Mommybloggerstopic #11

Ik kwam met een (kleine) mom influencer aan de praat op vakantie en ik vind het zo bizar. Ze weet dat ik haar volg en dan hebben we een gesprek en dat vertelt ze iets en denk denk ik “ja, dit weet ik. Ik weet hoe je hele familie heet, wat je ouders voor werk doen, wat voor diagnoses je kinderen hebben”.

Op dat moment zeg ik dat niet maar ik kan er gewoon niet bij dat je vreemden zoveel informatie uit je leven geeft. Ik voel me er zelf gewoon ongemakkelijk bij, alsof ik iemand een soort van stiekem bespied en daarom zoveel informatie weet.

18 likes

Jij volgt vrijwillig een kleine mom influencer en vindt het dan gek en ongemakkelijk dat je zoveel over haar leven weet. Even 1 stapje verder denken en dan ben je bij een mogelijke oplossing!

10 likes

No shit.

Ik snap gewoon niet dat je als ouder zijnde zoveel over je kind(eren) wil delen.

6 likes

Zolang er mensen zoals jij zijn die het volgen en dus voor inkomsten zorgen snap ik het prima, money makes the world go round en dit is wel een extreem makkelijke manier om geld te verdienen

15 likes

Ik snap vooral niet dat jij in dit geval welk zulke influencers blijft volgen en daarmee bijdraagt aan dit in stand houden

3 likes

Soms kom je tot een besef dat zoiets niet normaal is. En dit was dan zo’n moment.

Dat het eerst leuk is om iemand te volgen zolang diegene niets deelt in het extreme, gewoon het dagelijkse leven. Maar zelfs de kleine dingen weten voelt al ongemakkelijk. En dat besef je dan weer als je met zo iemand in gesprek komt over koetjes in kalfjes, sociaal gewenste vragen stelt maar in je achterhoofd al weet “ja, ik weet al dat je kinderen die leeftijd hebben”.

En dit heeft dus ook mijn inzicht weer veranderd dat dit een walgelijke wereld is om hier je kinderen voor in te zetten. Ondanks dat het bij deze influencer niet volledig gericht hierop is, dit is nog een milde “familie” influencer. Maar dat iedereen de naam van je kind kan weten, weten wanneer ze voor het eerst naar school gaan e.d.

12 likes

Fixed it

1 like

Nee laten we vooral doen alsof @Kryptonite hier het probleem is, ipv degene die z’n kinderen online gooit.

72 likes

Niet @Kryptonite persoonlijk, maar alle volgers van familie-/mommy-influencers. Zonder volgers zouden die geen enkele reden ( :money_mouth_face:) meer hebben om hun kinderen online te gooien

8 likes

Haha de verdediging van de kindergluurders

5 likes

Hebben jullie dat besef nooit? Ik vond het voordat Bonnie een kind had ook gek om haar te zien in de stad en het besef dat ik van alles van haar wist en zij geen idee heeft dat ik haar vlogs wel eens bekeek en ik 1 van die toen 50.000 kijkers was.
Of als ik haar vrienden ergens zie en dan het idee dat ik van alles al van die mensen weet terwijl zij maar figuranten in die vlog waren.
Voelen die mensen zelf geen ongemak als ze er bij stil staan? Of jullie zelf, ook in het geval influencers geen kinderen hebben, noem een random influencer zonder kinderen en ik vind het idee al awkward.

Ik herken het sentiment t.o.v. influencers met kinderen al helemaal, als ik een Frank van der Lende in een podcast hoor denk ik echt shit ik weet alles van je kinderen en wat jij van dingen vindt t.o.v. je kind en hoe debiel is dat eigenlijk wel niet. En jaja, ik kan er zelf voor kiezen het niet te luisteren maar dan is het concept “online tentoongesteld leven” nog steeds raar?

15 likes

Sanneke…. Die bakfiets die ze bij elkaar heeft geschooierd staat te koop :crazy_face:
Dat vind ik toch wel bijzonder :face_with_raised_eyebrow:

12 likes

Ik maakte een tijdje video’s toen ik in het buitenland woonde (soort van vakantievlogs voor het thuisfront) en familie/vrienden konden zich opgeven voor een maillijst en dan stuurde ik dus soms zo’n privelinkje naar m’n youtubefilmpje. En toen stuurde opeens iemand die link door in een groepsapp waar ik ook in zat zo van: ‘hee jongens kijk wat een leuke vlog crazyplantlady heeft gemaakt!!’ en toen dacht ik opeens waaah nu zien opeens allemaal andere mensen deze video ook terwijl zij niet ‘de bekenden’ zijn die op mijn maillijst staan. Vond dat zó niet chill, voelde veel te persoonlijk. Laat staan dat er de hele tijd allemaal vreemden met je meekijken

7 likes

Ja ik zou het zelf ook niet fijn vinden als onbekenden van alles van mij weten. Maar je bent niet voor niks influencer… kortom je houdt dan wel van lekker veel aandacht en in de schijnwerpers staan.

7 likes

Waar zie je dit?

2 likes

Ja, ik denk hier ook wel eens over na. Een vriendin van me woont in de straat bij een influencer die hier wel eens besproken wordt, kinderen op dezelfde school etc. In het echt is zij best schuchter, heel anders dan online. Ik vraag me altijd af of dat ermee te maken heeft dat ze weet dat iedereen zoveel over haar weet. Lijkt me echt extreem ongemakkelijk om als influencer nieuwe mensen te ontmoeten op het schoolplein etc en niet te weten wie jou volgt en hoe lang al. Zo ongelijkwaardig aangezien jij dan niks weet over hun maar zij misschien van alles over jou.

En tegelijkertijd blijft toch een heel gecureerde versie van iemands leven die je ziet natuurlijk.

7 likes

Marktplaats

6 likes

Hij zal alvast niet versleten zijn :upside_down_face:

9 likes

Bah al die ouders die kinderen in zwemkleding/ondergoed op social media zetten, snap daar niks van. We zijn allemaal panisch over pedo’s en wat er kan gebeuren als je je kind alleen laat. Maar op het internet zetten ze dezelfde kids waar ze bezorgd over zijn te grabbel want “Ben zo trots”. Ik vind het werk van dr. Elisabeth Van den Abeele hierover heel goed. Het is al zoveel onderzocht en bewezen dat mensen de content van momfluencers en kidfluencers gebruiken als materiaal. En dat er online groepen zijn waar dit weer gedeeld wordt. Zelfs interviews met pedo’s die toegeven dat ze daar het makkelijkst aan content kwamen. Onbegrijpelijk dat er alsnog figuren als michelle zijn die zeggen “Ik ga mijn gedrag niet aanpassen omdat er een paar zieke figuren op het internet zijn”.

11 likes

En ook dat Iris Zeilstra die zogenaamd zo bezorgd is over haar kinderen wel omgaat met Noor de Groot die een relatie heeft met een veroordeelde groomer ?! Voelt echt alsof dat soort figuren alleen maar zich bezorgd maken als de engerd in hun plaatje past van wie een engerd is. En dan actief de ogen sluiten voor de engerd die ze thuis uitnodigen.

21 likes