Allemaal leuk aardig en netjes hoe Willemijn het heeft “opgelost”, maar ik vind het echt zo onwaarschijnlijk dom dat ze zo’n hele tekst kan bedenken, uittypen, nalezen èn plaatsen ( met super smiley selfie) zonder dat er ook maar 1 heel klein lampje gaat branden.
Hoe kan je zo godvergeten onwetend zijn, zeker in deze tijd?
Ja, het komt heus allemaal uit een goed hart, maar ik val echt van m’n stoel van de dommigheid.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het best moeilijk is je een mening van iets te vormen als je het niet ziet.
Hier in “t dorp” gebeurd het ook niet. Dat durf ik te zeggen omdat wij simpelweg bijna geen mensen van andere huidskleur hebben hier?
Althans: een handje vol. Dus het zal hier niet op grote schaal gebeuren nee.
Toen er bij ons een gezin kwam met een andere huidskleur en dus op school, werden die inderdaad aangestaard in de gangen op de middelbare school.
Zoals een persoon met een huidskleur als de mijne, die in een township in Afrika intrekt ook aangestaard zou worden.
Niet omdat we die jongen en meisje in kwestie niet mochten maar… ja we hadden dat echt nog nooit gezien “in het echt”.
Dat is natuurlijk ook alweer 15jr terug, met het snelle social media van nu is dat alweer anders… Maar als je in zo’n ‘bubbel’ opgroeit moet je echt bewust opzoek gaan naar de tegengeluiden om ze te vinden.
En dan heb ik het over toen, niet nu. Nu het wel echt groots in de media is etc.
Edit. Er stond “negroïde” en “blank” in deze post. Maar goed, ik ben dus geen haar beter dan Willemijn, maar heb mijn post dus ook aangepast na inzien van andere forummers.
Daar slaan reacties op.
Wat is er beter aan zwart dan aan negroide, aangezien negro (latijnse oorsprong) bv. spaans is voor zwart? Ben wel benieuwd…
Edit: ik stel voor om melaninevol en melanineloos te gebruiken, om het maar lekker biologisch te houden. Misschien een latijns sausje er over en klaar.
Alsjeblieft! Lees je wat meer in.
Ik snap heus waar je vandaan komt ( figuurlijk) maar je bent het aan jezelf verplicht om meer te lezen en ontdekken over racisme.
Klopt, is sarcastisch, deels. Maar elke term die gebruikt gaat worden gaat per definitie
een groep niet goed vinden. Dus kan je het maar beter feitelijk houden en het over de biologische oorzaak hebben. Vandaar m’n onzinbedenksel.
Zelf gebruik ik sowieso geen ‘zwart’, maar donker…
Met het woord negroïde verwijs je naar het negroïde ras en impliceer je automatisch dat er verschillende mensenrassen zijn. En er zijn geen mensenrassen. Dus sowieso niets gebruiken als neger, negroïde e.d.
En blank kun je beter dan vervangen door wit, aangezien met blank vanuit vroeger de superieurheid van ‘de blanken’ werd bedoeld.
Helaas is dit nog steeds niet waterdicht want ik heb vrienden met een donkere huidskleur die woest worden van het woord zwart, dus wij gebruiken liever donkere / lichte huidskleur (als het al nodig is om iemands huidskleur te beschrijven).
Als je echt geïnteresseerd bent om er meer van te leren, lees een stuk terug in het white privilege / racisme topic, kun je echt veel uit leren. Worden goede stukken gedeeld ed.
Misschien vind niet elk mens met een donkere huidskleur het fijn om zo omschreven te worden. Tenminste ik niet. Ik vind woorden als zwart(e), neger/negerin etc. echt heel naar en ik ook niet zwart ben maar bruin. En mensen dan ook zal verbeteren ook met het woord blank.
Voor mijn gevoel voelde zwart-wit veel naarder… Niet dat dat aan mij is om te voelen, als “wit” dan dus.
Ik roep ook overdag niet: hè neger. Maar zoek dan naar een woord om in dit soort “vergelijkingen”, als die gemaakt worden, een woord te kunnen gebruiken.
Maar begrijp dat dat er dus niet is. Tenzij de anderen die geen alternatief konden noemen maar alleen “alsjeblieft doe normaal” er alsnog een hebben voor me?
Ik lees idd wel stilletjes mee daar zo nu en dan !
Dank! Ga er meer over lezen. Ik vind lichte en donkere huidskleur het meest neutraal klinken. Gebruik ik zelf daarom ook.
Edit: Krijg bij zwart/wit ook een gek beeld, als ‘witte’, het komt op mij over alsof je dan tinten uitsluit op een bepaalde manier. En zwarten zijn niet zwart, witten zijn niet wit.
Ah, ja die eerste twee weet ik niet.
Ik weet niet waar ze vandaan kwamen. Ik dacht uit Amerika, maar goed daar wonen net zo goed mensen met een huidskleur zoals de mijne.
Ik zou het als een gezin met donkere, bruine of getinte huidskleur omschrijven. En het woord blank vervangen voor wit of beige. Ik vind zelf wit ook lastig gezien niemand echt wit is. Maar in het White Privilege topic kwam iemand ooit met het woord Beige inplaats van wit.
Eens, donker en lichte huidskleur is ook ontzettend subjectief. Ik vind mijzelf een lichte huidskleur hebben, terwijl de ander weer vind dat ik een donkere huidskleur heb. Ik vind “zwart of wit” ook naar klinken. Niemand is toch wit of zwart? Ik vind de “White privileged topic” ook echt super interessant om te lezen.
Zoiets is volgens mij een keer besproken in het White Privilege topic. Maar ik denk dat die omschrijvingen voor veel mensen te moeilijk is. Ik krijg er zelf lichte error van. Maar ik vind het ook op het woord volkeren na niet negatief klinken.