Mommybloggerstopic #3

Problematische aan deze vergelijking is: vlees eten kan je écht kiezen. Er zijn alternatieven, die liggen tegenwoordig nog geen meter van het vleesvak. Er zijn boeken volgeschreven over hoe je lekker kunt eten zonder vlees. Het is een bewuste keuze.

Als het om borstvoeding gaat: niet iedereen lukt dat. Niet iedereen krijgt het op gang, niet iedereen houdt het vol, niet iedereen houdt het zo lang vol als de who voorschrijft als je kijkt wat voor kronkels je dan moet maken (kolven op de wc, werkplekken die vinden dat je prima kan kolven in de serverruimte). Dat is in mijn ogen echt een ander soort keuze dan vlees eten, waar veel meer schuldgevoel en verdriet mee gepaard gaat. Al is het maar om dat het niet om een simpel geanonimiseerd onherkenbaar dier gaat, maar om een eigen kind. Als het niet (op een menswaardige manier) lukt, valt er weinig te kiezen.

32 likes

Ik vind het ook irritant dat nutrilon communiceert ‘borstvoeding is de beste voeding’ oid. Moet dat verplicht ofzo?
Ik heb weinig andere keuze dan nutrilon kopen, had praktisch geen productie, vind het eigenlijk helemaal niet prettig om dat dan te moeten lezen. Dat weet ik zelf ook heus wel, doe ik nu iets verkeerd ofzo?

Zal ook wel mijn eigen issue zijn dat ik daar op reageer maar ja, daar kan ik ook niks aan doen

13 likes

Moet vanuit de WHO geloof ik. Dat eerste 6 maanden bv het beste is.

Borstvoeding is heel persoonlijk. Ene lukt het wel, ander niet. Ene heeft hulp nodig, ene heeft ingetrokken tepels of syndroom van reynaud, ander heeft overproductie. Het maakt niet uit, en er moet ook niet op beoordeeld worden.

Dat de baby gevoed wordt is het beste, punt.

2 likes

Ik vind borstvoeding helemaal niet meer zo’n taboe en vind het ook best irritant dat onder deze noemer breed in beeld wordt gebracht door moeders op Instagram. Ik vind borstvoeding juist steeds meer een soort “statussymbool” worden in bepaalde kringen. “Je wilt toch zeker het beste voor je kind, dus dan geef je borstvoeding, kijk mij eens”…
Ik voel me soms een soort paria als ik bij mijn groepje moeders die ik ken via yoga vertel dat ik na 6 maanden over ben gegaan op flesvoeding. Ik hoor bij de groep redelijk mislukte borstvoeding hoor, dus wellicht dat ik hier extra op aansla (ondanks dat ik wel vrede heb met mij keuze).

Ik kan niets zeggen over het taboe op langvoedeb en, dit heb ik nooit gedaan. Maar dat is altijd nog een eigen keuze, dat je voor jezelf goed kan verdedigen en dat is het falen van borstvoeding niet.

Goed, het blijft een gevoelig onderwerp :wink:.

11 likes

Wat stom dat dat erop moet staan zeg. Beetje laat ook, als je al aan de flesvoeding zit om dan nog over te gaan op borstvoeding ‘want nutrilon zegt op het pak dat dat beter is’.
Ze (WHO bijvoorbeeld) zouden beter vooraf kunnen investeren in voorlichting

Klopt, WHO zegt dat om te voorkomen dat ze in niet-westerse landen snel overgaan op flesvoeding, waar er dus vaak geen schoon water is

Precies. Ik ben bevallen in het ziekenhuis op een doordeweekse dag. Vervolgens heb ik er nog een paar dagen gelegen maar de lactatiekundige is niet langsgekomen. Die moet je zelf inschakelen.

Gemiste kans vind ik. Wat is de moeite om even bij een pas bevallen moeder langs te gaan en te kijken of het aanhappen goed gaat of niet? De verpleging/kraamzorg kan hier niet altijd goed in begeleiden.

3 likes

Maar … dat maakt dus alleen maar meer duidelijk dat er meer aandacht zou moeten komen voor bv?
Zodat kolven gemakkelijker wordt, openbaar voeden niet meer gek is. Lactatiekundige gratis in te schakelen is. Zodat minder vrouwen die keus ontnomen wordt en die keus net zo vrijblijvend wordt als vlees eten.
Uiteindelijk zal je altijd 2% houden van de vrouwen die fysiek er niet toe in staat zijn, maar in de idyllische samenleving zouden die dan donormelk kunnen gebruiken.
Grote sidenote: ALS ZE WILLEN. Maar de keuze is er dan, net als dat we bij vlees zouden kunnen kiezen vóór vleesvervangers. Doe je dat niet, heb je daar vast redenen voor en stoort het je dus wss niet en heb je vrede met je keuze.

