Vind het lastig om hier op te reageren want ik denk niet dat ik goed kan verwoorden wat ik bedoel, maar ik ga toch een poging wagen. Is meteen een antwoord op meerdere reacties hierop.
Ik ga er als docent niet voor kunnen zorgen dat kinderen wel of niet op TikTok zitten. Wat ik nooit zou doen en dus ook niet heb gedaan is in de klas verkondigen dat ze allemaal een account aan moeten maken of mijn account moeten gaan volgen. Dat is echt te bizar voor woorden en vind ik ook een rare aantijging. Het heeft ook geen zin om voor de klas te gaan vertellen dat ze per direct TikTok moeten verwijderen. Wat ik in de klas wel bespreek zijn dingen die op TikTok voorbijkomen. Ik zie het wel als mijn taak (en die van ouders) om kinderen voor te lichten over de gevaren op het internet en hoe ze zich daartegen kunnen beschermen. Dat kan heel goed binnen het vak dat ik geef, maar ook als mentor. Vandaag toevallig nog Andrew Tate en algoritmes besproken naar aanleiding van Adolescence.
Ik werk overigens in het voortgezet onderwijs. Ik ben dus niet âde jufâ, maar een van de zoveel docenten waar ze les van hebben. Ze zien mij dus maar een paar uur per week. Leerlingen hebben ooit gewoon een keer gevraagd of ik zoân video wilde maken, en dat leek mij ook leuk om te laten zien. Ze hebben namelijk geen idee wat docenten allemaal doen op een dag en zijn gewoon benieuwd. En de leerlingen die het niet boeit, die kijken niet. Ook prima.
Docent zijn is naar mijn mening veel meer dan je vak of de klas die je lesgeeft. Het is ook mijn werk om ze op het gebied van burgerschap het een en ander te leren. Het is niet mijn werk om mezelf te filmen terwijl ik leerlingen zit te roasten of wil laten zien hoe grappig mijn lessen zijn. Denk dat daar voor mij het onderscheid in zit.