Mommybloggerstopic #3

Het maakt mij geen hol uit dat ik “wit” genoemd word, ook al ben ik niet type RAL9010. Je moet de term “wit” niet zo letterlijk nemen.
Ik ben meer olijfkleurig maar word in de zon zo rood als een kreeft. Toch ben ik wit.

De letterlijke kleur is het punt niet!

Het punt is dat ik NOOIT nadeel zal ondervinden vanwege de kleur van mijn huid.

14 likes

Beige vind ik echt behoorlijk belachelijk klinken :sweat_smile:
Dat is dus het te letterlijk nemen van het woord “huidskleur”.

1 like

Uhm nee want er is niet één huidskleur? :woman_shrugging:

1 like

Ik denk zelf bij Afro-Amerikaans: maar als je nou gewoon hier woont/leeft/geboren bent/wilt zijn. Dan Ben je toch gewoon Nederlander :sweat_smile:? Op dat moment ben je toch niet meer Afro-Amerikaans of Afrikaans of… etc.
Daarom zou ik dat niet zo snel gebruiken denk ik🧐?

1 like

Het gaat niet om de letterlijke kleur. Het gaat om de privileges die daar aan hangen.
En dan kun je dus wel degelijk twee partijen opmaken. Licht ( wit ) en donker ( zwart)

Ik begrijp echt niet dat mensen die letterlijke kleur zo belangrijk vinden om te benoemen. Daar gaat het toch helemaal het om?!

Het is lief dat jij zo denkt, maar zo werkt het in de praktijk toch niet? Hier in Nederland wordt toch ook continu gesproken over Marokkanen en Turken?

3 likes

De termen neger en blank komen rechtstreeks uit het kolonialisme. Niet echt een leuke periode om aan te refereren.

1 like

Volgens mij mis je mijn punt: beige is niet letterlijk genomen hetzelfde als het woord huidskleur zoals jij dat zegt. Huidskleur heeft heel veel verschillende tinten.

Persoonlijk: ik vind wit, zwart, licht, donker allemaal prima. Het een past beter in de ene context dan het andere. Ik gebruik beide.

Maar in de praktijk gaat er dus “kennelijk” (genoeg over te lezen en horen nu) een heleboel mis. Het spreken over de Turken en de Marokkanen is toch ook niet oké? Dan houd je dat wij-zij toch?
Het zijn toch gewoon Nederlanders?

Dus laten we dan niet naar een second best maar meteen the best zoeken🙈

Edit;
Naja “we”, ik zoek zelf dus nog naar “the Best” om dingen te omschrijven. En ja, ik vind het fijn als mensen me daar in helpen. Want als ik de tekst “negroïde” Google en Wikipedia vind, vertelt de eerste alinea mij niet dat deze beledigend is. Helaas?

1 like

Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry.
Ik vind de term “wit” veel meer allesomvattend dan “beige”.
Laat ik het zo zeggen, Ik kan me niet voorstellen dat ik mezelf ooit een beige mens zal noemen.
Each their thing :slight_smile:

1 like

Ik ben eigenlijk ook gewoon roze. Niet beige.

Ik moet zeggen dat ik de benaming van huidskleuren ook lastig vind, omdat ik soms niet weet wat oké is en wat niet. Gelukkig via het forum al veel geleerd, waarvoor dank!

1 like

Je zegt toch Turkse Nederlanders of Marokkaanse Nederlanders? Ik heb het nooit meer over Turken of Marokkanen. Niet als ik het over Nederlandse inwoners heb in ieder geval.

En neem wit en zwart alsjeblieft niet zo letterlijk, dat leidt echt enorm af van de inhoud. Het gaat over onderdrukkers en onderdrukten. Daarom gebruiken we niet meer de taal van de onderdrukkers, ergo blank en n****. Ik beschrijf mezelf toch ook niet als wit met rode en bruine vlekjes. Ik ben west Europees van geboorte dus wit. Klaar.

8 likes

Wel lastig hoor, mijn vriend (Antilliaans) wordt juist woest als mensen zwart gebruiken om naar huidskleur te refereren. Hij prefereert donker.

3 likes

Melatonine is een slaaphormoon.
Je bedoelt vast melanine :grimacing::stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Ja ik heb persoonlijk bij zwart ook snel de associatie van ‘zwartje’. Ik gebruik zelf maar het woord ‘donker’. Ik weet dat POC ook een breed gedragen correcte term is en vind dat prima voor schrijftaal, maar het bekt niet echt lekker in een gesprek.

Sjonge je kan het ook wel heel erg ver gaan zoeken hé.

15 likes

Eh ja, typo. :joy:

1 like

African American wordt inderdaad gebruikt vanwege de geschiedenis. Het is dus ook niet zo dat iedereen die ‘black’ is dus African American is.

1 like

en zo heeft iedereen wel iets wat ze niet fijn vinden en wat ze wel fijn vinden.

1 like

maar het donker is wel wezenlijk anders als donker(e) als bijvoegelijk naamwoord.

1 like