Mommybloggerstopic #10

Sterker nog, 1 overnachting een weekend in oktober zelfs €321 incl schoonmaakkosten :face_with_hand_over_mouth:

5 likes

Ik begrijp werkelijk niet dat er nog geen wetgeving in de maak is. Het lijkt zo simpel: gewoon gelijktrekken met voorwaarden die in reguliere media gelden.

Ben wel benieuwd: heeft dit te maken met definitie van social media die er (nog) niet onder valt? Komt dit door Europese richtlijnen? Of is er gewoon nog onvoldoende aandacht voor?

Belletje naar Boos zou misschien wel goed zijn om de boel op te schudden maar als kijker ben je geen rechtstreeks gedupeerde natuurlijk dus geen idee of ze daar wat mee doen…

14 likes

In 2019 heeft BOOS hier al aandacht aan besteed.

5 likes

Ik kan me voorstellen dat een definitie lastig is te formuleren. Ten minste als men vindt dat reguliere mensen wel af en toe een foto van hun kind op een aldanniet openbaar account zouden mogen plaatsen.

4 likes

Maar ook weer niet. Want sinds een jaar (? Of 2?) moet er altijd “ad” bij staan, je kan beginnen door te stellen dat er op “#ad” foto’s geen kinderen mogen staan.
Al is het maar een beginnetje…

8 likes

Weet niet of media aandacht het probleem is. Lubach had ook een goed stuk eind vorig jaar er over. Kassa het jaar ervoor met een staatssecretaris in de studio. Elke keer als je kijkt naar de antwoorden van de overheid lijken ze vast te lopen met het bepalen of iets hobby of werk is. Heb hier altijd het idee dat ze echt geen idee lijken te hebben hoeveel geld mensen verdienen met social media en bijvoorbeeld vlogs en dat het al heel snel geen hobby meer is.

Kan niet direct linken naar het stukje maar als je doorscrollt naar het kopje
2. Wijzigingen in wet- en regelgeving die nader onderzoek vragen
Jonge ondernemers en jonge influencers
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25883-459.html

Het is wel duidelijk dat er een kader nodig is maar dat ze het moeten opstellen. Dus dan in een stuk van April 2023 sluiten ze het af met resultaten van de uitwerking informeer ik uw Kamer in de eerste helft van 2024. Als outsider lijkt dat wel heel lang, zeker omdat je eerst een onderzoek hebt gedaan waar waarschijnlijk ook maanden over zijn gegaan om tot de conclusie te komen dat je geen handvatten hebt.

Het rapport van Regioplan bevat geen concrete handvatten voor het nieuwe normenkader en wat hiervoor nodig is. Hier was ook geen eensluidende opvatting over bij de deskundigen die door Regioplan zijn geïnterviewd. De uitwerking van het kader en de aanpak, inclusief de handhaving van overheidswege van uitwassen en misstanden en de rol van de ouders, pak ik op. Hierbij betrek ik onder andere experts op het terrein van influencing en kinderen. Ook betrek ik de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap die verantwoordelijk is voor de Mediawet en mijn collega van Economische Zaken en Klimaat vanwege de relatie met het ondernemerschap. Over de resultaten van de uitwerking informeer ik uw Kamer in de eerste helft van 2024.

8 likes

Er wordt echt al wel naar gekeken, nav die video van Egbert had ook Arjen Lubach er een aflevering over, dit speelt echt al veel langer

2 likes

Valt mij eerlijk gezegd nog mee… ik weet niet wat je daar voor krijgt (wellness? ontbijt? of een ‘kale’ overnachtign?) en ik heb het er niet voor over om bij haar te logeren, maar ik had op zich verwacht dat ze meer zou vragen. Er zijn wel duurdere b&b’s.

1 like

Nouja dan nog, er zijn genoeg Spa’s waar je kan overnachten inclusief ontbijt en wellness én een massage ofzo voor de helft van dit bedrag.

Het is nu gewoon een soort meet&greet + ‘Spa’.

4 likes

In Amerika is er sinds kort een nieuwe wet voor kinderen van influencers. Wel alleen in illinois maar hopelijk binnenkort ook in meer staten.

Als kinderen in familievlogs voorkomen moeten de ouders nu 15% van de inkomsten daarvan in een trust account plaatsen waar het kind dan toegang tot krijgt als ze 18 worden. En ook mogen ze als ze 18 zijn aanvragen bepaalde vlogs waarin zij gefilmd waren te verwijderen wat de ouders dan moeten doen.

Was als ik het goed heb nav een kind waarvan alles gefilmd werd en bijv haar eerste menstruatie werd besproken en de moeder weigerde deze vlogs offline te halen nadat haar dochter ouder werd en aangaf dat niet leuk te vinden.

10 likes

Het is een eerste stap. Maar dan nog houden de ouders 85%. Zie ze daardoor niet snel stoppen hun kinderen online te plaatsen.

12 likes

Ja eerder dat ouders zich daar achter kunnen schuilen " maar ze krijgen 15 procent sowieso en als ze echt niet willen kan het altijd nog verwijderd worden wanneer ze 18 zijn ". Gewoon nee.

17 likes

True, maar dit is wel privé als ik het goed begrijp, en dan betaal je al snel meer. En juist vanwege het meet&greet idee en dat er naast goedkopere ook wel duurdere plekken zijn had ik verwacht dat ze meer zou vragen.

4 likes

Ja het is echt helemaal niet perfect maar het is tenminste iets :smiling_face_with_tear:

Ik denk niet dat ze het ooit gaan verbieden want kind acteurs bestaan ook nog gewoon.

7 likes

Ja we hebben het toch over wetten? Daarom noemde ik het haha.

Maar dan nog zijn er heel veel kindacteurs die heel veel issues hebben en vinden dat ze geen jeugd hebben gehad. Ze hebben vaak geen keuze gehad en hebben geld verdiend voor hun ouders. Moet nu bijv denken aan Bella Thorne die wel bij Disney moest werken want haar moeder kon de huur niet meer betalen.

Ondanks wetten is er nog steeds wel ellende en niet altijd de keuze van het kind geweest. Alleen is acteren dan veel minder schadelijk dan dat hun hele privéleven is gefilmd.

5 likes

Heb dit toevallig laatst uitgezocht als cadeautje voor mijn moeder haha…en nee met al die faciliteiten die je noemt (op een mooie plek met goeie naam) is het overal vrij duur helaas

3 likes

Het ziet er echt uit alsof ze voor de aankleding de accesoiresafdeling van de action heeft leeggekocht.

5 likes

Door die vloertegels en het gebrek aan ramen heeft alles ook de sfeer van een praktijkruimte

7 likes

Volgens mij heeft ze dat ook

4 likes