Ik zeg dus niet dat iedereen borstvoeding moet geven, alleen dat het een keuze “zou moeten zijn”. En in de meeste (niet alle, medicatie en gezondheid speelt zeker een rol) een keuze is om het te proberen. Of bijv naar donormelk te kijken.
En zo maakt ieder z’n eigen keuzes. Maar het feit dat deze keuze nog zo pijnlijk ligt (& soms ontnomen wordt), zegt voor mij dat we nog een maatschappelijk probleem hebben hiermee. En dat is breder dan alleen het taboe (waardoor vrouwen niet overal durven kolven of voeden en dus stoppen). Dat ligt ook bij faciliteren van hulp (de vleesvervangers in restaurants aanbieden en boeken en docu’s in het vlees verhaal).

6 likes

Ik vind het ook zo jammer dat er zo weinig begeleiding is voor vrouwen die bv willen geven en daar geen hulp in krijgen.

3 likes

Het is er wel!
Maar goed zoeken en vooral… veel €€€€ (heel veel) hebben. En daardoor is het niet toegankelijk.

En dan moet je, hormonaal, in tranen, met zere tiet en 3719 mensen die je vertellen hoe en wat ook nog effe letten dat die gene die je inschakelt wel een diploma heeft (IBCLC), want er lopen nog genoeg “borstvoedingexperts” rond zonder.
Alsof je je laat opereren door iemand zonder diploma? Nee. Waarom mogen deze “experts” zichzelf dan wel verkopen …

Bijna het cirkeltje weer rond naar vriendin A :joy::joy::joy::crazy_face:

5 likes

Om even tegengeluid te geven: toen ik moest kolven ben ik super goed geholpen met kolven. Er werd gejuicht om de eerste druppels en ik werd de eerste 24 uur elke keer begeleid.In het ziekenhuis stroomde het complimenten en kregen we alle spullen mee om na mijn ontslag door te kunnen kolven. Ook werd mij op het hart gedrukt dat ik ook toen nog kon vragen om de lactatiekundige.

17 likes

Ik merk dat ik heel erg onder de indruk ben van de post van esmee.noelle over dat haar ‘wissel dag’ eraan komt vanwege het co- ouderschap. Ik vind het op de een of andere manier echt iets voor oudere ouders, met schoolgaande kinderen. Niet voor meiden van mijn leeftijd met een jong kind. Terwijl dat natuurlijk ook kan, maar dit raakt mij op de een of andere manier meer. Heel kort geleden nog dromen over een gezin van drie, niet veel maanden later wakker liggen van het feit dat je straks je kind een aantal dagen moet missen omdat je als ouders niet meer bij elkaar bent.

5 likes

Ja ik snap wat je bedoelt, nog zo klein dan en niet elke dag je kind kunnen zien die je voorheen elke dag zag, even kon vasthouden.

Vind haar echt een hele sterke vrouw en ik bewonder het wel hoe ze alles zo verwoord en open er over is

4 likes

Het Borstvoeding topic

14 likes

Oh shit, ik heb raynaud. Ik heb geen kinderen en dat staat binnenkort nog niet te gebeuren, maar heeft dat invloed op je borstvoeding? Want daar schrik ik wel van

Hierdoor deed het bij mij gigantisch veel pijn, maar hopelijk heb jij er geen last van!

1 like

Meestal rond de 100€ per consult… dus als je dan niet verzekerd bent en het loopt écht niet lekker, ben je zo 200-300€ verder…

Ik had ook een kraambureau met lactatiekundige erbij, maar dat was dan alleen binnen de Kraamzorg uren, en dat is maar 7-8dgn… en altijd goed om te checken of ze echt ibclc lactatiekundige zijn :blush:!

Nou echt he. Super heftig lijkt dat me.

2 likes

Zullen we dr ook maar aanmelden bij onze lieve vereniging tegen kwakzalverij?

17 likes

Vind het ook erg sneaky. Met name omdat er over het verdienmodel van YL niets gezegd wordt.

Snap het daarnaast ook niet zo goed want voor de inkomsten hoeft ze het niet te doen lijkt me. Als je oprecht enthousiast bent, informeer mensen dan gewoon zonder met zo’n vreemd bedrijf in zee te gaan

1 like