Mommybloggerstopic #10

Sorry hoor dat mens is echt de realiteit kwijt.
Bedenkt ze niet dat het kind misschien wel 28 klasgenootjes heeft en hoe irritant het voor de juf/meester is als iedereen maar doet wat voor hen zelf het beste uitkomt? Wat een egoïstisch mens.

52 likes

Who cares dat anderen er last van hebben of dat er regels zijn, als het voor jou maar werkt he…:roll_eyes:

10 likes

Hoe kun je zo egoistisch zijn. Ga lekker homeschoolen dan ofzo.

2 likes

Nee want je kunt het universum voor je laten werken!

Ik vind het weer een bijzonder voorbeeld van de totale maakbaarheid die al die manifestatiebulshit met zich meebrengt. Je word er gewoon enorm egoïstisch van. Zal leuke kleuters opleveren in de klas :zipper_mouth_face:

“Ik ga niet knippen juf, de inner kompas kaart die ik vanmorgen trok zei dat ik meer contact mag maken met mijn grenzen dus ik ga nu buiten spelen en familieopstellingen doen met groep 3”

64 likes

Pff ik vind het als Gastouder al irritant dat sommige ouders maar doen wat ze zelf willen. Komen soms maar een keer binnen kakken wanneer het hun zelf uit komt. En ik ben soms wel speciaal voor hun om 6 uur opgestaan. Of wacht op hun kind omdat we willen wandelen.

Nu kan ik ook echt niet tegen te laat komen. Loop dagelijks met 5 kinderen heen en weer richting school voor mijn eigen kleuter en zijn altijd netjes op tijd. Zo moeilijk is het niet haha.

11 likes

Als dit de nieuwe generatie wordt.

6 likes

Nog een paar jaar ! :older_woman:

6 likes

Ik kwam naar dit topic om hierover mee te lezen… :wink:

Ik gun ze ook zo’n leerplichtambtenaar, maar die komt pas als school de leerplichtambtenaar inseint. Dat zal een vrije school niet snel doen. Ik denk dat het geen toeval is dat veel influencers hun kinderen naar vrije scholen brengen (de kids van de huismus gaan geloof ik ook). Die scholen zijn nu eenmaal vrijer er doen pas een melding als er echte zorgen zijn over het kind. Dat verklaart denk ik ook waarom die gezinnen vaak buiten de vakanties op reis gaan/mogen.

5 likes

Ik denk in het geval van de huismuts dat het hebben van een bedrijf waar je juist in de vakanties aanwezig moet zijn (vakantiepark) er voor zorgt dat je vrijstelling krijgt om buiten de schoolvakanties te mogen, en niet zozeer een Vrije School

4 likes

Wat is dat nou weer voor instelling. Lekker om dat mee te geven aan je kinderen

5 likes

Daar heb je gelijk in! Mijn zus zit in het onderwijs dus hoor heel veel dit soort verhalen van haar, ze heeft namelijk heel veel van dit soort discussies steeds en ik weet dat ze door dit soort gedoe steeds minder zin heeft in haar werk omdat ze na schooltijd heel druk bezig is met ouders.
Edit: natuurlijk is dat geen hele generatie maar wel steeds meer ouders en het lijkt steeds erger te worden zegt ze.

2 likes

Ik hou helemaal niet van dat manifesteren maar ik begrijp het ergens wel, als het om kleuters gaat die nog niet leerplichtig zijn.
Daarbij vind ik het echt uit de tijd dat er voor alle gezinnen met kinderen die naar school gaan bepaald wordt wanneer er vakantie is.

6 likes

Waarom is dat uit de tijd? Je kunt vrijstelling krijgen als het voor jouw werk niet kan. En een leerkracht voor 30 kids een programma op maat geven omdat iedereen op andere momenten op vakantie gaat is toch niet te doen? En wanneer mag de leerkracht dan op vakantie?

50 likes

Zou je dit verder kunnen toelichten? Ook voor kleuters is er een jaarplanning met leerdoelen, de lesstof wordt volgens schema aangeboden en als iedereen maar mag gaan en staan waar zij willen… het onderwijs is totaal niet ingesteld op die individuele manier van lesgeven en met het lerarentekort is dat ook mission impossible.

