Persoonlijk vind ik dat dat bij een forum hoort.
En geen idee wat ik op mn muur heb zitten.
Persoonlijk vind ik dat dat bij een forum hoort.
En geen idee wat ik op mn muur heb zitten.
Wat zijn daar dan negatieve gevolgen van? Behalve je gebit…
Maar… wat nou als ze bosbabe wil worden met een houten blokhut?
Stand van de tanden inderdaad, maar denk ook aan een verstoorde kaakgroei. Ook kan duimzuigen leiden tot mondademen, waardoor kindjes vaker verkouden zijn en last kunnen krijgen van de oren maar ook van verminderde concentratie. Problemen met spreken en slikken komen ook heel vaak voor. Best wat dus!
Hier in BE is het de crèche en vanaf 2,5 gaat een kindje effectief naar school. Lekker eenvoudig.
Lijkt me trouwens best duur om tot 4j in NL opvang te moeten betalen.
Ja of wat als ze succesvol blogger en founder van www.dubbelenaam.nl wil worden?? Oh wacht, dat is een business babe wellicht?
Ja dat gaan werken na 3 maanden is hier helaas ook zo. 15 weken zwangerschapsverlof in totaal waarvan 1 week verplicht op te nemen voor de uitgerekende datum (ongeacht of je voorbeeld pas op 42w bevalt).
Geen idee of het algemeen in BE zo is, maar in mijn omgeving blijven de meeste ouders fulltime doorwerken en kunnen ze beroep doen op combinatie opvang/grootouders.
‘Mamadagen’ en ‘papadagen’ is iets wat ik geleerd heb van de vloggers, ik had oprecht geen idee. Scheelt ook dat crèche hier een pak betaalbaarder is denk ik.
(Ik zeg niet dat het ene beter of slechter is - moet iedereen zelf bepalen natuurlijk. Maar je ‘kan’ in BE - financieel en organisatorisch - wel fulltime blijven werken als je dat zou willen)
Wow maar, je werkt dus t/m 39 weken door? Maar heel veel bevallen toch al eerder dan dat? Zul je net hebben dat je bevalling begint tijdens je teamvergadering. Of word je door je baas naar het ziekenhuis gereden. Wtf, 39 weken is dit niet vrij bizar?
Ja is inderdaad in de meeste sectoren zo. Maar vaak kan nog wat verlof gezet worden. Ik heb bijvoorbeeld gestopt 2 weken voor de uitgerekende datum. 1 week verplicht en 1 week verlof nog genomen. Je kan ook eerder stoppen, maar dan gaan die weken af van de weken die je daarna kan opnemen. Bij medische redenen kan je ook een attest ontvangen waardoor je niet meer hoeft te werken.
Ik was inderdaad soms bang dat mijn water zou breken op het werk haha.
Ik vind dit echt te bizar voor woorden is toch helemaal niet goed voor de gezondheid? Al is het maar om het stressniveau. Ja leuk dat je extra vakantie op kan nemen, de gemiddelde werknemer heeft denk ik wat, 4 weken verlof per jaar? Als je het hele fucking jaar hebt doorgewerkt, zwanger, zonder ook maar een uurtje vrij te nemen, kan je dan met 35 weken met verlof. Ik vind dit zo mogelijk nog absurder dan de Nederlandse regeling. En ik dacht echt niet dat dat kon (oké ja de VS ofzo).
Ja inderdaad, er zijn wel beroepsgroepen die eerder mogen stoppen. Bijvoorbeeld kinderbegeleiders, verpleegkundigen, … vaak beroepen met risico’s voor heffen/tillen of infecties. Ik heb voor 80% een kantoorbaan. Nu daar is ook vaak stress, daar niet van.
Ik vind het sowieso schokkend hoe je in Nederland in een bepaald stramien wordt geduwd mocht je aanspraak willen doen toeslagen. Ik raakte m’n baan kwijt terwijl ik in de ziektewet zat, 2 weken voordat kind op opvang zou starten. Dan krijg je dus geen toeslag, niks. Kon de opvang ook meteen stopzetten. Super joh, 24/7 met je baby en je PND thuis zitten
De overheid helpt je graag, maar dan moet je je leven wel naar hun wens inrichten.
Normaal krijg je nog 3 maand kinderopvang toeslag toch als je je baan verliest. Maar misschien is dit anders als je kindje nog moet starten ?
Ja klopt, dat is een verschil inderdaad. Was geen goede timing, haha.
Je kan ook vroeger stoppen maar dan wordt dat afgetrokken van de tijd die je na de bevalling kan spenderen. Dus je kan ook op 36w stoppen maar dan gaan die 3 extra weken wel af van je tijd met de baby.
Ik vind het ook echt laat om te stoppen. Ik verwacht mijn eerste kindje en de zwangerschap verloopt tot nu toe (begin 3e trimester) - gelukkig - vlekkeloos, maar geen idee hoe mijn energielevel zal zijn in week 39. Gelukkig heb ik een heel begripvolle werkgever én kan ik ‘dankzij’ Corona gewoon van huis uit werken dus ik vermoed/hoop dat het wel zal lukken om tot dan door te werken. Liever meer tijd over houden na de bevalling.
World has been built by en for men.
Ik kan me er altijd zo aan ergeren dat bij veel van die wat rechtsere kranten/tijdschriften/tv-programma’s altijd zo wordt benadrukt dat het echt een uitzondering is dat vrouwen in Nederland zo veel parttime werken en slecht voor de economie en daarmee een probleem, etc. (Looking at you Sander Schimmelpenninck.) Misschien klopt dat ook wel (heb ik geen verstand van) maar vervolgens wordt er niets gedaan om ervoor te zorgen dat het aantrekkelijker is om fulltime te blijven werken. Kinderopvang is stikduur, de loonkloof bestaat nog steeds, etc. etc. etc.
En ik ben niet eens moeder.
In Nederland heb je als vrouw recht op 16 weken zwangerschapsverlof. Je kan met 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof. Dan hou je er daarna dus 10 over. Met 4 weken moet je met verlof en heb je er daarna dus nog 12. Daarnaast heb je volgens mij altijd recht op ouderschapsverlof. Hoeveel dit is, is afhankelijk van je WTF en volgens mij is dit niet altijd betaald. Zo krijg je in het onderwijs 50% doorbetaald (vroeger was dit nog 70%). Mannen hebben sinds juli 2020 5 werkdagen volledig betaald ouderschapsverlof en kunnen dit uitbreiden tot max. 5 weken. Die 5 weken zijn niet volledig betaald als het goed is.
Hahah wow nou ja ik echt niet. Ik vind het bár weinig allemaal.
Gek hoe anders het bij ons is. Ik ben pedagogisch medewerker en gewoon doorgewerkt tot 4 weken voor uitgerekende data. Als ik in België woonde moest ik gewoon per direct met verlof zodra ik wist dat ik zwanger was