Mommybloggerstopic #10

Ahh dat vind ik wel sneu. Maar fijn dat flips een beter plekje heeft nu.

Beter hadden ze sieps een anders plekje gegeven, arme hond (grapje)

8 likes

Die scholen maken rondom veel zaken zoals bijvoorbeeld lestijd hun eigen regels en passen die toe, waardoor sommige scholen vanuit bepaald gedachtegoed soepeler omgaan met zaken waar anderen streng in zijn. Zal me niet verbazen als een gooisch vrij schooltje niet zo moeilijk doet om een beetje verzuim

6 likes

Mssn moeten we dit in een school-topic ofzo zetten, dus even in het kort.

Het idee was dat iedere leerling voornamelijk online op eigen niveau werkt, maar dat werkte in de praktijk niet echt. Tijdens klassieke vakanties, zoals de herfstvakantie, hadden de leerlingen die op andere momenten vakantie hebben wel school maar geen klassikale uitleg. En tijdens alle andere weken was er klassikale uitleg.

Wij merkten bij de kinderen dat ze het basisniveau misten op gebied van taal en rekenen, daarnaast waren er allerlei andere bijzonderheden in de school (zienswijze docent was belangrijker dan die van ingehuurde expert mbt autisme e.d.) dus we zijn overgestapt.

3 likes

Ja dit dus. Denk dat de meeste mensen gewoon op hun werk moeten verschijnen. Maar Sanny manifesteert geld ipv ervoor te werken dus die kan lekker uitslapen.

13 likes

Oh jij denkt dat er invallers of waarnemers voor het oprapen liggen? Lees je misschien eens in in het leraren tekort en de hoge werkdrukken. Misschien dat je dan beter begrijpt waarom dingen in het onderwijs zijn zoals ze zijn. Kan zijn dat jij er geen zin in hebt om ergens vast aan te zitten maar hoe denk je dat die docent zich voelt die passend onderwijs moet gaan regelen per kind omdat dan die op vakantie is, en dan die? Dat is niet haalbaar.

30 likes

Ben benieuwd hoe je dat voor je ziet. Bij mijn partner op school is niet eens iemand om een paar uur zijn klas op te vangen laat staan 2-3 weken. Mensen die al voltijd voor de klas staan kunnen niet van hun collega overnemen. Daarbij denkt iedereen dat mensen in het onderwijs 6 weken vakantie hebben maar in praktijk is dit niet zo. De eerste en de laatste week is er heel veel wat gebeuren moet, en daartussenin mag je vrij besteden daar waar nodig. De meeste starters vinden die 6 weken wel relaxed omdat het ruimte bied om goed voor te bereiden.

10 likes

En daarom moet het probleem bij de ouders/kinderen liggen in plaats van waar het hoort?

Het probleem wat jij schetst is in heel veel sectoren aan de hand hoor, is het onderwijs niet uniek in, maar wel de enige sector die vast houdt aan vastgestelde vakanties. Beetje vreemd dat je vindt dat ik me eerst eens moet inlezen en dan de keuze begrijp, ik ben goed op de hoogte maar daarom mag ik nog een andere mening hebben.

7 likes

Ben zelf werkzaam in het hoger onderwijs en ben van mening dat dit zeker mogelijk moet zijn, zelf wil ik ook liever buiten de schoolvakanties weg (grootste nadeel aan dit werk). Bij ons mag dat ook volgens de officiële regels, vooral het management vind het ingewikkeld omdat een andere collega dan je colleges moet overnemen en die ervaart dan een extra piek. Zelf vind ik dat geen probleem want ik zou hetzelfde doen voor een collega, voor wat; hoort wat.

Ze hebben hier ook een proef mee gedaan onder studenten, als in vrij de vakantie opnemen maar toen zagen ze toch dat er weinig studenten op andere momenten op vakantie gingen. Verbaasde ik mij over, maar toch haha

5 likes

Ik denk dat een docent die buiten de vakanties weg gaat een minder groot probleem is voor de doorlopende leer ontwikkeling dan als leerlingen random weg gaan.
Want die leerkracht kan in theorie idd overgenomen worden door collega’s. Ja nu effe niet want tekort. Maar, dat zou dan kunnen.
Dat een kind dan 4 weken leesonderwijs mist, en dat dan daarna weer moet inhalen etc, lijkt me veel minder praktisch en problematischer in het geval van klassikaal onderwijs (voor het kind, en de leerkracht).

