‘De vrouwtjes worden lastig’
Alles, maar dan ook alles aan deze zin is zó fout. Ik word hier gewoon fysiek onpasselijk van.
‘De vrouwtjes worden lastig’
Alles, maar dan ook alles aan deze zin is zó fout. Ik word hier gewoon fysiek onpasselijk van.
Gadverdamme.
Jezus wat een lul
Op Insta is toch niet binnen zijn gezin? 
Maar, ja, je hebt wel gelijk, hij moet zelf weten hoe debiel hij over wil komen.
Ik zie er totaal niets slechts in, ik vind het beetje ver gezocht. Ik zou er best om kunnen lachen wanneer mijn vriend zoiets zou zeggen
Het is seksistisch, stigmatiserend én aanmatigend.
Alsof die ‘vrouwtjes’ deel uitmaken van een inferieur soort waar je maar last van hebt als ze niet doen waarvoor ze in jouw leven zijn (koken, schoonmaken en pijpen?).
Maar uiteraard kunnen mensen dit ook anders zien. Er zijn tenslotte ook mensen die van Blond-servies houden…
Ik zou echt focking kwaad worden als mn man zoiets op instagram zou zetten.
“De vrouwtjes” trappen je uit huis en gaan samen op verkansie. Optyfen
Ik volg hem niet op de voet maar ik vind hem altijd heel lief en respectvol over zijn gezin en vooral over zijn vrouw. Ik zie dit gewoon als misschien wat onhandig verwoord van hem op een groot medium maar ja moeten we alles onder de loep nemen? Als ik hem eerder al een lompe gast had gezien was mijn mening wellicht anders geweest maar hij spreekt altijd zoveel waardering uit over zijn vrouw etc.
Maar misschien ben ik daar gewoon heel makkelijk in en kan ik mij over zulke dingen nooit super druk maken tenzij hij het vaak gaat gebruiken of mij daadwerkelijk vrouwtje gaat noemen maar in dit geval van Luke is het de eerste keer dat ik zoiets lees
Als je wat op een groot medium plaatst, gaat het onder de loep.
Lijkt me behoorlijk logisch?
Oh, ik weet helemaal niet wie deze meneer is. Daar gaat het me ook niet om. Maar mijn nekharen gaan echt buitenproportioneel ver overeind staan bij dergelijke uitspraken. Ook al bedoelt hij het niet verkeerd, het is gewoon écht niet ok. Er zijn honderd andere manieren om zoiets op een prima manier te formuleren (zoals het voorbeeld dat @Pantalones gaf).
Dit soort uitspraken laat zien dat we dat patriarchaat gewoon echt nog niet achter ons hebben gelaten. Het zit nog zo verweven in onze taal en cultuur dat het sommige mensen niet eens opvalt dat het niet ok is. Terwijl het andersom ondenkbaar is.
Nu ik je berichtje lees kan ik mij ook wel in jouw kant vinden en is het zeker stof om over na te denken, alleen puur op hoe ik Luke ken (of hoe hij overkomt op Social media met zijn gezin) denk ik zelf dat hij echt niet bedoelt dat vrouwtjes maar lastig zijn en goed zijn voor bepaalde dingen maar je hebt zeker een goed stuk wanneer je ook zegt dat het wel verweven is in onze cultuur en taal.
Wat bedoel je precies dat het andersom ondenkbaar is?
Dat we mannen niet op zo’n kleinerende manier wegzetten. Of vragen hoe ze dat toch doen: 40 uur werken met een gezin. Of ervan uitgaan dat ze niet kunnen parkeren. Snap je, vrouwen worden ongemerkt nog zo vaak in een bepaalde rol geduwd. Van het domme hihi-vrouwtje van Blond tot de oermoeder die baren en voor de kinderen zorgen als natuurlijke purpose heeft en voor wie carrière (een ‘baantje’) bijzaak is…
Vind het wel tof van je dat je los van de persoon ook de andere kant van dit verhaal kunt zien!