12 likes

Je word er ook echt niet slechter van als je je aanpast aan dingen. Niet alles hoeft om jezelf te draaien. Ik moet zeggen, ik vind het wel interessant wat Sanny zegt over hoe je de ochtenden wil beginnen. Het is gewoon echt niet gezellig om je kinderen met alleen maar haasthaasthaast op school af te leveren. Maar wie houd je voor de gek door dan maar wat later te komen ‘want mijn eigen ritme’ en blablabla. Je hebt gewoon dingen waar je voor op tijd moet komen met kinderen. School, zwemles, sportlessen. Imo kijk je dan hoe je binnen de grenzen die er zijn het op een voor jou fijne manier kunt doen, ipv dan maar gewoon je eigen plan trekken en ‘het systeem deugt niet’ en blablabla.

20 likes

Een collega van mijn brengt haar kinderen naar een school waar dit zo is: kinderen (nou ja, ouders) mogen zelf bepalen wanneer ze vakantie nemen, en ik neem aan dat als de leerkracht vakantie wil, er een andere leerkracht voor die periode de klas overneemt? Het is uiteraard geen regulier (weet niet of dit de juiste term is) onderwijs, maar ze volgen de filosofie van reggio emilia. Er is voor ouders bijvoorbeeld ook een dagelijks inloopspreekuur met de directeur, pedagoog of… kunstenaar :smile: Ik vind regulier onderwijs niet per se uit de tijd, maar de gedachte dat het de standaard zou moeten zijn, of dat het het allerbeste is, is ook wel een tikkeltje ouderwets (vind ik)

edit: wil nog wel even benoemen dat je kind naar zo’n school kunnen sturen waarschijnlijk wel een privilege is, want de ouderbijdrage is 150 euro per jaar en daarnaast nog 50 euro p/m voor eten. En ik kan me ook voorstellen dat zo’n filosofie die een groot beroep doet op de verantwoordelijkheid en proactiviteit van het kind over het algemeen het best past bij kinderen die zich comfortabel voelen op school en goed mee kunnen komen. Maar ik heb niet genoeg kennis hierover om daar echt iets over te kunnen zeggen

11 likes

Ik zeg ook niet dat het het allerbeste is, maar het is imo niet ‘uit de tijd’. Dat er een beetje diversiteit is, is goed want niet alle kinderen passen in 1 onderwijsvorm. Maar de regels die er zijn op school die jij hebt uitgekozen aanpassen omdat het jou beter uitkomt vind ik gewoon egoistisch. Niet alles draait om jou in het leven.

5 likes

Het was een reactie op de post dat het voor een leerkracht niet te doen is om voor 30 kinderen een programma op maat te maken als iedereen op een ander moment op vakantie gaan. Dat is het wel (hoewel de klassen vast kleiner zijn dan 30 kinderen), maar dan heb je het denk ik vaak wel over een ander type onderwijs, met andere uitgangspunten.

En ik gaf dus zelf ook al aan dat regulier waarschijnlijk niet te goede term is, maar hoe heet het "standaard"onderwijstype wel?

5 likes

Kleuters die nog niet leerplichtig zijn kunnen prima dan een dag thuis blijven. Maar te laat komen is zo irritant. Juist de rust en voorspelbaarheid is zo belangrijk bij kleuters, vooral bij de start van de dag. Als de leerkracht dan al begonnen is en er komt er nog een binnen waar je dan je aandacht op moet vestigen want natuurlijk is het eng om een klas binnen te komen alleen, waar iedereen al netjes zit en luistert en wrs naar je kijkt als je binnenkomt. Leerkracht is dan uit zijn/haar verhaal, het stoort en het veroorzaakt gewoon onrust. Precies wat je niet wil als je 30 kleuters hebt. Dus nee liever niet.

39 likes

Google maar eens op experiment ruimte in onderwijstijd. Loopt nu een tweede ronde om te kijken of het inderdaad invloed heeft op kwaliteit van onderwijs om losser om te gaan met vakanties en schooltijden.

Ik vind het gewoon niet prettig dat ik straks 14 jaar lang (er vanuit gaan dat de kinderen tot hun 16e meegaan op vakantie) vastzit aan die weken vakantie. Ik vind 6 weken achter elkaar bijvoorbeeld echt onzin.

En wanneer de leerkracht vakantie heeft is natuurlijk niet relevant, dat is iets wat ze onderling moeten regelen, ik heb ook een functie waarbij ik niet zomaar op vakantie kan maar regel ook goede waarnemers en zo blijft de kwaliteit van mijn werk gewaarborgd.

15 likes