(leesonderwijs als voorbeeld he, vul er aardrijkskunde, wiskunde B, scheikunde of rekenen in. En toetsen die weer ingehaald moeten worden in een 2e versie etc)

14 likes

Dat mensen in het onderwijs alleen in de schoolvakanties vakantie kunnen hebben, daar hebben we toch zelf voor gekozen? (We inderdaad, ik werk zelf ook in het onderwijs). Ik denk echt dat het een grote puinhoop is als leerlingen zelf mogen weten wanneer ze weg zijn. Als een leerling een week ziek is, is het soms al gedoe met inhalen (laksheid van de leerling, te dicht op een andere toets van het vak etc). Moet je nagaan als ze weken weg zijn en dan allemaal. Nee hoor, soms zijn dingen nou eenmaal zoals ze zijn. En je weet als je kinderen ‘neemt’ dat ze leerplichtig worden vanaf een bepaalde leeftijd en wat dat wil zeggen.

20 likes

Ja dat is zo, maar de leerplichtambtenaar komt in de regel niet spontaan langs. Dat doen ze na een melding van school. Als school geen melding doet, weet de leerplichtambtenaar van niets. Dit is mijn ervaring binnen mijn eigen sociale kring waar wat vrije school kinderen tussen zitten en mijn werk, waarin ik iets met leerplicht doe. Gek genoeg heb ik nog nooit een dossier vanuit een vrije school gezien. Dat kan toeval zijn of andere redenen hebben.

5 likes

Tja dit is wmb typisch een van die offers die je brengt als je kinderen krijgt. Die vakantie gaat er over het algemeen vaak vanaf 3/4 jaar ook heel anders uitzien dan je van daarvoor gewend bent… omdat je kind dan ook een mening heeft :grimacing:. Ik ben juist wel blij dat er dan ook andere kinderen zijn die met mijn kind kunnen spelen zodat ik op vakantie overdag soms onder het genot van een biertje wel 10 hele bladzijden van mijn boek kan lezen :smirk:

29 likes

Ja zeker! Vind het juist heel fijn. Ik ga graag op zonvakantie naar warme landen maar wil daarbij wel in/bij Europa in de buurt blijven. M.u.v. misschien de maand juni vind ik het verder nog niet warm genoeg in Europa dus zelfs als ik niet in het onderwijs zou werken zou ik juli/augustus op vakantie gaan.

2 likes

Als docenten en leerlingen op vakantie gaan wanneer ze willen dan bestaan schoolvaknties niet meer. Zullen de prijzen van vakanties dan goedkoper worden?

Dan wordt gewoon alles duurder gok ik zo, hooguit goedkoper als het minder gunstig weer is oid

10 likes

Misschien als het dan in alle landen en beroepen geldt. Maar je hebt ook nog de bouwvak. En andere landen die wel ook bepaalde feestdagen hebben waar vakanties omheen hangen en dus in die hoogseizoen periodes zal zijn.
Kerstvakantie zal veelal blijven Bijv.

8 likes

Tuurlijk niet.

5 likes

Vinden jullie het ook zo fijn om updates te krijgen over Annemerels aambei?

7 likes

Ze kan zeggen ik heb last van een vervelende aambei, maar zij laat alles weten in geuren en kleuren. Anyway ik zit er niet op te wachten haha. Maar ik vind het ook altijd ranzig als influencers hun puist gaan laten zien ofzo.

10 likes

Ik kwam net terecht op een vlogkanaal van een kind, wat op zichzelf niet zo gek is want volgens mij hebben tegenwoordig best veel kinderen een youtubekanaal. Maar dit kanaal is gestart door haar ouders, bestaat 10 jaar en er staan gewoon bijna vierduizend videos op? Echt waarom zou je dat willen voor je kind :cry: Het waren ook allemaal videos vanuit dat kind met haar als enige focus, vind het nog een stap verder dan gezinsvloggen eigenlijk. Ik zal wel naïef zijn want dit is vast niet het enige kanaal dat zo is, maar ik vind het echt shockerend, dit kind weet gewoon niet anders dan dat haar hele leven op youtube staat?

4 likes