En om positief af te sluiten: wat niet zoveel mensen weten, is dat tot 1956 een vrouw zodra ze trouwde wettelijk handelingsonbekwaam werd. Ze mocht dus niet eens zelfstandig een bankrekening openen.
1956, dat is nog niet zo gek lang geleden. We komen van ver en er is echt al heel erg veel ten goede veranderd. Maar die ongelijkheid is nog niet helemaal weg en dat is ook niet raar als je bedenkt dat de wereld er enkele tientallen jaren geleden voor vrouwen echt nog heel anders uitzag. Maar het is wel belangrijk dat we ons daar bewust van zijn, want er valt nog wel eea te winnen op dat vlak.
Oh ja zeker helemaal mee eens dat we er nog lang niet zijn! Hoe vaak er wel niet vrouwonvriendelijke opmerkingen worden gemaakt is bizar, vaak verwikkeld in een grapje. Vrouwen worden te vaak weggezet als lastig, kom je in een huishoudelijke winkel voor een apparaat wordt er ook zo vaak nog gezegd ja de vrouw kiest de man betaalt … Kan er ook heel slecht tegen.
In dit geval van Luke vond ik het zelf overtrokken omdat hij altijd zo lief en vol respect over vrouwen is maar ik besef mij ook nu dat hij ook een voorbeeld functie is.
Ja gek idee dat het nog maar zo kort geleden is, ik kom zelf helemaal niet uit traditionele gezinnen maar als ik soms in mijn omgeving kijk schrik ik echt wel eens. Dorpjes in mijn omgeving waar het soms nog jaren 60 lijkt…
Mijn oma ging scheiden in de jaren 70 omdat ze een vreselijke man had en er werd steeds gevraagd aan haar wat ze haar man had aangedaan dat hij wilde scheiden, ehm nee zij wilde scheiden.
Ja, dat is ook zo’n typisch voorbeeld idd. Laat staan in een garage als je een auto gaat kopen. En dat linkt dan ook weer aan de loonkloof. Dat er vanuit gegaan wordt dat de man het (meeste) geld heeft. En helaas is dat nog vaak zo ook.
Bizar van je oma ja, maar zo werkte het wel.
En over Luke heb ik verder geen oordeel, want ik weet dus verder echt niets over hem. Maar hij triggerde iets bij me met die ene zin en hop: daar zat ik op mijn feministische paard. 
Misschien heel off topic sorry maar ik vind het ook vreemd dat je op wc’s vaak alleen je baby kan verschonen op een vrouwen wc. Ik hoop dat ze daar ook wat aan gaan doen.
Moet wel heel eerlijk zeggen dat we hier thuis wel eens flauwe grappen maken onderling maar dat kan ik gewoon altijd wel goed hebben. Maar meer iets in de trend van doe je taak maak eens koffie ga koken (maar mijn vriend doet eigenlijk heel veel en altijd het huishouden dus gelukkig verwacht hij niets)
Ik zou echt niet opkijken van een vader met een dochter of zoon in de vrouwenwc. Idd beter dan door zo’n ruimte met pisbakken moeten.
Ik vind het juist heel normaal om met een kind de mannenwc in te gaan?
Zo traumatiserend is het zien van urinoirs toch niet?
Maar moeten we ze dan leren dat plassen iets heel geks is wat vooral niemand mag zien? Wat is er raar aan mannen staand in een urinoir zien plassen? Is ook gewoon natuur hoor.
Op die leeftijd gaan ze nog met hun vader in bad en is een piemel nog niks spannends maar gewoon iets om mee te plassen. Vanuit die gedachte lijkt me de mannen-wc echt geen probleem. Maar kan me ook voorstellen dat je dat gevoelsmatig toch liever niet hebt. Al is die lading die erop ligt dan meer van jou dan van het kind.