. Ok, en een privĂ©-kattenfoto. Prima toch?

Edit: ik zou het zelf niet doen, maar dat is omdat ik wel de schooldeuren dicht wil trekken in mijn vrije tijd.

Verder is een balans met social media als docent wel kut hoor: ruzies tussen leerlingen online sijpelen de klas in, trends online kunnen je les verstoren, (snus, Andrew Tate,) en als docent worden je socials sowieso al opgezocht door leerlingen. Om over docentenmemes maar te zwijgen. Ik zou het liefst alle socials verwijderen, maar we moeten ook met ons beroep aansluiten op de beleveniswereld van leerlingen.

26 likes

Betreffende foto was tijdens een uitje, op een bowlingbaan met discoverlichting, dus in het donker met hier en daar een gekleurd stuk. Haarkleuren zijn herkenbaar o.i.d. Foto’s in de klas doe ik niet met leerlingen erop.

4 likes