Een collega van mijn brengt haar kinderen naar een school waar dit zo is: kinderen (nou ja, ouders) mogen zelf bepalen wanneer ze vakantie nemen, en ik neem aan dat als de leerkracht vakantie wil, er een andere leerkracht voor die periode de klas overneemt? Het is uiteraard geen regulier (weet niet of dit de juiste term is) onderwijs, maar ze volgen de filosofie van reggio emilia. Er is voor ouders bijvoorbeeld ook een dagelijks inloopspreekuur met de directeur, pedagoog of… kunstenaar
Ik vind regulier onderwijs niet per se uit de tijd, maar de gedachte dat het de standaard zou moeten zijn, of dat het het allerbeste is, is ook wel een tikkeltje ouderwets (vind ik)
edit: wil nog wel even benoemen dat je kind naar zo’n school kunnen sturen waarschijnlijk wel een privilege is, want de ouderbijdrage is 150 euro per jaar en daarnaast nog 50 euro p/m voor eten. En ik kan me ook voorstellen dat zo’n filosofie die een groot beroep doet op de verantwoordelijkheid en proactiviteit van het kind over het algemeen het best past bij kinderen die zich comfortabel voelen op school en goed mee kunnen komen. Maar ik heb niet genoeg kennis hierover om daar echt iets over te kunnen zeggen