Mommybloggerstopic #10

Dan moet je een bus wachten.

1 like

Mijn zus heeft haar hele leven nog nooit een auto gehad. Ze hebben nu twee kinderen van 6 en 2, altijd alles zonder auto gedaan. Indien nodig leenden of huurden ze een auto, maar voor de rest alles lopende / fiets / bakfiets / OV. Nu woont ze wel in het centrum van Zwolle ( en werken zij en haar vriend beiden op fiets afstand) dus dat maakt het wel makkelijker. Het kan dus wel

Ik kan mij overigens nog wel van de blonde tiger periode heugen dat zij en Vita wel vaker met het OV gingen, toen deden ze ook altijd zo overdreven. Zou nooit meer vergeten dat er ergens een vlog is dat ze naar Marbella vliegen en dan in het vliegtuig wat luidruchtige kinderen achter zich hebben. Ordinaire ploerten, in die trant ging het vervolgens echt een kwartier over hoe vreselijk dat wel niet was.

8 likes

Haha dit gesprek hierboven. Jongens wij zijn hier thuis ook gewoon groot geworden zonder auto hoor. Alles lukt.

25 likes

Wat doe je als je met spoed om 22:00 ‘s avonds naar de huisartsenpost moet met je benauwde baby van 3 maanden en je hebt geen auto? Dat vraag ik me namelijk weleens af

2 likes

De buren vragen? Een taxi bellen? Als het echt spoed is ambulance

28 likes

Maar dat is Denk ik wel verschil waar je woont.
Hier (afgelegen dorp lol) is 2 auto’s echt wel de standaard. Maarja, er gaat 1x per uur een busje richting het dichtstbijzijnde grotere dorp/stad :sweat_smile:. En er is geen vervoer in t dorp zelf ofzo naar het centrum.
Als je in Utrecht of Zwolle of Amsterdam woont ben je ook om 22u wel nog vrij vlot overal denk ik?

5 likes

Ik ben opgegroeid in een gezin zonder auto, maar wel ouders met rijbewijs, en bij spoed waren er sowieso 5-10 buren van wie m’n ouders zonder enig nadenken zo de autosleutels van gekregen zouden hebben.

Wel midden in een (grote) stad, dus hadden de auto in het dagelijks leven nooit nodig want je kon overal ook lopend/fietsend/bus/trein komen.

9 likes

Ja maar als de buren ook geen auto hebben? Taxi zou idd kunnen als je een geschikte maxi Cosi hebt.
Lastig hoor, voor mij is ‘stel dat er iets met de kinderen is’ toch wel de hoofdreden om toch een auto te hebben.

4 likes

Overigens wonen wij op een hofje dus er is altijd idd wel iemand van wie we een auto kunnen lenen. Maar dan verplaats je dus jouw autoprobleem naar een ander :sweat_smile:

3 likes

Ernstig genoeg om direct een puffer mee te krijgen, niet er stof genoeg om een ambulance bezet te houden die ook naar iemand kan die iets veel ergers meemaakt.

3 likes

Pffff hou op met mij hoor. Een auto is geen noodzaak, vind dit beetje wat als dit wat als dat. Zijn ook veel ouders die bewust kiezen voor geen auto. Om nou een auto te nemen just in case. Zwaar overdreven
Overigens als iemand mij opbelt, vrienden, buren whatever dat ze een auto nodig hebben voor medische noodzaak dan help ik gewoon. Ik zie dat niet als een probleem verplaatsen, gewoon iets over hebben voor een ander.

79 likes

Maar met deze redenatie zou de auto ook altijd dicht bij de kinderen in de buurt moeten zijn. Dus sowieso twee auto’s want stel je voor auto 1 net op een uur rijden weg is.
Slaat echt helemaal nergens op :joy:

17 likes

Bijna alle mensen die ik ken hebben inderdaad een 2e auto aangeschaft toen er een kind kwam :sweat_smile:

3 likes

Precies dat! Wij hadden vroeger thuis 1 auto. We waren met 3 kinderen en presteerden het altijd om ongelukken te maken als één van de ouders met de auto weg was. Voet breken, gat in hoofd, hechtingen in gezicht nodig etc

En eigenlijk was dat altijd heel snel geregeld. We konden in zo’n geval altijd direct een auto van iemand uit de straat lenen.

3 likes

Je praat wel lekker makkelijk vanuit je eigen luxe positie. Niet iedereen kan een rijbewijs of auto betalen (of durft auto te rijden).

30 likes

Nou we hebben zeker dat soort noodsituaties meegemaakt. Als concreet antwoord op je vraag: Buren! Altijd buren of familie vrienden. of ambulance. Daarom ben ik ook wel extra erg pro it takes A village to raise a child en samen leven in een community. meer samen leven en wat meer samen delen, zo zijn we in onze omstandigheden groot geworden hoor :geek:

Dat een auto zo’n norm is hier in Nederland betekent niet dat het zo doodgewoon is ofz. Geloof me. Er groeien heel heel veel mensen op zonder auto! Dat lukt allemaal. Talloze opties. Ik kom zelf uit de stad en kan me in een afgelegen dorp de extra moeilijkheden voorstellen maar ook dan: andere mensen om je heen.

18 likes

De standaard pff. 12 auto’s in een straat met 6 huizen vind ik echt om te janken gewoon

43 likes

En niet iedereen heeft de luxe voor it takes a village-bullshit. Niet specifiek naar jou, maar het is altijd wel lekker makkelijk praten voor een ander

15 likes

Tja. Hoe moeten mensen in een dorp met slecht OV en weinig werkgelegenheid in de buurt dan naar hun werk, ook met de auto van de buurvrouw?

8 likes

Ja daar heb je wel gelijk in hoor! Ik praatte idd vanuit de mensen die ik ken die er om andere redenen voor kiezen om geen auto te hebben (en het dan dus wel makkelijk vinden dat ik rij als er iets is met de trein bijvoorbeeld😆).

Wij hebben overigens ook 1 auto hoor, wel grappig hoe je perspectief dan is want bij 2 auto’s denk ik juist weer ‘waarom’.

2 likes